Elfergen har batteriproblemer – så nå bytter de til diesel

Hurtigfergen Medstraum, som egentlig går på strøm, er tatt ut av drift på grunn av alvorlige problemer med batteriene. For å holde ruten i gang, går rederiet over til diesel.

En norsk hurtigferge som skulle gå på strøm har hatt så mange problemer at rederiet nå går over til en dieselløsning.

Den elektriske fergen «Medstraum», en av verdens første i sitt slag, har vist seg å ikke klare å leve opp til forventningene som er stilt til den.

Fergen, som seiler for rederiet Fjord1, har hatt og har fortsatt store utfordringer med batterikapasiteten.

Dette har medført at rederiet ikke kan opprettholde den planlagte seilingen. Fjord1 har derfor valgt å midlertidig gå over til dieseldrift. Håpet er at dette vil gjøre ruten mer stabil.

Problemene oppsto da fergen begynte å seile lenger enn planlagt. Den økte driftstiden belastet batteripakken, noe som resulterte i et uforutsett fall i kapasiteten.

Ifølge Teknisk Ukeblad hadde kapasiteten sunket til 84 prosent da den elektriske fergen ble tatt ut av drift. Fallet medførte at fergen måtte lades mye oftere enn planlagt. Og at det til slutt ble for upraktisk å fortsette med elektrisk drift.

Teknologidirektøren i Fjord1 forklarer at batterisystemet er designet for en spesifikk last og en fast syklus med lading og utlading. Så da fergen plutselig måtte seile mer enn opprinnelig planlagt, «ga batteriene opp».

Derfor har rederiet besluttet å midlertidig bruke en dieseldrevet ferge som erstatning inntil et mer permanent lossested er funnet.

Flere eksperter påpeker at batterier for elbiler er konstruert for en svært presis driftsmodus. Når trykket øker betydelig, slites batteriene raskere. Dette påvirker ikke bare levetiden, men også ytelsen.

Lars Ole Valoen, teknologidirektør hos Corvus Energy, som har levert batteriene til «Medstraum», forklarer at det er avgjørende å respektere grensene som batteripakkene er bygget under.

– Når du presser batterier utover de opprinnelige spesifikasjonene, risikerer du å redusere levetiden betydelig, sier han.

Rederiet jobber imidlertid med en langsiktig løsning, enten ved å oppgradere batterikapasiteten eller ved å endre driftsmodellen slik at fergeoverfarten blir elektrisk igjen.

«Medstraum» ble opprinnelig lansert som en av verdens første elektriske hurtigferger. Målet var å få kunnskap om hvordan elektrisk fergenavigasjon er egnet for kortere distanser.

Utfordringene med batterikapasitet viser imidlertid at teknologisk utvikling fortsatt har visse begrensninger, spesielt når driftsforholdene endrer seg underveis.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Nye Golf GTI er den raskeste Volkswagenen noensinne

For den offisielle premieren av Golf GTI Edition 50...

Bilmerket Nio dropper spesialfunksjoner i Danmark

Egentlig er det Nios store partytriks med batteribyttestasjonene. Men...

Storbank advarer: Salget av Tesla Model Y stuper

Tirsdag førte den amerikanske banken Wells Fargo til at...

Toyota-sjef: Én elbil er mer skitten enn tre hybridbiler

Toyotas styreleder Akio Toyoda stiller spørsmål ved elbilen. Med...

Par arrestert – stjal biler verdt 395 000 000 kroner

Et par fra Las Vegas er siktet for en...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Lasteskip med 800 elbiler om bord brenner ikke lenger

Det er ingen tegn til at brannen lenger brenner om bord på lasteskipet Morning Midas, som tidligere denne måneden var på vei fra Kina...

Frankrike forbyr 440 000 Citroën-eiere å kjøre bil

I Frankrike har en defekt Takata-airbag krevd en kvinnes liv, noe som har fått myndighetene til å innføre et midlertidig forbud mot 440000 Citroën...

Bugatti tar 100.000 kroner for VW-del til 8 kroner

En engelsk Bugatti Veyron-eier ble sjokkert da en reservedel som koster under 8 kroner hos Volkswagen ble priset til 100000 kroner hos Bugatti. En...

45-åring uten førerkort siktet for å kjøre rundt og stjele fotobokser

En 45 år gammel mann uten førerkort er arrestert for å ha kjørt rundt med stjålne fotobokser. Han står nå tiltalt for totalt 17...

Bilgigant forbyr 17 000 biler i Danmark

Bilgiganten Stellantis har innført et hastekjøreforbud for Citroën C3 og DS3 på grunn av farlige Takata-kollisjonsputer. 17000 danske eiere må slutte å kjøre nå....

Forskere: Elbiler bør høres ut som bensinbiler

En ny svensk studie viser at elbiler er vanskelige å høre i trafikken – og enda vanskeligere å finne når flere står parkert på...

Storbank advarer: Salget av Tesla Model Y stuper

Tirsdag førte den amerikanske banken Wells Fargo til at Tesla-aksjene falt med 3,9 prosent etter å ha advart om at negativ kontantstrøm ville komme...

Ford: Folk bryr seg ikke om bilmotorer i dag

Ifølge Fords finansdirektør, John Lawler, er forbrenningsmotorens æra over. Hestekrefter og dreiemoment er ikke lenger det som definerer en bil for den moderne sjåføren....

72 prosent av bilimporten er borte – Trump vil ha mer toll

Donald Trump sier han vil beskytte amerikanske biljobber med flere tollsatser. Trusselen kommer samtidig med et oppgjør om Californias forbud mot bensindrevne biler. En...

28 000 elbiler med typisk «BMW-feil» tilbakekalt

En produksjonsfeil hos en underleverandør tvinger det amerikanske elbilmerket til å tilbakekalle 28000 versjoner av bilene R1T og R1S. Det sies at det mest...

BMW skal erstatte karbonfiber i nye biler med horfro

Den tyske bilprodusenten BMW har inngått en avtale med det sveitsiske selskapet Bcomp om å transformere karbonfiberdeler til materialer laget av horfro. Ja, horfro....

Ford advarer: Bilister må ikke reparere elbiler selv

Reparasjoner av elbiler er ikke noe sjåfører bør ta seg av selv, advarer Matti S. Koponen, sjef for Ford i Finland. Å reparere en...