Til tross for at de har brukt 10 milliarder kroner på utvikling, ser det nå ut til at elbilmerket Bollinger Motors unngår konkurs. En konkurrent har kjøpt restene av selskapet.
Elbilmerket Bollinger Motors begjærte seg konkurs så sent som i starten. Men nå legger ikke det amerikanske selskapet ned likevel.
Konkurrenten Mullen Automotive har kjøpt ytterligere 21 prosent av aksjene i Bollinger og eier nå 95 prosent av selskapet.
Ifølge Mullen vil Bollinger fortsatt være «sitt eget merke». Fokuset vil være på videreutviklingen av den elektriske lastebilen B4.
Kjøpet kommer etter en periode med juridiske problemer. Bollinger Motors ble satt under tvangsbobehandling tidligere i år etter at grunnlegger og tidligere direktør Robert Bollinger gikk til retten for å få tilbake en stor sum penger.
Han mente selskapet skyldte ham nesten 70 millioner kroner. Robert Bollinger forlot selskapet i 2024. Mullen hevder nå at alle krav og gjeld er oppgjort.
Ifølge Mullen har en domstol avvist kravet som opprinnelig førte til konkursbegjæringen, skriver de nye eierne i en pressemelding .
Fokus på B4 elektrisk lastebil og Mullen-samarbeidet
Til tross for at Mullen eier nesten hele Bollinger Motors, opprettholdes den opprinnelige retningen. Mullen sier at Bollinger vil forbli sitt eget merke og fokusere på den elektriske lastebilen B4.
Salg, service og garanti på nåværende produkter vil fortsette som før. B4 vil bli integrert i Mullens økosystem for elbiler.
Bollinger vil også få tilgang til Mullens teknologier og ressurser, noe som bør fremskynde utviklingen av nye kjøretøy.
Produksjonen av B4 startet i september i fjor og er rettet mot kommersielle kunder. Det er ingen rapporterte planer om private busser.
Fra SUV-drømmer til forretningsfokus
Bollinger ble grunnlagt i 2015. Opprinnelig var planen å bygge en elektrisk SUV og pickup med navnene B1 og B2.
Modellene fikk litt oppmerksomhet i starten, men ble aldri satt i produksjon. I stedet ble fokuset flyttet over på kommersielle busser.
Derfor er B4-modellen nå toppprioritert. Det er en elektrisk lastebil med flatt chassis som kan tilpasses ulike kommersielle formål.
Mullen mener at B4 har potensial i det voksende markedet for elektriske nyttekjøretøy i USA.
Robert Bollinger har ikke kommentert Mullen-kjøpet offentlig. Det er ukjent om kravene hans er blitt fullt ut oppfylt.
Tidligere utfordringer hos både Bollinger og Mullen
Bollinger Motors er ikke det eneste selskapet i elbilbransjen som har slitt. Mullen selv har slitt med økonomien og et rykte for å overdrive sine teknologiske fremskritt.
Kritikere har pekt på manglende produksjon og forsinkede lanseringsdatoer, noe som ikke er uvanlig i den konkurransepregede elbilindustrien.
Med oppkjøpet prøver Mullen nå å fokusere på de prosjektene som har størst sjanse for å lykkes.
Elbiler som B4 blir sett på som et opplagt alternativ fordi etterspørselen forventes å øke i tråd med stadig strengere utslippskrav innen kommersiell transport.
Bollinger Motors' fremtid avhenger imidlertid også i stor grad av hvor raskt og effektivt Mullen kan få modeller som B4 ut på veiene.
Flere detaljer om produksjon og leveranser forventes å komme senere i år. For andre bilmerker er imidlertid løpet kort. Og det rammer kundene hardt.
For eksempel rapporterte Boosted nylig hvordan leasingselskapet som kjøpte Fisker Inc.s varelager i Nord-Amerika har stengt ned 7500 private eiere. Les mer om det her .