Det amerikanske elbilmerket Mullen Automotive har reddet seg fra konkurs nok en gang. Men trusselen om nedleggelse lurer fortsatt.
Mullen Automotive, en mindre produsent av elbiler, har nok en gang unngått konkurs og en potensiell avnotering fra Nasdaq-børsen.
Trusselen om stryking skyldes at selskapet ikke klarer å oppfylle kravene til en minstepris på 1 dollar per aksje. lager. Noe som selv Polestar har måttet slite med så sent som i år.
Til tross for flere advarsler og flere forsøk på å gjenvinne kontrollen, fortsetter Mullen å slite med å holde seg relevant på aksjemarkedet.
Det første varselet om en potensiell strykning ble mottatt av Mullen i september 2022, etter at aksjekursen hadde vært under minimumsgrensen i 30 påfølgende handelsdager.
Fristen for å oppfylle kravene ble opprinnelig satt til mars 2023, men Nasdaq utvidet den senere til september 2023.
LES OGSÅ: Elbiler stuper i verdi – her er de største taperne
Selv om Mullen kort klarte å krype over $1 pr aksje, falt aksjekursen igjen under grensen tidligere i år. For å møte Nasdaqs krav, gjennomførte selskapet nylig en aksjeøkning for å skaffe ny kapital.
Denne lossingen medførte at en planlagt høring med Nasdaq-panelet i november 2023 ble kansellert og at Mullen kan fortsette driften uten frykt for umiddelbar avnotering.
Likevel er det fortsatt mye usikkerhet om selskapets fremtid, ettersom Mullen ennå ikke har startet produksjonen av noen av sine lovede korkåper, selv om flere prototyper har blitt presentert for publikum.
Senest presenterte Mullen sin Five RS-modell, en elektrisk crossover med imponerende spesifikasjoner. Bilen ble presentert på Consumer Electronics Show i Las Vegas i januar og har to elektriske motorer som til sammen yter 1.000 hk og et dreiemoment på 1.151 Nm.
Five RS kan akselerere fra 0 til 100 km/t på under to sekunder og har en toppfart på over 322 km/t.
Til tross for disse lovende tallene og en plan om å starte produksjonen av Five RS sent i 2025, er Mullen langt fra å bevise at de kan levere som lovet.
Som mange andre elbilstartups er ikke utfordringen å love, men å levere. Flere av bilmerkene har allerede brukket nakken, deriblant Fisker Inc. med danske Henrik Fisker i spissen.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!