16. februar, 2025

Elbilsalget stuper – importører vil ha statlige subsidier

Etter at salget av elbiler stupte innenfor EU i juli, peker de danske bilimportørene – nå Mobility Denmark – igjen på behovet for mer statsstøtte.

I juli ble det registrert rundt 850.000 nye biler på veiene i EU, noe som bare er en beskjeden økning på 0,2 prosent sammenlignet med juli 2022.

Til tross for denne stille måneden har bilsalget i løpet av året økt med 3,9 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det betyr at det er solgt over 6 500 000 nye biler i EU siden januar.

Det skriver de danske bilimportørenes interesseorganisasjon Mobility Denmark i en pressemelding .

– Juli er typisk en roligere måned for bilsalg, noe som gjelder både i Danmark og i resten av EU. Vi er glade for at bilsalget likevel har vokst litt, og at årsresultatet hittil ser fornuftig ut, sier direktør Mads Rorvig.

LES OGSÅ: Polestar sparker direktør – aksjen nærmer seg kollaps igjen

I 2024 har elbilsalget i EU møtt utfordringer. I et marked som Tyskland har interessen for elbiler nå kollapset for syvende måned på rad. Dette er fordi landets regjering allerede i desember 2023 fjernet all støtte til elbiler med umiddelbar virkning for å lappe opp hull i statens økonomi.

Fallende salg fortsatte i juni og juli. Den siste måneden har salget av elbiler, når alle EU-land er tatt i betraktning, falt med nesten 11 prosent.

Dette legger antallet nye elbiler noe under nivået fra samme periode i fjor. Mobility Denmark mener imidlertid at det danske markedet er et lyspunkt. Her har salget av elbiler vokst med i underkant av 69 prosent. Det går bare bedre i Tsjekkia og Kroatia.

Bilimportørene ber likevel om at den danske staten kaster enda flere tilskuddskroner på elbiler for å holde salget oppe. Selv om det i så fall skjer under kunstige forhold.

– Vi er glade for det utmerkede nivået på elbilsalget i Danmark, men samtidig er den generelle utviklingen i EU bekymringsfull.

– Dette viser at det flere steder er for dårlige forhold for spredning av elbiler, som vil være en bremsekloss for den grønne omstillingen.

– Det er helt sentralt at det fra politisk hold skapes riktige rammer og insentiver for flere elbiler – og selv om det går sterkt i Danmark nå, er det viktig at avgiftene fortsatt holdes i ro dersom elbilsalget blir å fortsette å vokse, sier Mads Rorvig, administrerende direktør i Mobility Denmark.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

På vei mot Danmark – elbil taper 39 % i verdi på 6 måneder

Nio floppet i Danmark. Men konsernets bilmerke Onvo er...

Regjeringen: Elbiler må ha enda flere fordeler

Regjeringen har bedt EU om tillatelse til å ikke...

Rapport: Innen 2035 vil annenhver nye bil kun gå på strøm

Ifølge en ny rapport vil annenhver nye bil kun...

Utlandet hyller danske Jørgen – kjøper bil for 12 millioner

Nyheten om den danske milliardæren Jorgen Hansens kjøp av...

Kina ligger 10 år foran med elbiler, sier Ford

Ford-direktør Jim Farley vil kvitte seg med sin kinesisk-utviklede...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tesla-eiere er nok en gang de dårligste sjåførene i trafikken

Tesla-eiere topper igjen en kjedelig statistikk. Ifølge en årlig amerikansk studie er Tesla-sjåførene de verste i trafikken. Tesla-eiere har nok en gang blitt kåret...

Bilgigantkrise – trenger akutt å finne 37 milliarder kroner

Porsche er ikke det eneste tyske bilmerket som har det vanskelig. Mercedes melder nå at de akutt trenger 37 milliarder kroner. Ifølge German Manager...

Kjørelærere vil forby manuelle girkasser til førerprøver

Men siden det har blitt mulig i vårt land å ta førerprøven i en bil med automatgir og unngå restriksjoner, ønsker svenske kjørelærere å...

Acura dropper elbiler for at satse på hybridbiler

Hondas amerikanske merke Acura vil ikke lenger kaste hele sin virksomhet bak elbiler. Så nå må vi fokusere på hybrider. Hondas undermerke Acura har...

Konkurs bilgigant betalte politikerne 23.000 kroner

En ny skandale ryster Tyskland. Ifølge avisen Bild Zeitung betalte batterigiganten Northvolt to politikere 23.000 kroner for å få godkjent en fabrikk. Den konkursrammede...

Bilgiganten permitterer 9000 – nå stenger fabrikkene

Nissan, som denne uken rev opp en fusjon med Honda, vil si opp 9000 ansatte. Og nå utelukker ikke merket å stenge flere fabrikker...

7300 elbiler med kinesiske batterier tilbakekalt

Først Audi og nå Mercedes. Tyskerne har problemer med elbiler fordi elbiler er potensielle brannbomber. Nå tilbakekalles over 7.300 biler. Mercedes advarer nå enkelte...

Haas avslører: Hvorfor Kevin Magnussen fikk sparken

Kevin Magnussen er ikke en saga blott i Haas. Men det blir ingen fast plass i 2025. Nå begrunner lagleder Ayao Komatsu avgjørelsen. Kevin...

Mange sjåfører nekter ansvar for disse ulykkene.

Nye tall viser at sjåfører i større grad enn før nekter å ta på seg skyld når de er skyld i selv mindre trafikkulykker....

Solgt 30.000 elbiler – bilgiganten har tapt 20 milliarder

Utleiegiganten Hertz har tapt milliarder på å ha elbiler i bilparken. Nå er 30.000 av dem, først og fremst Teslaer, solgt for å dekke...

EU ombestemmer seg: Bensinbiler skal ikke lenger betale bompenger

EU foreslår kanskje en lov som vil tillate bilprodusenter å gi avkall på gigantiske boder for ikke å bygge nok elbiler. EU vurderer en...

Aldri skjedd før – danskene jager den samme bilen

Nye tall fra Bilbasen viser at nedgangen for elbiler ikke går så fort lenger. Prisfallet har i hvert fall gått ned. Tesla slapp en...