19. mars, 2025

Elbilorganisasjoner: Feil å tillate bensinbiler

Europas bilmerker vil ikke bare måtte gå på en seriøs diett de neste årene. Men å lempe på utslippskravene vil bare gjøre vondt verre, lyder kritikken.

EUs skjerpede utslippskrav til bilprodusenter fra nyttår 2025 vil tvinge produsentene til å selge minst 20 prosent elbiler for å unngå store boder.

Dette er en betydelig økning fra de 13 prosentene som var gjeldende i fjor. Elbiler er derfor et hett tema i bilindustrien for tiden. Men nå advarer den europeiske bilindustrien om at reglene kan sende den enda lenger bak kineserne.

Det er allerede advart fra flere europeiske bilprodusenter om at det kan bli en stor utfordring å oppfylle de nye kravene.

Dette skyldes blant annet begrenset etterspørsel etter elbiler i mange av de store europeiske markedene. Derfor kan det være vanskelig å nå EUs mål.

Straffene som produsentene risikerer dersom de ikke overholder kravene er også håndgripelige.

Faktisk kan den totale boten komme opp i 15 milliarder euro, noe som tilsvarer svimlende 112 milliarder danske kroner. Det viser beregninger fra bilindustrien selv. Beløpene er basert på salgstall fra første halvår 2023.

For å unngå massive bøter som kan føre til permitteringer og fabrikkstenginger, prøver bilprodusentene nå å få myndighetene til å endre kurs i utslippsspørsmålet.

Det er en kamp for å overleve, ettersom 13 millioner mennesker er ansatt i den europeiske bilindustrien, og mange av disse jobbene er i fare.

Volkswagen har allerede advart om konsekvensene bodene vil få for hele det tyske konsernet. Les mer om det her .

Forsøket på å lempe på kravene møtte imidlertid motstand fra flere sider.

Blant annet fra to europeere, E-Mobility Europe og ChargeUp Europe, som i et brev til presidenten i EU-kommisjonen, Ursula von der Leyen, advarer mot å gi etter for press fra bilprodusentene.

Det skriver Reuters.

De to organisasjonene, som inkluderer Tesla som medlem, mener at det vil skade den europeiske bilindustrien på sikt og gjøre dem enda lenger bak Kina.

EU insisterer imidlertid på at det kun skal selges nullutslippsbiler i Europa fra 2035, og at det skal innføres gradvis strengere utslippskrav i årene som kommer.

Et av forslagene som bilindustrien angivelig har fremmet, er å tillate salg av plug-in hybrider også etter 2035.

Latest

Don't miss

England reverserer forbudet mot hybridbiler fra 2030

De burde vært utestengt på bare fem år. Men...

USA begynner å oppheve utslippsregler fra biler

Det amerikanske miljøvernbyrået begynner nå å lempe på utslippskravene...

Mercedes sin minste elbil veier mer enn en S-klasse

Den nye CLA er den minste elbilen fra Mercedes...

Mercedes-sjef får monsterlønn tross krise

Mercedes sin svensk-tyske konsernsjef Ola Källenius tjente over en...

Våpenprodusent truer Volkswagen-fabrikken i Tyskland

Den tyske våpenprodusenten Rheinmetall er travelt opptatt med å...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

iPhone-fabrikken skal bygge biler for to japanske merker

Ifølge et forretningsmedie har Foxconn, mest kjent for å sette sammen Apples iPhones, gått med på å bygge biler for to hittil ukjente japanske...

Teslas salg i første kvartal kan være merkevarens dårligste noensinne

Teslas salg i løpet av første kvartal kan bli merkevarens dårligste på mange år. Samtidig kan aksjen kollapse, det er advarselen fra analytikere nå....

Snudde på motorveien – så tok politiet bilen

En 32 år gammel mann angret trolig dypt på at han gjorde en helomvending på Holbæk-motorveien en lørdag kveld. "Jeg har gjort meg til...

Nye Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark

Mazdas siste satsing kalt Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark. Det opplyser importøren i en pressemelding. Mazda6e kommer til Danmark med en pris...

FDM: Strømnettet i Danmark tåler ikke nye elbiler

BYD er på vei med både kraftigere ladere og elbiler på 1000 volts arkitektur. Men det klarer ikke strømnettet i Danmark, mener FDM. Kinesiske...

Hyundai tilbakekaller 1500 elbiler for bremseslitasje

Hyundai Ioniq 5 N er utstyrt med venstrefots bremseteknologi fra fabrikk. Men nå viser det seg at teknologien dreper bremsene. Bremsing med venstre fot...

Giant lover elbilbatteri som lades «like fort som bensin»

Kinesiske BYD lover nå at de skal utstyre elbiler med 1000 volts arkitektur. Det skal bety at bilene lader like raskt som en bensinbil...

3.300 Fisker Oceans å gå på veien med hjemmelagde deler

Tilbake i juli 2024 kjøpte et leasingselskap 3300 Fisker Oceans. Merket har siden gått konkurs, og nå må bilene på veiene med hjemmelagde deler....

94 prosent av tyskerne gidder ikke kjøpe Tesla lenger

En undersøkelse blant mer enn 100 000 tyskere avslører at 94 prosent av dem ikke kunne drømme om å kjøpe en Tesla i dag....

Drivstoffpumpen til en BMW koster mer enn hele bilen

Å kjøre en 12-sylindret BMW har alltid krevd et solid budsjett. Men når delene til 7-serien forsvinner fra produksjon, går det fryktelig galt. Dette...

Bilmerke saksøker influencer etter kritikk av luksusbil

Huawei krever kompensasjon for negativ publisitet om Maextro S800. Men influenceren benekter anklagene og advarer om mer trøbbel. En bilblogger står overfor et søksmål...

Biler med disse systemene kjører oftere i feil retning

Det burde egentlig vært omvendt. Men nå viser en studie at biler med assistansesystemer kjører oftere enn biler uten. Det viser seg at biler...