Elon Musk og Co. tjener gjentatte ganger milliarder av dollar på å selge CO2-kvoter til andre bilmerker. Inntjeningen på selve bilene henger etter.
I en tid hvor elbilmarkedet opplever utfordringer, klarer Tesla å øke både omsetning og inntjening.
Mens salg av elbiler er viktig for merkevaren, er de ikke den primære drivkraften bak Teslas økonomiske suksess.
I stedet tjener Tesla betydelig mer på andre ting – inkludert energilagringssystemer, on-demand-tjenester og salg av CO2-kvoter.
Særlig er salg av CO2-kvoter en inntektskilde som har blitt stadig viktigere for Tesla. Andre bilmerker som produserer biler med forbrenningsmotor kan ha vanskelig for å overholde de strengere utslippskravene fra for eksempel EU.
For å møte disse kravene kan de kjøpe CO2-kvoter fra bilprodusenter med lavere utslipp, som f.eks Tesla.
LES OGSÅ: Cookie-monster ble forbanna i RS2 – nå har han betalt straffen
I tredje kvartal 2023 nådde Teslas inntjening fra salg av utslippskreditter det nest høyeste nivået i bilmerkets historie.
Teslas finansdirektør, Vaibhav Taneja, satte ord på det under en spørretime for investorer i forbindelse med det siste regnskapet.
– Vi ser fortsatt et økt salgsnivå for utslippskreditter med over 13,7 milliarder danske kroner i omsetning så langt i år.
Til tross for det utfordrende markedet for elbiler, planlegger Tesla-sjef Elon Musk å øke salget i år.
Selskapet satser på å utvide virksomheten innen energilagring og tilknyttede tjenester som bileiere kan kjøpe. Disse tjenestene er med på å øke Teslas inntekter og gir selskapet en sterkere posisjon i markedet.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!