8. september, 2024

Erstatningskrav fra bilister eksploderer i Vegdirektoratet

Vegdirektoratet har ansvaret for tilstanden til statens veger. Men en boom i erstatningskrav etter skader tegner et dystert bilde.

Fjorårets vinter med vått og kaldt vær fikk betydelig innvirkning på veinettet flere steder i landet. De store regnmengdene kombinert med frost gjorde det utfordrende å holde tritt med reparasjonen av de mange jettegrytene som oppsto som følge av værforholdene.

Også Vegdirektoratet, som har ansvaret for vedlikeholdet av statsveiene i Danmark, har fått merke konsekvensene. Antall saker der bilister krever erstatning for skader på bilene sine har økt betydelig sammenlignet med tidligere år.

Dette skriver Autoparts24 i en pressemelding .

Et forlik fra Vegdirektoratet viser at det i hele 2023 var 210 erstatningssaker. I 2024 har tallet imidlertid allerede nådd 360 tilfeller bare i løpet av de første seks månedene, noe som er en økning på 70 prosent sammenlignet med hele fjoråret.

LES OGSÅ: Ordfører stjal veteranbilen min, sier Broccoli

Selv om ikke alle saker gjelder hull i veiene, påpeker Troels Meier, direktør i Autoparts24, at fjorårets vintervær spilte en vesentlig rolle for økningen i erstatningskravene.

– Det var en knallhard vinter for veiene, og det kan tydelig ses på antall skader på biler. Selv om Vegvesenet har jobbet intenst med å reparere skadene, har de ikke fått til alt, sier Meier.

Til tross for det høye antallet saker, er det kun i noen få tilfeller det utbetales erstatning. For å få erstatning må det kunne bevises at Vegdirektoratet har opptrådt uansvarlig ved ikke å reparere et kjent trafikkfarehull. I de fleste tilfeller har imidlertid Vegvesenet kunnet dokumentere at de har satt i gang nødvendige tiltak når de har fått kjennskap til skader.

Fremover er det anslått at lignende utfordringer kan oppstå, da klimaendringene med våtere vintre sannsynligvis vil fortsette. Dette kan føre til flere problemer med jettegryter i fremtiden.

Troels Meier oppfordrer derfor bilister til å være oppmerksomme på veiforholdene og ta ansvar når de kommer over farlige jettegryter i veiene.

– Det er viktig å sørge for riktig dekk og dekktrykk, samt å være forutseende og bremse på skadede veier. Dersom du opplever trafikkfarlige hull, må du melde fra til enten kommunen eller Vegdirektoratet, slik at skadene kan utbedres, forklarer Meier.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Billig kinesisk merkevare vil lage superbatterier for elbiler i 2025

Kinesiske MG vil, ifølge sjefens uttalelse, allerede i 2025...

Polestar bryter reglene – advarer til og med om stor krise

Polestar bryter sine egne tak for investorer. Merket er...

Siv ventet 2,5 år på ny clutch – Toyota takket nei til hjelp

Siv Åsynje har grått over at hun måtte vente...

Audis administrerende direktør drept i en forferdelig ulykke – falt 200 meter

Landssjefen til Audi i Italia har gått bort. Fabrizio...

500.000 ansatte truer Volkswagen etter dårlige nyheter

Fagforbundet IG Metall truer nå Volkswagens ledelse med streik...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Politiet rev Mercedesen fra hverandre – ikke plass til korkort

Registreringskortet klarte så vidt å kiles fast mellom forskjermen og dekket da politiet nylig fikk tak i en Mercedes E-klasse, som eieren hevdet å...

Skandalerammet bilfabrikk i krise – snart tom for penger

Northvolt, som allerede har tapt en tosifret milliardkontrakt med BMW, varsler nå at bilbatterifabrikken snart går tom for penger. Det burde vært så bra,...

Hvorfor må dekktrykket være forskjellig foran og bak?

Det handler om å kompensere for noe – nemlig vekt – når bilprodusenter og dekkprodusenter angir dekktrykket, som ofte er forskjellig foran og bak...

Volvo snur – skal bygge elbil med bensinmotor

Denne uken sa Volvos ledelse at de dropper målet om kun å bygge elbiler i 2030. Nå kommer elbilen med bensinmotor. Volvo kaller det...

Tyskland vil ikke gjeninnføre statssubsidier for alle elbiler

I første omgang er det satt av rundt 1,8 milliarder euro, tilsvarende 13,4 milliarder danske kroner, slik at den tyske staten igjen skal støtte...

500.000 ansatte truer Volkswagen etter dårlige nyheter

Fagforbundet IG Metall truer nå Volkswagens ledelse med streik blant 500.000 ansatte dersom bilmerket ikke vil delta i konstruktive diskusjoner om jobbsikkerhet. Den tyske...

Forskere skal lage nye bildekk av bark fra bjørketrær

Det er nok av dem. Bjørketrærne, altså. Gummien til bildekk kan derimot være et problem. Nå vil svenske kjemikere løse problemet med barken fra...

36 personer er dode i verdens storste bilskandale

Minst 36 mennesker er døde i det som med rette kan kalles verdens største bilskandale. Bare i USA har de defekte kollisjonsputene kostet 28...

En annen hovedstad forbyr alle elektriske lobehjul

Etter forbudet mot elektriske scootere i Paris, innfører Spanias hovedstad Madrid lignende tiltak. Folk er griser i offentligheten. I hvert fall når de kjører...

Johns elbil har kun firehjulsdrift over 30 prosent strøm

John Østlie falt for et godt tilbud som viste seg å være for godt til å være sant. Firehjulsdriften som MG lover i Marvel...

Jeremy Clarkson: "Det er derfor jeg aldri kommer til å gjøre bil-TV igjen"

I en kronikk for The Sunday Times gjør Jeremy Clarkson det klart hvorfor både samarbeidet med Hammond og May og hans tid med biler...

«Mr. Beans» Peugeot 205 GTI søker ny eier

Han er kjent for allmennheten som en komiker, men Mr. Bean aka Rowan Atkinson er faktisk en stor bilentusiast. Nå er hans Peugeot 205...