22. mars, 2025

Elektrisk ferge har batteriproblemer – så nå går de over til diesel

Hurtigfergen Medstraum, som egentlig går på strøm, er tatt ut av drift fordi det er alvorlige problemer med batteriene. For å holde ruten i gang går rederiet over til diesel.

En norsk hurtigferge som skulle gå på strøm har hatt så mange problemer at rederiet nå går over til en dieselløsning.

Den elektriske fergen «Medstraum», en av verdens første i sitt slag, har vist seg ute av stand til å leve opp til forventningene som stilles til den.

Ferja, som seiler for rederiet Fjord1, har hatt og har fortsatt store utfordringer med batterikapasitet.

Det betyr at rederiet ikke kan opprettholde den planlagte seilingen. Fjord1 har derfor valgt å gå midlertidig over til dieseldrift. Håpet er at dette skal gjøre traseen mer stabil.

Problemene oppsto da fergen begynte å seile mer enn først planlagt. Den økte driftstiden ga en belastning på batteripakken, noe som resulterte i et uforutsett kapasitetsfall.

Ifølge Teknisk Ukeblad hadde kapasiteten sunket til 84 prosent da den elektriske fergen ble tatt ut av drift. Nedgangen gjorde at fergen måtte lades langt oftere enn planlagt. Og at det til slutt ble for upraktisk å fortsette med elektrisk drift.

Teknologidirektøren i Fjord1 forklarer at batterisystemet er designet for en bestemt belastning og en fast syklus av lading og utlading. Så da fergen plutselig skulle seile lenger enn opprinnelig planlagt, 'ga batteriene opp'.

Derfor har rederiet besluttet å midlertidig bruke en dieseldrevet ferge som erstatning inntil et mer permanent lossested er funnet.

Flere eksperter påpeker at batterier for elektriske fartøy er designet for en svært presis driftsform. Når trykket øker betydelig, slites batteriene raskere ut. Dette påvirker ikke bare levetiden, men også ytelsen.

Lars Ole Valoen, teknologidirektør i Corvus Energy, som har levert batteriene til «Medstraum», forklarer at det er avgjørende å respektere grensene som batteripakkene er bygget til.

– Når du skyver batterier utover originalspesifikasjonene, risikerer du å redusere levetiden betraktelig, sier han.

Rederiet jobber imidlertid med en langsiktig løsning, enten å oppgradere batterikapasiteten eller endre driftsmodellen slik at fergeoverfarten igjen blir elektrisk.

«Medstraum» ble opprinnelig lansert som en av verdens første elektriske hurtigferger. Målet var å få kunnskap om hvordan elektrisk fergenavigasjon egner seg for kortere distanser.

Utfordringene med batterikapasitet viser imidlertid at den teknologiske utviklingen fortsatt har visse begrensninger. Spesielt når driftsforholdene endres underveis.

Latest

Don't miss

Derfor velger 57 prosent av danskene elbilen.

57 prosent av danskene som ennå ikke eier elbil...

«Wolf of Wall Street» kjøper Tesla: hyller Elon Musk som en amerikansk helt

Den tidligere aksjemegleren Jordan Belfort, kjent som «The Wolf...

Tesla mangler 10 milliarder – ingen vet hvor de er

Tesla mangler angivelig nærmere 10 milliarder kroner. Bilmerket kan...

Elon Musk vil donere 700 millioner dollar til Donald Trump

Den uvanlige sammenkoblingen mellom presidenten i USA og administrerende...

67 prosent av danskene ønsker mer fartskontroll

Flere fotobiler, mer hastighetskontroll. Det er det 67 prosent...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tesla mangler 10 milliarder – ingen vet hvor de er

Tesla mangler angivelig nærmere 10 milliarder kroner. Bilmerket kan uansett ikke forklare hvor pengene er blitt av. 1,4 milliarder dollar. Eller i underkant av...

Max Verstappen vil ha V10-motoren tilbake i Formel 1

Det er ikke bare FIA-presidenten som vurderer det. Max Verstappen blir faktisk lenger i Formel 1 hvis V10-motoren gjør comeback. Fire ganger verdensmester Max...

Trump vil forby elbiler på flere amerikanske motorveier

Akkurat nå har elbiler i California lov til å kjøre i kjørefelt som ellers er beregnet for samkjøring. Men Donald Trump forbød det fra...

Politiet i Tyskland hater elbiler – tvunget til å bruke dem

Politiet i Baden-Württemberg, Tyskland, hater de 180 elbilene deres så mye at kritikk av bilene har blitt en politisk sak. Betjentene klager, men politikerne...

Vlado avslører: "Ja, hastighetskontroll fungerer – og det er ikke bare en pengemaskin"

I DRs Aftenshowet forklarer Danmarks mest kjente politimann hvorfor fartskontroller faktisk utgjør en forskjell i trafikken. Fartsgrenser på danske veier fungerer. Det opplyser trafikkpolitibetjent...

Hele landet dropper alle fotobokser – «De er verdiløse»

Fotobokser er verdiløse. I hvert fall hvis du spør regjeringen i Estland, som nå begynner å demontere alle fellene i hele landet. I Estland...

Citroën ombestemmer seg – 2CV gjenoppstår tross alt

Først ville de, så hadde media misforstått noe. Og nå ønsker Citroën fortsatt å bygge en ny 2CV, sier merkevarens administrerende direktør. Citroën 2CV...

Salget fortsetter: Spar opptil 130 000 kr. igjen Xpeng

Kinesiske Xpeng, som har blitt ekstremt populær i Danmark, gir nå danskene nok en vill kampanje hvor du kan spare hele 130 000 DKK....

Bilgiganten med 7,5 milliarder i underskudd sier opp 14.000 personer

Tyske ZF – eller ZF Friedrichshafen AG – kom ut av 2024 med et underskudd på 7,5 milliarder danske kroner. Nå skal 14.000 mennesker...

Ny konkurs koster Volvo mye penger

For en uke siden gikk den svenske batteriprodusenten Northvolt konkurs. Konkursen rammer Volvo, som kommer til å tape en hel fabrikk, spesielt hardt. Det...

Rally-cheerleaders nekter å snakke etter å ha bannet forbud

Rallykorene i WRC har fått munnkurv. De har i hvert fall ikke lov til å banne over radioen lenger. Dette gjør dem nå helt...

Tesla-investor til Elon Musk: Gå ned!

Teslas verdi på børsen har hamret ned siden desember 2024. Og nå har noen investorer fått nok. Gå ned, er den direkte oppfordringen til...