30. april, 2025

Elbiler slår fossilbiler i ny stor tysk undersogelse

ADAC har målt 3,6 millioner havarier – elbiler viser seg å være mer pålitelige enn biler med forbrenningsmotor.

Elbiler har færre havari enn fossilbiler – i hvert fall hvis du spør ADAC i Tyskland.

I deres nye krasjstatistikk for 2025, som er basert på hele 3,6 millioner anrop i 2024, viser de siste tallene en klar trend: Elbiler er generelt mer pålitelige enn bensin- og dieselbiler.

Ifølge ADAC har veihjelpen deres i økende grad hjulpet elbileiere. Men dette skyldes ikke nødvendigvis flere problemer med elbiler – snarere fordi det nå er langt flere elbiler som kjører på tyske veier.

Og for første gang gir dette et reelt sammenligningsgrunnlag mellom de to biltypene.

ADAC: Elbiler har færre problemer per bil

Når man ser på tall fra biler med registreringsår 2020, 2021 og 2022 – altså biler to til fire år gamle – dukker det opp et monster.

Fossile biler hadde i snitt 9,4 krasj per år. 1000 biler i 2024. For elbiler var tallet kun 3,8.

Tallene bekrefter en trend som også ble observert i 2023. Bare for biler fra 2020 hadde elbiler i gjennomsnitt 8,5 havari per år. 1000 biler, mens fossilbiler var på hele 12,9.

Det er spesielt på ett område både elektriske og fossildrevne biler svikter mest: Det klassiske 12-volts startbatteriet.

Startbatteriet er synderen i nesten halvparten av alle havarier

Hele 44,9 prosent av alle problemer i 2024 skyldtes problemer med 12-voltsbatteriet. For elbiler skyldtes hele 50 prosent av havariene sviktende batteriforsyning – ofte knyttet til lavspentbatteriet som styrer bilens systemer, og ikke selve fremdriften.

For fossilbiler var tallet 45 prosent.

En stor årsak til batteriproblemer i elbiler er at brukerne aktiverer bilen oftere via apper, som «våkner» bilens elektronikk hyppigere og dermed lader ut batteriet raskere enn bilprodusentene hadde forventet.

Her er de mest pålitelige modellene i ADAC-statistikken

ADAC har analysert totalt 159 modellserier fordelt på 20 bilmerker. Nedenfor er et utvalg mellommodeller med det laveste antallet havarier per år. 1000 biler fra 2022-årgangen:

  • Audi A4: 0,4
  • Tesla Model 3: 0,5
  • Audi Q4 e-tron: 0,7
  • Audi Q5: 0,8
  • Tesla Model Y: 0,9
  • VW ID.4: 1.0
  • BMW 3-serie: 1.2
  • BMW X3: 1,3
  • Mercedes-Benz GLC: 1,5
  • Skoda Enyaq: 1.4

Flere av elbilene – deriblant Tesla Model 3, Model Y og VW ID.4 – ligger på topp med svært lave kollisjonstall. Men det gjør også tradisjonelle fossilbiler som Audi A4 og BMW X3.

Det er her det går verst – og det er spesielt fossilbiler.

Nederst finner vi hovedsakelig eldre fossilbiler. Men også en ganske ny elbil, som faktisk er helt topp! Blant modellene med flest havari per 1000 biler fra 2022 er:

  • Hyundai Ioniq 5 (elektrisk): 22,4
  • Toyota RAV4: 18,4
  • Opel Insignia: 17,2
  • Ford Mondeo: 23.2
  • Ford S-MAX: 39,1
  • SEAT Alhambra: 18.1
  • VW Sharan: 21,6

Både Toyota og Opel skiller seg negativt ut. I 2022 hadde Toyota RAV4 en kollisjonsrate på 18,4, og den øker kraftig med årene – opp til 45,2 for biler fra 2020.

Det er et bemerkelsesverdig dårlig resultat, spesielt siden Toyota historisk sett har hatt et rykte for pålitelighet. Vi skal se nærmere på denne nedturen i Toyotas rykte i en egen artikkel.

Hvorfor elbiler presterer bedre

Ifølge ADAC handler det i hovedsak om konstruksjonen. En elbil har færre bevegelige deler. Motoren består ofte av kun noen få deler – i motsetning til forbrenningsmotorens komplekse sammenstilling av stempler, ventiler, turboer osv. Dette medfører mer slitasje på flere ulike deler.

