Mens elbilen gjorde rask fremgang på det danske markedet i løpet av september måned, så det annerledes ut i England, hvor privatbilister heller kjører diesel.
I september måned opplevde bilkjøpere en større etterspørsel etter dieselbiler enn elbiler. Dette har fått flere bransjefolk til å gjenta sine oppfordringer om økt politisk støtte til elbilen.
Ellers er det f.eks. blant bilmerker en frykt for at markedet utvikler seg for sakte i forhold til landets strenge miljøkrav. Miljøkrav, som må oppfylles allerede i 2025.
Nærmere bestemt må 22 prosent av alle nye biler – i hvert fall i England – være rene elbiler før året er omme.
Likevel har salget av dieselbiler til privatpersoner økt med 17,1 prosent sammenlignet med september i fjor, noe som tilsvarer en økning på 1.367 biler.
Tallet står i sterk kontrast til et samlet fall i dieselsalget på 7 prosent det siste året. Elbiler opplevde også en mindre økning i etterspørselen blant privatpersoner, med en vekst på 3,6 %, som tilsvarer 410 flere registreringer i samme periode.
LES OGSÅ: Medier kaller tysk etterforskning av elbiler en bløff
Oppgangen i registreringen av elbiler for privatkunder må imidlertid forklares med bilmerkenes og forhandlernes høye rabatter på bilene.
I følge Autocar er rabattene «uvanlig høye», fordi bilmerkene jager de 22 prosent salget som er påkrevd ved lov.
Imidlertid drives hoveddelen av salget av elbiler i England ikke av private sjåfører i det hele tatt, men av selskaper som kan oppnå store skattefordeler ved å gjøre bilparkene deres helelektriske.
Ikke mindre enn 76 prosent av de 56.387 elbilene som ble solgt i september i England er registrert som firmabiler.
Ifølge Mike Hawes, direktør for Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT), er dette tallet bekymringsfullt, da det antyder at salget av elbiler ikke vokser raskt nok til å møte myndighetenes regulatoriske krav.
– Rekordresultatet for elbiler i september er positivt. Men ser man nærmere på tallene, gir det opphav til alvorlige bekymringer.
– Markedet utvikler seg ikke raskt nok til å oppfylle de lovpålagte målene, sier Hawes.
De lovpålagte målene viser til den britiske regjeringens utslippsregelverk, som betyr store bøter for bilprodusenter som ikke klarer å allokere minst 22 prosent av årets overskudd til salg av elbiler.
Generelt sett så det britiske bilmarkedet en bedring i september etter en rolig august. Fremgangen er imidlertid ubetydelig.
I følge SMMT ble det solgt 275 239 nye biler i september, som var en økning på 1 prosent fra 2023. Selv om det er en forbedring, er det fortsatt 20 prosent lavere enn bilsalget før COVID-19 rammet England i 2019.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!