22. mars, 2025

Elon-effekten? Det er her Teslas verdi stuper

Mens Toyota vokser seg sterkere som merkevare, stuper Teslas rykte. Dette er konklusjonen til engelske Brand Finance i en ny rapport.

Tesla opplever en fortsatt nedgang i markedsverdi, ifølge en ny studie fra Brand Finance.

I følge analysefirmaets siste Automotive Industry 2025-rapport har Teslas merkevareverdi falt med 26 prosent til 43,0 milliarder dollar.

Og selv om det er mye penger, har det fått Teslas merke til å falle til tredjeplass på listen, som publiseres fra år til år.

Ifølge analytikere har flere faktorer bidratt til nedgangen.

Tesla har ikke oppfylt inntektsforventningene. Konkurransen på elbilmarkedet har økt. Tesla har også blitt tvunget til å senke prisene på bilene sine i flere nøkkelmarkeder, spesielt i Kina.

I tillegg står Tesla overfor flere betydelige utfordringer som følge av endringer i det politiske landskapet. Blant annet er det ventet at subsidier til elbiler i USA vil bli redusert eller helt eliminert under Trump-administrasjonen. Faktisk har presidenten allerede lovet det.

Motsatt skyter Toyotas merkevareverdi i været. Økningen er på hele 23 prosent. Japanerne kan derfor merke seg at deres merkevare alene er verdt 64,7 milliarder dollar.

– De eldre bilmerkene må finne en balanse mellom å opprettholde lønnsomhet i dag og å investere i teknologien som skal definere fremtidens mobilitet, sier Alex Haigh, administrerende direktør i Brand Finance.

Ifølge Brand Finance-rapporten er det først og fremst et sterkt salg og et strategisk fokus på hybridbiler som sender Toyota opp i de høyere sjiktene.

Toyotas fokus på hybridteknologi har vist seg populært blant forbrukere som ønsker drivstoffeffektivitet uten å måtte bekymre seg for infrastrukturen til ladestasjoner for rene elektriske kjøretøy.

Overraskende nok har Mercedes som merke også blitt mindre verdt. Tyskerne må nøye seg med et fall på 11 prosent. Dette tilsvarer en verdi på 53 milliarder dollar.

Tyskerne nådde ikke sine inntektsmål for 2024. Akkurat som resultatforventningene ble senket to ganger i løpet av fjoråret. Noe som ifølge den engelske rapporten kan forklares med sviktende salg i Kina.

Ferrari er bilmerket som har opplevd den raskeste veksten i merkeverdi, med en økning på 36 prosent til 14,4 milliarder dollar. Ferrari er merket som med over én million kroner i overskudd pr bil, tjener mest i hele bilindustrien. Så pr. bil.

– Bilindustrien står ved et veiskille. Globalt salg av elbiler fortsetter å øke, men veksten har avtatt i enkelte markeder som USA og Europa.

– Politisk usikkerhet, endrede regelverk og forsyningskjedeutfordringer endrer strategier på tvers av bransjen.

– Samtidig har Kina etablert seg som verdens ledende bileksportør ved å utnytte sin dominans innen produksjon av batterier til elbiler. Videre klarer kineserne å presse prisen ned for å vinne enda mer av markedet, forklarer Alex Haigh.

Latest

Don't miss

Ny studie: Tesla anklaget for å overdrive CO2-besparelser

Studie fra Greenly sår tvil om Teslas påstand om...

76 % av sjåførene nekter å betale abonnement for setevarme

Flere bilmerker eksperimenterer. Men 76 prosent av sjåførene nekter...

Rally-cheerleaders nekter å snakke etter å ha bannet forbud

Rallykorene i WRC har fått munnkurv. De har i...

Mercedes sin minste elbil veier mer enn en S-klasse

Den nye CLA er den minste elbilen fra Mercedes...

Hykleri? «Klimabevisste» Volkswagen flyr på dagstur til Tyskland

Til tross for en ellers påstått svært grønn profil,...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Lamborghini tjener 2,2 millioner kroner pr bil

Lamborghinis inntekter slo rekord i 2024. Merket tjener 2,2 millioner kroner pr. bil i omløp. Urus SUV gjør det best. Inntekter, omsetning og resultat...

Tesla mangler 10 milliarder – ingen vet hvor de er

Tesla mangler angivelig nærmere 10 milliarder kroner. Bilmerket kan uansett ikke forklare hvor pengene er blitt av. 1,4 milliarder dollar. Eller i underkant av...

Max Verstappen vil ha V10-motoren tilbake i Formel 1

Det er ikke bare FIA-presidenten som vurderer det. Max Verstappen blir faktisk lenger i Formel 1 hvis V10-motoren gjør comeback. Fire ganger verdensmester Max...

Trump vil forby elbiler på flere amerikanske motorveier

Akkurat nå har elbiler i California lov til å kjøre i kjørefelt som ellers er beregnet for samkjøring. Men Donald Trump forbød det fra...

Politiet i Tyskland hater elbiler – tvunget til å bruke dem

Politiet i Baden-Württemberg, Tyskland, hater de 180 elbilene deres så mye at kritikk av bilene har blitt en politisk sak. Betjentene klager, men politikerne...

Vlado avslører: "Ja, hastighetskontroll fungerer – og det er ikke bare en pengemaskin"

I DRs Aftenshowet forklarer Danmarks mest kjente politimann hvorfor fartskontroller faktisk utgjør en forskjell i trafikken. Fartsgrenser på danske veier fungerer. Det opplyser trafikkpolitibetjent...

Hele landet dropper alle fotobokser – «De er verdiløse»

Fotobokser er verdiløse. I hvert fall hvis du spør regjeringen i Estland, som nå begynner å demontere alle fellene i hele landet. I Estland...

Citroën ombestemmer seg – 2CV gjenoppstår tross alt

Først ville de, så hadde media misforstått noe. Og nå ønsker Citroën fortsatt å bygge en ny 2CV, sier merkevarens administrerende direktør. Citroën 2CV...

Salget fortsetter: Spar opptil 130 000 kr. igjen Xpeng

Kinesiske Xpeng, som har blitt ekstremt populær i Danmark, gir nå danskene nok en vill kampanje hvor du kan spare hele 130 000 DKK....

Bilgiganten med 7,5 milliarder i underskudd sier opp 14.000 personer

Tyske ZF – eller ZF Friedrichshafen AG – kom ut av 2024 med et underskudd på 7,5 milliarder danske kroner. Nå skal 14.000 mennesker...

Ny konkurs koster Volvo mye penger

For en uke siden gikk den svenske batteriprodusenten Northvolt konkurs. Konkursen rammer Volvo, som kommer til å tape en hel fabrikk, spesielt hardt. Det...

Rally-cheerleaders nekter å snakke etter å ha bannet forbud

Rallykorene i WRC har fått munnkurv. De har i hvert fall ikke lov til å banne over radioen lenger. Dette gjør dem nå helt...