Elbiler har heller ikke motorolje som kan bli forurenset og skade motoren. Og fordi elektrisk drift genererer mindre varme enn en forbrenningsmotor, er det færre varmerelaterte feil, sier ADAC.

Fremtiden: Flere elbiler tilsvarer færre havarier?

ADAC konkluderer med at elbiler ser ut til å være mer pålitelige – i hvert fall i bilens første leveår. Hvorvidt dette holder seg på lang sikt, vil fremtidig statistikk vise. De fleste elbiler i statistikken er fortsatt relativt nye.

Men én ting er sikkert: Utviklingen er positiv for elbileiere. Men samtidig viser tallene også at tyske merker som Audi, BMW og Mercedes fortsatt leverer stabile fossilbiler – spesielt i premiumklassen.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Fotoboks fanger 30 000 sjåfører på en enkelt uke

Det er ikke bare i Danmark det jaktes på...

Bilmerke i krise – skal permittere og spare 12 milliarder

Volvo Cars har sett bedre dager. Den nye, tilbakevendte...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende...

Vanvittig dom: Hanne må aldri parkere foran huset sitt

Etter en lang rettssak har lagmannsretten gitt Oslo kommune...

Kina-merket stoppet etter dødsulykke – kommer ikke uansett

Lanseringen av Xiaomis nye SUV, YU7, er satt på...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Porsche advarer – stopper salget av elbiler

Porsche blør nå så mye i det kinesiske markedet. At merket nå seriøst vurderer om de skal trekke seg ut av verdens største bilmarked....

Volkswagen skal nå bygge elbiler med bensinmotorer

Volkswagen vil gjøre bensinmotoren til en del av den elektriske ID-en. biler. VW-sjef Oliver Blume ser dette som en måte å legge til rette...

Kan ikke stoppes – Nissan ender opp med å bli ulovlig i Russland

Den store SUV-en Oting Paladin lanseres snart i Russland. Bilen er egentlig en Nissan Patrol, som ikke er tillatt i landet i det hele...

Donald Trump dropper tollsatser på bilindustrien

Donald Trump trekker seg delvis tilbake fra tollsatser på bildeler. Tiltaket gagner bilprodusenter i USA, mens importavgiftene på biler ser ut til å forbli...

Danmark blir snytt for et vilt Tesla-trekk – se det her

I Danmark senker Tesla nå renten på Model 3 og Model Y til 0,99 prosent. Men det er enda villere like over på den...

Nu korer politiet i Dubai Rolls-Royce fra Mansory

Den spesialbygde Rolls-Royce Cullinan fra Mansory er nå en del av Dubai-politiets flåte. Bilen har 610 hestekrefter og akselererer til 100 km/t på bare...

Bilmerke i krise – skal permittere og spare 12 milliarder

Volvo Cars har sett bedre dager. Den nye, tilbakevendte sjefen ser ingen annen mulighet enn en spareplan på 12 milliarder kroner. Oppsigelser vil bli...

Politiet avslører skraphaugmafia med 116 dødelige biler

En storstilt politioperasjon koordinert av Europol har avdekket en internasjonal kriminalitetsring. De tjente millioner på å selge farlige vrakbiler fra USA i Europa. En...

Sjåfører svindler hverandre for 10 000 kroner med en ny app

Med en ny app, som nå debuterer i Skandinavia, kan sjåfører tjene 10 000 kroner eller mer ved å merke hverandre for ulovlig parkering....

Regjeringen vil fjerne registreringsavgiften på biler

Registreringsavgiften på elbiler kan forsvinne helt, mens veiprising og en mulig «Tesla-avgift» som straffer sjåfører vurderes. Elbiler utgjør nå over 50 prosent av nye...

Nye tall: Bilsalget i EU går sterkt i revers

Selv om det er fremgang å spore for både el- og hybridbiler, er bilsalget i EU travelt opptatt med å finne revers. Dette kan...

50 prosent av sjåførene har et negativt syn på Tesla

En ny meningsmåling fra CNBC viser at nesten halvparten av amerikanerne har et negativt syn på Elon Musk og Tesla. Selv elbilfans vender ryggen...