Elon Musk gjør det umulig å saksøke Tesla

Etter kontroversen rundt Elon Musks lønnspakke har Tesla endret vedtektene sine i Texas. Aksjonærene må eie 3 prosent av aksjene for å kunne saksøke ledelsen. E

En ny avgjørelse fra Elon Musk gjør det mer umulig enn noensinne å saksøke bilmerket. Eller i det minste ledelsen.

Tesla krever nå at aksjonærene eier minst 3 prosent av aksjene i bilmerket hvis de ønsker å anlegge søksmål mot ledelsens beslutninger.

Og selv om det er mange aksjer i Tesla, er det få aksjonærer som eier så mye av merkevaren.

Endringen kommer i kjølvannet av saken om Elon Musks store lønnspakke, som ble avvist av en dommer i delstaten Delaware. Noe som til og med fikk merket til å flytte hovedkvarteret sitt til Texas.

Fremover må en investor eie minst 3 prosent av Teslas aksjer for å kunne anlegge et søksmål. Dette tilsvarer en verdi på over 238 milliarder danske kroner basert på selskapets nåværende markedsverdi.

Den betydelige endringen i Teslas vedtekter er kun mulig fordi Tesla har flyttet hele den underliggende virksomheten – og med den den juridiske avdelingen – til Texas.

Tidligere var merkets virksomhet hovedsakelig i Delaware. Texas' lovverk anses å være gunstigere for selskaper – det vil si på et generelt nivå – enn lovene i Delaware.

Det var en aksjonær ved navn Richard Tornetta som opprinnelig saksøkte Tesla. Søksmålet handlet om Elon Musks lønnspakke. Tornetta eide bare ni Tesla-aksjer, men han kunne lett saksøke bilmerket.

Ann Lipton er advokat med spesialisering i selskaps- og verdipapirrett. I et intervju med CNBC sier hun at hun ikke er i tvil om at Tesla utnytter det bredere rammeverket i Texas.

Teslas juridiske endringer og aksjonærrettigheter

Endringen i vedtektene vil sannsynligvis ikke bli lagt merke til av flertallet av Teslas aksjonærer. Men det begrenser deres evne til å holde Tesla ansvarlig for eventuelle feil og forseelser.

På den annen side jobber Elon Musk fortsatt med å få den ekstremt høye lønnen som styret sier han skal motta.

I 2018 gikk Musk med på at han ikke ville motta en fast lønn fra Tesla. I stedet vil bilmerket gi ham muligheten til å kjøpe 303 millioner aksjer for 160 danske kroner per stykk.

Men i januar 2024 avlyste Kathaleen McCormick, en dommer i Delaware, den planen. Begrunnelsen hennes var at Tesla-styremedlemmene som godkjente avtalen i praksis var og er kontrollert av Elon Musk.

Deretter ble Teslas aksjonærer bedt om å stemme over lønnspakken på nytt. De godkjente det for andre gang.

Dommeren opprettholdt imidlertid avgjørelsen og blokkerte avtalen nok en gang. Verdien av den omstridte pakken var opprinnelig 56 milliarder dollar, tilsvarende omtrent 386 milliarder danske kroner.

Kampen om Musks milliarder fortsetter

Det opprinnelige søksmålet fra Richard Tornetta fokuserte på prosessen for godkjenning av store kompensasjonspakker.

Dommerens avgjørelse understreket viktigheten av styrets uavhengighet. Om Tesla til slutt vil «betale» Musk med mer kontroll er ukjent. I hvert fall ikke ennå.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Toyota-sjef: Én elbil er mer skitten enn tre hybridbiler

Toyotas styreleder Akio Toyoda stiller spørsmål ved elbilen. Med...

Forskere: Elbiler bør høres ut som bensinbiler

En ny svensk studie viser at elbiler er vanskelige...

Fabrikk eksploderer igjen – resirkulering av batterier fra elbiler

Førti brannmenn ble sendt til en batterifabrikk i Skottland...

BYD vil slå Tesla med lynladere – kommer til Danmark

Den kinesiske elbilgiganten BYD skal nå bygge sitt eget...

Media: Toyota utvider produksjonen av Supra

Ryktet sier at produksjonen av BMW Z4 M40i med...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Lasteskip med 800 elbiler om bord brenner ikke lenger

Det er ingen tegn til at brannen lenger brenner om bord på lasteskipet Morning Midas, som tidligere denne måneden var på vei fra Kina...

Frankrike forbyr 440 000 Citroën-eiere å kjøre bil

I Frankrike har en defekt Takata-airbag krevd en kvinnes liv, noe som har fått myndighetene til å innføre et midlertidig forbud mot 440000 Citroën...

Bugatti tar 100.000 kroner for VW-del til 8 kroner

En engelsk Bugatti Veyron-eier ble sjokkert da en reservedel som koster under 8 kroner hos Volkswagen ble priset til 100000 kroner hos Bugatti. En...

45-åring uten førerkort siktet for å kjøre rundt og stjele fotobokser

En 45 år gammel mann uten førerkort er arrestert for å ha kjørt rundt med stjålne fotobokser. Han står nå tiltalt for totalt 17...

Bilgigant forbyr 17 000 biler i Danmark

Bilgiganten Stellantis har innført et hastekjøreforbud for Citroën C3 og DS3 på grunn av farlige Takata-kollisjonsputer. 17000 danske eiere må slutte å kjøre nå....

Forskere: Elbiler bør høres ut som bensinbiler

En ny svensk studie viser at elbiler er vanskelige å høre i trafikken – og enda vanskeligere å finne når flere står parkert på...

Storbank advarer: Salget av Tesla Model Y stuper

Tirsdag førte den amerikanske banken Wells Fargo til at Tesla-aksjene falt med 3,9 prosent etter å ha advart om at negativ kontantstrøm ville komme...

Ford: Folk bryr seg ikke om bilmotorer i dag

Ifølge Fords finansdirektør, John Lawler, er forbrenningsmotorens æra over. Hestekrefter og dreiemoment er ikke lenger det som definerer en bil for den moderne sjåføren....

72 prosent av bilimporten er borte – Trump vil ha mer toll

Donald Trump sier han vil beskytte amerikanske biljobber med flere tollsatser. Trusselen kommer samtidig med et oppgjør om Californias forbud mot bensindrevne biler. En...

28 000 elbiler med typisk «BMW-feil» tilbakekalt

En produksjonsfeil hos en underleverandør tvinger det amerikanske elbilmerket til å tilbakekalle 28000 versjoner av bilene R1T og R1S. Det sies at det mest...

BMW skal erstatte karbonfiber i nye biler med horfro

Den tyske bilprodusenten BMW har inngått en avtale med det sveitsiske selskapet Bcomp om å transformere karbonfiberdeler til materialer laget av horfro. Ja, horfro....

Ford advarer: Bilister må ikke reparere elbiler selv

Reparasjoner av elbiler er ikke noe sjåfører bør ta seg av selv, advarer Matti S. Koponen, sjef for Ford i Finland. Å reparere en...