26. april, 2025

ENDELIG! BMW dropper den store kolergrill

Ikke mer og aldri igjen. Nå dropper BMW trenden de siste årene med en stadig større karbongrill. Designsjefen lover bot og forbedring.

BMW står overfor en betydelig designendring. Den nåværende epoken med store nyrer nærmer seg slutten.

Designsjef Adrian Van Hooydonk kunngjør et farvel til de kontroversielle grillene. Ifølge sjefen skal det nye designet, sentrert rundt Neue Klasse-konseptet, være «110 prosent BMW».

Mange bilkjøpere har knapt blitt vant til de store BMW-nyrene. De ble introdusert for noen år siden. Nå er de snart en saga blott igjen.

Senere i år, nærmere bestemt til høsten, vil BMW presentere den nye elbilen Neue Klasse. Den modellen vil være utgangspunktet for et helt nytt designspråk for merket. Det blir en elbil som utgangspunkt.

Adrian Van Hooydonk, BMWs designsjef, beskriver den kommende endringen som en revolusjon. Han har aldri opplevd et prosjekt med større fart eller gjennomslagskraft hos BMW.

– Jeg tror at jeg i alle årene her i BMW aldri har sett et prosjekt med mer fart eller større gjennomslagskraft enn det, sier han i et intervju med mediet Motor1 .

BMW Neue Klasse og "designrevolusjonen"

Rykter om det nye designet støttes av spionbilder. De viser kommende BMW-modeller i tester. Bildene avslører at også andre biler vil få et lignende utseende som Neue Klasse.

Til og med den helt nye BMW M5, som teknisk sett akkurat kom på markedet, har blitt oppdaget med den nye fronten. Dette indikerer en rask og bred utrulling av det oppdaterte designspråket på tvers av modellutvalget.

Designsjefen henter tydelig inspirasjon fra de store navnene i bilhistorien. Han siterer spesifikt den legendariske italienske designeren Marcello Gandini som en inspirasjonskilde.

Gandini er kjent for sitt arbeid på Bertone. Han sto blant annet bak den ikoniske første generasjonen av BMW 5-serien (E12). Hans filosofi om rene linjer ser ut til å påvirke det nye BMW-designet.

– Ta et blad ut av Marcello Gandinis bok… den generelle stilen blir renere enn det du kjenner fra oss i dag, forklarer Van Hooydonk om den nye retningen.

Det, altså BMWs design, må være enklere.

Adrian Van Hooydonk om BMWs fremtid

Det nye utseendet tar sikte på å returnere mer til BMWs originale design-DNA. Samtidig understrekes det at endringen i forhold til dagens biler vil være betydelig og revolusjonerende.

Bilkjøperne og BMW-entusiastene må forberede seg på en stor visuell endring. Fremtidige BMW-modeller vil se klart annerledes ut enn de nåværende. Det krever tilvenning.

Van Hooydonk er imidlertid nøye med å understreke gjenkjenneligheten. Til tross for det nye uttrykket må bilene fortsatt identifiseres som BMW-er. «Men den er 100 prosent gjenkjennelig som en BMW», forsikrer han.

Den aller første modellen med det nye designspråket vises frem til september. Mye tyder på at det blir den nye generasjonen av BMW iX3 elektrisk SUV.

Ifølge designsjefen vil endringen være veldig tydelig for alle. Han beskriver det ikke bare som et skritt, men som et stort sprang for merkevarens visuelle identitet.

– Dette blir et stort steg, og det blir et så stort steg at det nesten ser ut som om vi har hoppet over en generasjon, sier Adrian Van Hooydonk om effekten av det nye designet.

BMWs designvalg har ofte skapt debatt blant bilentusiaster. På Boosted.dk kan du fordype deg i historien og lese mer om tidligere BMW-modeller . Se hvordan merkets uttrykk har utviklet seg, og les også om den nettopp lanserte BMW M5, som snart får et nytt utseende.

https://youtu.be/lvlvseSbjac

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Polestar fyrer unodvendige ansatte bag helt ny bil

Mens forventningene øker til den nye Polestar 5, kutter...

Bilsalget i Russland kollapser – 46 prosent er borte

Kinesiske bilmerker som Haval, Chery og Geely Auto lider...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og...

Forby statstilskudd – elbiler stuper med 18 prosent

Mens det globale elbilsalget fortsetter å stige, stuper det...

Hennessey F5 går fra 0 til 321 km/t på 10 sekunder

Den nye Hennessey Venom F5 Evolution kjører ikke fort....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Elbil leveres uten elektriske vinduer og kun på stålhjul

Manuelle sidevinduer, stålhjul og ingen radio.. Det er 'utstyrspakken' fra det nye amerikanske bilmerket Slate. Til gjengjeld holdes prisen lav. Det nye amerikanske elbilmerket...

Regnestykke: Så dyr er en gjør-det-selv-ferie i elbil

Ifølge en ny beregning slår elbilen bensinbilen i pris til Gardasjøen og den franske rivieraen på gjør-det-selv-ferien. En ny analyse viser at det er...

Politiet gadd ikke hjelpe – eier kjøpte tilbake stjålet bil

Programvareingeniør Ewan Valentine fra Solihull fikk sin Honda Civic stjålet. Utrolig nok kjøpte han den tilbake selv 3 uker senere fra en forhandler. Ewan...

Volvo flykter fra Kina – flytter produksjonen til Belgia

Kinesiske Volvo er nå så redd for tollsatser fra EU at produksjonen av elbilen EX30 flyttes til Europa. Ikke til Sverige, men til Belgia....

Renault 5 Turbo 3E koster nesten 1,2 millioner i Danmark

Den nye elektriske Renault 5 Turbo 3E blir Renaults kraftigste landeveisbil noensinne. Kun 1.980 biler skal bygges, og prisen starter på 1,18 millioner kroner....

Kan du se det? Ford stjeler VWs løsning i ny elbil

Ford har ansiktsløftet Mustang Mach-E. Modellen har nå varmepumpe som standard og ny plassering for girvelgeren ved rattet. Det er faktisk en VW-greie. Ford...

Nedtur for Tesla – har kun solgt 600 nye biler

Det første kvartalet av 2025 var kanskje ikke en katastrofe for Tesla. Men det har sett mye bedre ut. Merket solgte bare 600 biler...

Bilgigant fyller syntetisk diesel i nye biler

Alle nye dieselbiler fra Skoda fylles nå med syntetisk drivstoff første gang de fylles. Netto utslipp er 90 prosent mindre, sier styremedlem Karsten Schnake....

Nye biler med manuell girkasse har falt med 57 %

Antallet nye biler med tre pedaler – det vil si manuell girkasse – har falt med 57 prosent på et tiår. Det viser en...

Schumacher: Hamilton kan bli ferdig på Ferrari

Ralf Schumacher sår tvil om Lewis Hamiltons fremtid hos Ferrari. Den syv ganger F1-verdensmesteren sliter med bilen, og spekulasjonene om en tidlig exit vokser....

Et annet bilmerke gir opp å bygge kun elbiler

Det er rett og slett ikke nok kunder til elbiler. Så nå legger et annet bilmerke målet om kun å bygge elbiler på hylla....

Nissan bekrefter: Neste GT-R blir IKKE en elbil

Det blir ingen elbiler. I hvert fall ikke når det kommer til neste Nissan GT-R i rekken. I stedet beholder den V6-motoren. Etter R35s...