11. november, 2024

England snur ryggen til elbilen – vil heller bruke diesel

Mens elbilen gjorde rask fremgang på det danske markedet i løpet av september måned, så det annerledes ut i England, hvor privatbilister heller kjører diesel.

I september måned opplevde bilkjøpere en større etterspørsel etter dieselbiler enn elbiler. Dette har fått flere bransjefolk til å gjenta sine oppfordringer om økt politisk støtte til elbilen.

Ellers er det f.eks. blant bilmerker en frykt for at markedet utvikler seg for sakte i forhold til landets strenge miljøkrav. Miljøkrav, som må oppfylles allerede i 2025.

Nærmere bestemt må 22 prosent av alle nye biler – i hvert fall i England – være rene elbiler før året er omme.

Likevel har salget av dieselbiler til privatpersoner økt med 17,1 prosent sammenlignet med september i fjor, noe som tilsvarer en økning på 1.367 biler.

Tallet står i sterk kontrast til et samlet fall i dieselsalget på 7 prosent det siste året. Elbiler opplevde også en mindre økning i etterspørselen blant privatpersoner, med en vekst på 3,6 %, som tilsvarer 410 flere registreringer i samme periode.

LES OGSÅ: Medier kaller tysk etterforskning av elbiler en bløff

Oppgangen i registreringen av elbiler for privatkunder må imidlertid forklares med bilmerkenes og forhandlernes høye rabatter på bilene.

I følge Autocar er rabattene «uvanlig høye», fordi bilmerkene jager de 22 prosent salget som er påkrevd ved lov.

Imidlertid drives hoveddelen av salget av elbiler i England ikke av private sjåfører i det hele tatt, men av selskaper som kan oppnå store skattefordeler ved å gjøre bilparkene deres helelektriske.

Ikke mindre enn 76 prosent av de 56.387 elbilene som ble solgt i september i England er registrert som firmabiler.

Ifølge Mike Hawes, direktør for Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT), er dette tallet bekymringsfullt, da det antyder at salget av elbiler ikke vokser raskt nok til å møte myndighetenes regulatoriske krav.

– Rekordresultatet for elbiler i september er positivt. Men ser man nærmere på tallene, gir det opphav til alvorlige bekymringer.

– Markedet utvikler seg ikke raskt nok til å oppfylle de lovpålagte målene, sier Hawes.

De lovpålagte målene viser til den britiske regjeringens utslippsregelverk, som betyr store bøter for bilprodusenter som ikke klarer å allokere minst 22 prosent av årets overskudd til salg av elbiler.

Generelt sett så det britiske bilmarkedet en bedring i september etter en rolig august. Fremgangen er imidlertid ubetydelig.

I følge SMMT ble det solgt 275 239 nye biler i september, som var en økning på 1 prosent fra 2023. Selv om det er en forbedring, er det fortsatt 20 prosent lavere enn bilsalget før COVID-19 rammet England i 2019.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Bilgiant betaler en kjempebot for å registrere elbiler i Danmark

I 2023 ble Mercedes i Danmark politianmeldt for såkalt...

Bilmerke rammet av masseoppsigelser for andre gang i år

Det Geely-eide bilmerket Lotus står overfor masseoppsigelser for andre...

Formel 1-laget i krise bytter navn – igjen

De har endret navn mer enn noe annet Formel...

Britene har snakket – vil helst kjøre i bensinbiler

De siste tallene over personbilregistreringer i England viser at...

Media: Formel 1-laget vil ha noen andre enn Kevin Magnussen

Ifølge Formel 1-mediet GPBlog er Sauber, som blir Audis...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Google vil ha patent på teknologi mot dårlige sjåfører

Google har søkt patent på en teknologi for å hindre dårlige sjåfører i å kjøre. Teknologien må avgjøre om sjåførene er gode eller dårlige....

Slik må elbiler aldri lades, advarer en ekspert

Elbileiere må aldri la batteriet synke til 0 prosent. Det sliter unødvendig på batteripakken, sier en ekspert. I de aller fleste tilfeller setter du...

Er dette E39 M5 med verdens laveste kjørelengde?

Prisen er skyhøy, men kjørelengden er kanskje verdens laveste i denne BMW E39 M5 fra 2000. I Naperville, Illinois, USA, venter en veldig gul...

Ford har sendt et trusselbrev til en kjent YouTuber

Ford truer nå med å ta den kjente YouTuberen TJ Hunt for retten dersom han ikke stopper salget av et karosserisett som bilgiganten mener...

Mercedes tar patent på antisteinstøtteknologi

Mercedes har både søkt og fått patent på en teknologi som bilmerket mener kan redusere og i beste fall forhindre risikoen for steinsprang. For...

Suzuki eVitara kommer til Danmark sommeren 2025

Suzukis første elbil, som også skal bli en Toyota, kalt eVitara, kommer til Danmark i løpet av sommeren 2025, tror importøren. Det er fortsatt...

Verdens sjeldneste Toyota Supra er ute for salg

Det er svært få av dem. Men nå er en av dem til salgs. Verdens sjeldneste Toyota Supra, en GT500, må finne et nytt...

Bilgiganten tilbakekaller 16.500 biler fordi bremsene faller av

Volvo tilbakekaller nå 16.500 eksemplarer fordi det er fare for at bremsepedalen i et stort antall modeller faller av. Volvo har tilbakekalt 16.500 biler...

Nye tall: Tesla mister viktig posisjon til Volkswagen

Teslas nybilsalg i Tyskland fortsetter å falle. Det amerikanske bilmerket må nå avstå førsteplassen til den ellers kriserammede Volkswagen. I Tyskland har både Volkswagen...

BMW vinner stor pris: "Elbilen er ikke for alle"

BMW kunne ta med seg hele tre priser – og hovedprisen «Det gylne hjulet» – hjem fra prisutdelingen med samme navn. "Elbilen er ikke...

Tesla introduserer igjen gratis superladerlading i Danmark

Trærne vokser ikke inn i himmelen. Men for å tømme lagrene av biler, selger Tesla nå igjen Danmarks mest populære bil, Model Y, med...

Truffet av enorm gjeld – bilmerkets hovedkontor er i fare

Planene for Polestars nye hovedkvarter i Gøteborg henger i en tynn tråd på grunn av massiv gjeld, skriver media. Bilmerket Polestar, som er dypt...