10. februar, 2025

Et annet bilmerke dropper å bygge kun elbiler

Bilmerket Smart, som ble grunnlagt i 1997, beklager nå også planen om kun å bygge elbiler. Merket anerkjenner at kundene leter etter bensinbilen.

Bilindustrien er i stadig utvikling. Men nå har Smart, som er deleid av Mercedes, likevel endret både rangering og strategi når det gjelder elbiler.

Merket hadde planer om å utelukkende bygge elbiler, men lanserer nå en plug-in hybrid med bensinmotor.

Beslutningen om å introdusere en hybrid-SUV kommer etter et ønske om økt rekkevidde fra spesielt kinesiske sjåfører. Smart ønsker å møte disse behovene og er fortsatt åpen for ulike teknologier, heter det nå.

– Det er viktig å svare på kundenes stadig mer varierte krav og ønsker», sier bilmerket i en pressemelding.

– Smart kan ikke utelukke noen teknisk løsning for fremtiden, men må være lydig, legger merket til seg selv.

Den nye SUV-en, #5, vil derfor være utstyrt med en 1,5 liters bensinmotor som et supplement til den elektriske drivlinjen. Den elektriske rekkevidden forventes å være rundt 350 kilometer, mens rekkevidden med bensinmotoren på er over 800 kilometer.

Det skriver Autocar .

Smart, opprinnelig et samarbeid mellom Volkswagen og Swatch, har siden 2019 vært eid av Mercedes og Geely i et såkalt joint venture. Teknologien i den nye hybrid-SUVen er hentet fra Geelys Galaxy 7 EM-i.

#5 er et skifte for Smart, som så langt har fokusert på små bybiler. En helelektrisk versjon av #5 er planlagt lansert i Europa i 2025, med to motorvarianter på henholdsvis 335 og 416 hestekrefter. Plug-in hybriden er ikke ventet før i 2026.

Med en vekt på 1,7 tonn er #5 den største bilen Smart noen gang har produsert. Den første Smart Fortwo fra 1998 veide mindre enn halvparten.

– Vi ser individuell mobilitet drevet av forbrenningsmotorer og spesielt med hybriddrift som en overgangsteknologi mot rene elektriske kjøretøy, sier Smart.

Smarts produksjonshistorie har også endret seg. Den opprinnelige fabrikken i Hambach, Frankrike, er solgt til Ineos, som produserer Grenadier og Quartermaster.

Ineos, som ble tvunget til å legge ned sine samlebånd i fjor på grunn av økonomiske problemer hos hytteleverandøren Recaro Automotive. Recaro ble imidlertid reddet av en italiensk investor, og Ineos har nå gjenopptatt produksjonen.

Latest

Don't miss

Bensinbil dør etter 6 kilometer – kan ikke repareres

General Motors har store problemer med V8-motorene, som inkluderer:...

ISUZU D-MAX dominerer pickup-markedet i Danmark

ISUZU D-MAX ble den mest solgte pickupen i Danmark...

Russland legger straffetoll på kinesiske biler

I et trekk som de fleste ikke har lagt...

Volkswagens nye elbil har en toppfart på 20 km/t

Volkswagens nye elbil har i utgangspunktet en toppfart på...

Danmark ligger fortsatt langt bak med elbiler

Selv om elbiler utgjorde 64 prosent av markedet i...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Studie: Bilister vil bare ha veldig billige kinesiske biler

Hvis bilene kommer fra Kina, må de være ekstremt billige, fordi sjåførene er villige til å kaste penger på dem. Dette viser en ny...

Desperat kinesisk merkevare senker prisen med 200.000 kroner

Her hjemme har ikke Seres blitt sett. Men i Norge fungerer det ikke akkurat sånn heller. Så nå prøver importøren å presse salget ved...

Volkswagens nye elbil har en toppfart på 20 km/t

Volkswagens nye elbil har i utgangspunktet en toppfart på 20 km/t. Det er ikke behov for mer i de nye traktorene. Volkswagen har utviklet...

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner. 77.000 eiere av e-tron-modellen har ikke lov til å fullade batteriene. Jaguar kjøpte tilbake nesten...

BMW lover bensinbiler «så lenge det er lovlig»

Forbrenningsmotoren skal ingen steder. I hvert fall ikke hos BMW. Ikke engang om en elektrisk M3 med 1000 hestekrefter er på vei. BMW er...

Verdens største bilmerke tilbakekaller over 1 million biler

Verdens største bilmerke, Toyota, tilbakekaller nå over 1 million biler som kan ha alvorlige bremseproblemer. Bilene ble bygget de siste årene. Toyota tilbakekaller over...

Kina ligger 10 år foran med elbiler, sier Ford

Ford-direktør Jim Farley vil kvitte seg med sin kinesisk-utviklede Xiaomi SU7. Og nå innrømmer han at kineserne ligger 10 år foran med elbiler. Ford-direktør...

Donald Trump forbyr statlige subsidier til ladestasjoner

USAs nye president Donald Trump har beordret myndighetene til å slutte å støtte offentlige ladestasjoner. USAs president Donald Trump har besluttet å forby statlige...

Norges hovedstad forbyr fossilbiler innen 2027

I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å forby alle fossilbiler fra sentrum allerede i 2027. Fossile biler kan bli forbudt i Oslos...

Brannstifter skriver "Nazi" om Tesla-virksomhet

I forrige uke forsøkte en eller flere gjerningsmenn å sette fyr på en Tesla-butikk i USA. Når det ikke fungerte ble bl.a. skrevet 'nazi'...

Danmark ligger fortsatt langt bak med elbiler

Selv om elbiler utgjorde 64 prosent av markedet i Danmark i januar, henger biltypen fortsatt etter andre land. Danmark henger fortsatt etter når det...

Ferrari betaler ut en enorm bonus til 5000 ansatte

Etter et rekordstort regnskapsår kunne 5.000 ansatte punge ut en kontantbonus på over 100.000 DKK fra Ferrari. Ferrari har utbetalt en kontantbonus til mer...