Europas bilmerker vil ikke bare måtte gå på en seriøs diett de neste årene. Men å lempe på utslippskravene vil bare gjøre vondt verre, lyder kritikken.
EUs skjerpede utslippskrav til bilprodusenter fra nyttår 2025 vil tvinge produsentene til å selge minst 20 prosent elbiler for å unngå store boder.
Dette er en betydelig økning fra de 13 prosentene som var gjeldende i fjor. Elbiler er derfor et hett tema i bilindustrien for tiden. Men nå advarer den europeiske bilindustrien om at reglene kan sende den enda lenger bak kineserne.
Det er allerede advart fra flere europeiske bilprodusenter om at det kan bli en stor utfordring å oppfylle de nye kravene.
Dette skyldes blant annet begrenset etterspørsel etter elbiler i mange av de store europeiske markedene. Derfor kan det være vanskelig å nå EUs mål.
Straffene som produsentene risikerer dersom de ikke overholder kravene er også håndgripelige.
Faktisk kan den totale boten komme opp i 15 milliarder euro, noe som tilsvarer svimlende 112 milliarder danske kroner. Det viser beregninger fra bilindustrien selv. Beløpene er basert på salgstall fra første halvår 2023.
For å unngå massive bøter som kan føre til permitteringer og fabrikkstenginger, prøver bilprodusentene nå å få myndighetene til å endre kurs i utslippsspørsmålet.
Det er en kamp for å overleve, ettersom 13 millioner mennesker er ansatt i den europeiske bilindustrien, og mange av disse jobbene er i fare.
Volkswagen har allerede advart om konsekvensene bodene vil få for hele det tyske konsernet. Les mer om det her .
Forsøket på å lempe på kravene møtte imidlertid motstand fra flere sider.
Blant annet fra to europeere, E-Mobility Europe og ChargeUp Europe, som i et brev til presidenten i EU-kommisjonen, Ursula von der Leyen, advarer mot å gi etter for press fra bilprodusentene.
Det skriver Reuters.
De to organisasjonene, som inkluderer Tesla som medlem, mener at det vil skade den europeiske bilindustrien på sikt og gjøre dem enda lenger bak Kina.
EU insisterer imidlertid på at det kun skal selges nullutslippsbiler i Europa fra 2035, og at det skal innføres gradvis strengere utslippskrav i årene som kommer.
Et av forslagene som bilindustrien angivelig har fremmet, er å tillate salg av plug-in hybrider også etter 2035.