Det er rett og slett ikke nok kunder til elbiler. Så nå legger et annet bilmerke målet om kun å bygge elbiler på hylla. Nå er det Volvos søstermerke Zeekr.
Zeekr overrasker på Shanghai Motor Show med flaggskipsmodellen 9X. Det er en plug-in hybrid med bensinmotor og verdens lengste elektriske rekkevidde. I hvert fall for den typen SUV.
Zeekr har introdusert en ny modell, Zeekr 9X. Bilen er en plug-in hybrid. Det markerer et skifte for merket, som så langt kun har fokusert på rene elbiler.
Zeekr 9X er en stor bil og merkevarens nye flaggskip med en bemerkelsesverdig lang elektrisk rekkevidde.
Presentasjonen fant sted på Shanghai Motor Show. Her viste Zeekr frem bilen til publikum for første gang. Ambisjonen er en plassering klart i toppen av modellprogrammet.
Zeekr 9X er også en fysisk stor bil. Den har et særegent og annerledes design enn merkets øvrige biler. Fronten har en stor, vertikal radiatorgrill. Hoste, hoste, Rolls-Royce…
Bilen beskrives av Zeekr selv som «majestetisk, men ikke skremmende». Uansett hva det betyr.
Det mest slående er imidlertid bilens drivverk. Zeekr har så langt markedsført seg som et rent elbilmerke. 9X er dermed merkets første bil med bensinmotor om bord.
Zeekr 9X: Hybridteknologi og lang rekkevidde
Merket opplyser at den nye drivlinjen vil kombinere flere fordeler på en gang. Det vil gi fordelene med både ren elektrisk drift og plug-in hybrid-teknologi.
Den elektriske rekkevidden er oppgitt til hele 380 kilometer. Den måles etter den kinesiske kjøresyklusen (CLTC), som på mange måter er enda mer misvisende enn den europeiske WLTP-standarden.
Rekkevidden er betydelig lengre enn mange andre plug-in hybrider på markedet i dag. Når batteriet går tom for strøm, trer en bensinmotor inn. Det er en 2,0-liters motor.
Motoren yter 279 hestekrefter. Dens primære oppgave er å generere strøm til batteriet. Bilen fungerer dermed som en 'revers' hybrid, hvor bensinmotoren har en hjelperolle.
Zeekr 9X er også utstyrt med avansert teknologi. Den får blant annet: en lidarsensor som søsterbilen Volvo EX90. Noe kineserne imidlertid har mer enn problemer med å få til å fungere. Les mer om det her .
Ytelse, lading og teknologi i Zeekr 9X
Lidar-sensoren muliggjør avanserte førerassistansesystemer. Bilens systemer plasserer den på nivå 3 på den såkalte SAE-skalaen for selvkjørende teknologi. Dette betyr at bilen kan kjøre seg selv under spesifikke forhold.
Føreren må imidlertid alltid være forberedt på å overta kontrollen på kort varsel. Nivå 3 er et steg opp fra de fleste gjeldende systemer på markedet.
Ytelsen ser også ut til å være betydelig. Bilen skal kunne akselerere fra 0 til 100 kilometer i timen på tre sekunder flatt.
Det store batteriet kan lades på Zeekrs egne ladestasjoner. Merket utvikler ladere som støtter høy ladekraft. Men hvor høyt er ennå ikke kjent.
Det er fortsatt uklart om Zeekr 9X vil bli lansert i Europa. Merket har ikke offisielt annonsert noen europeiske planer for denne spesifikke modellen.
Zeekr er imidlertid allerede introdusert på utvalgte markeder i Europa med modellene 001 og X. Det er også planer om en dansk lansering.