Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere.

Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien i nye biler. Spesielt funksjoner som filskiftevarsling og blindsoneassistent driver sjåfører inn i rød sone.

Mange føler seg dårlig kledd når de setter seg bak rattet i en ny bil.

Studier viser at sjåfører ikke forstår hvordan avanserte førerassistansesystemer faktisk fungerer.

De vet ikke hva som skjer når bilen bremser av seg selv. Eller hvorfor rattet plutselig retter seg opp midt i et filskifte.

Dette gjør ikke opplevelsen noe tryggere. Tvert imot føler mange seg usikre og irriterte.

Sjåfører forstår ikke kjørefelt- og blindsoneassistent

En ny studie fra DG Cities, sitert av Autocar , avslører at fire av ti sjåfører ikke føler at de har fått tilstrekkelig informasjon om systemene.

Dette inkluderer filassistent, adaptiv cruisekontroll og blindsonevarsling.

Systemene kan variere sterkt fra bil til bil, noe som skaper enda større forvirring når man bytter bilmerke.

Én av ti sjåfører har direkte mistillit til systemenes presisjon. Dette gjelder spesielt automatisk nødbremsing og trafikkskiltgjenkjenning.

Og denne usikkerheten kan få alvorlige konsekvenser, mener forskere.

Både bilmerker og forhandlere blir kritisert

Ifølge DG Cities er problemet at ingen føler seg ansvarlige for å forklare teknologien ordentlig. Og absolutt ikke til sjåførene.

Bilmerker ser ikke på systemene som et sterkt salgsargument. Og dette gjenspeiles hos forhandlere, som sjelden fremhever funksjonene i dialogen med kundene.

Dette betyr at mange kjøpere får utlevert bilnøklene uten å ha fått en skikkelig introduksjon.

I noen tilfeller forstår sjåfører bare bilenes funksjoner når de plutselig aktiveres i trafikken.

Mangel på informasjon skaper mistillit

For mange sjåfører vil det være en negativ opplevelse.

De føler seg ikke som bilførere, men snarere passasjerer i en maskin de ikke forstår. Ifølge studien har teknologien vanskelig for å bygge tillit.

I stedet vokser skepsisen – og ønsket om å ta kontroll selv.

Systemene er faktisk utviklet for å øke sikkerheten, men uten riktig kunnskap kan de ha motsatt effekt.

Flere bileiere slår av funksjonene

Det har blitt vanlig å slå av teknologien manuelt. Noen gjør det umiddelbart etter at bilen er startet.

Den automatiske filassistentfunksjonen blir ofte kritisert for å være for aggressiv. Andre mener at bilen varsler for sent – eller ikke i det hele tatt.

For noen bileiere er teknologien nå så frustrerende at de vurderer å gå tilbake til eldre modeller.

En sjåfør sier det veldig tydelig i undersøkelsen.

– Jeg kjøpte bilen for å kjøre den selv, ikke for å krangle med den.

Og det er faktisk ikke første gang sjåfører har protestert høylytt mot all teknologien som nye biler må være fullpakket med fordi EU krever det.

En av dem som mener lovgivningen er fullstendig malplassert er Bjarne Woetmann. Han fortalte Boosted hvordan den nye, obligatoriske fartsgrensen driver ham til vanvidd.

Spesielt fordi Suzuki har gjort systemet svært vanskelig å slå av. Bjarne Woetmann har ellers vært veldig fornøyd med sin forrige bil. Den var også en Suzuki.

Men den nye bilen er så mye han tenker på at han har vurdert å spørre forhandlerne flere ganger om avtalen kan reverseres.

– Men det har jeg ikke råd til. Jeg kommer til å tape tusenvis av kroner på det. Og som statspensjonist fungerer den slags bare ikke, sier han til Boosted.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Porsche 963 RSP er en Le Mans-bil som er lovlig å kjøre på gaten

Den amerikanske forretningsmannen Roger S. Penske har fått bygget...

Bilgiganten går konkurs – 50 000 jobber i fare

En av de største underleverandørene i bilindustrien, Marelli, har...

Ladeoperatøren Clever tapte 191 millioner danske kroner i 2024

Til tross for betydelig fremgang innen lading av elbiler,...

Politiets nye drone tar førerkortet ditt umiddelbart

Det svenske politiet har tatt i bruk en ny...

Fartskontroll på Storebælt er svindel – ingen får bøter

Det står fortsatt at det er aktiv fartskontroll på...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Dansk ekspert: 10 år gamle elbiler kan være verdiløse

Mens nordmennene sier 5 år, trekker danske Henrik Byrnel sin vurdering av når elbiler kan være verdiløse til 10 år. Dette skyldes måten bilene...

BYD vil slå Tesla med lynladere – kommer til Danmark

Den kinesiske elbilgiganten BYD skal nå bygge sitt eget nettverk av hurtigladere i Europa, og de kraftige laderne er på vei til danske forhandlere....

Hybridbil slår rekord – kjører 2100 kilometer på én tank

Den nye Geely Galaxy A7 sedan bruker avansert AI-styrt hybridteknologi for å oppnå en rekkevidde på 2100 kilometer på en full tank bensin. I...

Tesla betaler 190 000 kroner for å ha løyet i Danmark

Tesla Motors Danmark har betalt en bot på 190 000 kroner. Forbrukerombudet straffer elbilgiganten for villedende priser og mangelfull låneinformasjon. Tesla Motors Danmark har...

Toyota gjenvelger elbilkritiker som styreleder

Den frittalende elbilskeptikeren Akio Toyoda har sikret seg støtte for en ny periode som styreleder i Toyota. Gjenvalget kommer midt i en krangel om...

Renault-direktør går av – ikke lenger interessert i bilindustrien

Renault-sjef Luca de Meo forlater bilmerket umiddelbart. Han skal nå i stedet redde luksuskonsernet Kering, som eier Gucci. Bilgiganten Renault står plutselig overfor et...

Nye Golf GTI er den raskeste Volkswagenen noensinne

For den offisielle premieren av Golf GTI Edition 50 satte racerfører Benny Leuchter runderekord på Nürburgring. Ingen andre Volkswagen-biler er raskere. Den kommende Volkswagen...

Bensinstasjon søker vinner av 40 000 liter bensin

Bensinstasjonskjeden Tinq feirer en milepæl ved å arrangere en uvanlig konkurranse. For å vinne 40000 liter bensin må du kjøre til Nederland 22. juni....

Media: Toyota utvider produksjonen av Supra

Ryktet sier at produksjonen av BMW Z4 M40i med manuell girkasse og søstermodellen Toyota Supra angivelig vil bli forlenget til mai 2026. En ny...

Lamborghini lover at forbrenningsmotoren vil overleve

Den nye elbilen, Lamborghini Lanzador, er forsinket, og merket vil heller beholde V8- og V12-motorene i live i modeller som Revuelto og Temerario. Lamborghini...

«Glemte» sikkerhetsbeltet: Passasjer knuser Tesla-frontruten – med pannen

En mann prøvde å gjenskape et viralt Porsche 911 Turbo S-klipp i en Tesla Model X Plaid, og endte opp med knust frontrute og...

Toyota-sjef: Én elbil er mer skitten enn tre hybridbiler

Toyotas styreleder Akio Toyoda stiller spørsmål ved elbilen. Med sin 1:6:90-regel argumenterer han for at hybrider er en «bedre» måte å redusere CO2-utslipp på....