Et annet elbilmerke er svært nær konkurs

Det amerikanske elbilmerket Mullen Automotive har reddet seg fra konkurs nok en gang. Men trusselen om nedleggelse lurer fortsatt.

Mullen Automotive, en mindre produsent av elbiler, har nok en gang unngått konkurs og en potensiell avnotering fra Nasdaq-børsen.

Trusselen om stryking skyldes at selskapet ikke klarer å oppfylle kravene til en minstepris på 1 dollar per aksje. lager. Noe som selv Polestar har måttet slite med så sent som i år.

Til tross for flere advarsler og flere forsøk på å gjenvinne kontrollen, fortsetter Mullen å slite med å holde seg relevant på aksjemarkedet.

Det første varselet om en potensiell strykning ble mottatt av Mullen i september 2022, etter at aksjekursen hadde vært under minimumsgrensen i 30 påfølgende handelsdager.

Fristen for å oppfylle kravene ble opprinnelig satt til mars 2023, men Nasdaq utvidet den senere til september 2023.

LES OGSÅ: Elbiler stuper i verdi – her er de største taperne

Selv om Mullen kort klarte å krype over $1 pr aksje, falt aksjekursen igjen under grensen tidligere i år. For å møte Nasdaqs krav, gjennomførte selskapet nylig en aksjeøkning for å skaffe ny kapital.

Denne lossingen medførte at en planlagt høring med Nasdaq-panelet i november 2023 ble kansellert og at Mullen kan fortsette driften uten frykt for umiddelbar avnotering.

Likevel er det fortsatt mye usikkerhet om selskapets fremtid, ettersom Mullen ennå ikke har startet produksjonen av noen av sine lovede korkåper, selv om flere prototyper har blitt presentert for publikum.

Senest presenterte Mullen sin Five RS-modell, en elektrisk crossover med imponerende spesifikasjoner. Bilen ble presentert på Consumer Electronics Show i Las Vegas i januar og har to elektriske motorer som til sammen yter 1.000 hk og et dreiemoment på 1.151 Nm.

Five RS kan akselerere fra 0 til 100 km/t på under to sekunder og har en toppfart på over 322 km/t.

Til tross for disse lovende tallene og en plan om å starte produksjonen av Five RS sent i 2025, er Mullen langt fra å bevise at de kan levere som lovet.

Som mange andre elbilstartups er ikke utfordringen å love, men å levere. Flere av bilmerkene har allerede brukket nakken, deriblant Fisker Inc. med danske Henrik Fisker i spissen.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Renault-direktør går av – ikke lenger interessert i bilindustrien

Renault-sjef Luca de Meo forlater bilmerket umiddelbart. Han skal...

Bilmerket Nio dropper spesialfunksjoner i Danmark

Egentlig er det Nios store partytriks med batteribyttestasjonene. Men...

Toyota-sjef: Én elbil er mer skitten enn tre hybridbiler

Toyotas styreleder Akio Toyoda stiller spørsmål ved elbilen. Med...

Nå bygges det biler igjen på Saab-fabrikken i Trollhättan.

Den ikoniske sportsbilen AC Cobra bygges nå i Sverige...

Leide en Toyota i regnet – nå skylder hun 70 000 kroner

Faiths tur i en leid Toyota kan ha ødelagt...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ford: Folk bryr seg ikke om bilmotorer i dag

Ifølge Fords finansdirektør, John Lawler, er forbrenningsmotorens æra over. Hestekrefter og dreiemoment er ikke lenger det som definerer en bil for den moderne sjåføren....

72 prosent av bilimporten er borte – Trump vil ha mer toll

Donald Trump sier han vil beskytte amerikanske biljobber med flere tollsatser. Trusselen kommer samtidig med et oppgjør om Californias forbud mot bensindrevne biler. En...

28 000 elbiler med typisk «BMW-feil» tilbakekalt

En produksjonsfeil hos en underleverandør tvinger det amerikanske elbilmerket til å tilbakekalle 28000 versjoner av bilene R1T og R1S. Det sies at det mest...

BMW skal erstatte karbonfiber i nye biler med horfro

Den tyske bilprodusenten BMW har inngått en avtale med det sveitsiske selskapet Bcomp om å transformere karbonfiberdeler til materialer laget av horfro. Ja, horfro....

Ford advarer: Bilister må ikke reparere elbiler selv

Reparasjoner av elbiler er ikke noe sjåfører bør ta seg av selv, advarer Matti S. Koponen, sjef for Ford i Finland. Å reparere en...

Så mye feil viser splitter nye elbiler under kjøring

Elbiler er ikke ufeilbarlige. Tvert imot viser de ganske mange feil når det gjelder måling av distanse på tripptelleren, viser ny test. Kan du...

Ansatte frykter konkurs – Ford bygger batterier til elbiler

Ansatte og deres fagforeninger frykter at Ford i Europa vil gå konkurs. Likevel har Ford startet produksjon av batterier til merkets egne elbiler. Ford...

Akkurat nå: Håndverkere fjerner klimademonstranter fra trafikklysene

Torsdag morgen tok klimademonstranter ut i gatene i København – men før politiet ankom, tok to menn saken i egne hender. Trafikken i København...

BMW vurderer elbiler med bensinmotorer fra 2026

BMW har angivelig bedt ZF om å utvikle en bensindrevet rekkeviddeforlenger for elbiler. Den gamle i3 REx-teknologien skal visstnok løse rekkeviddeangsten. En prototype med...

Lamborghini-eier tatt i 188 km/t med politiets nye våpen

En Lamborghini-eier ble overrasket av politiet i Syd- og Sønderjylland, som målte superbilen til 188 km/t under en treningsøvelse med nye lasermålere. Nå risikerer...

Studie: Lyder fra elbiler forvirrer fotgjengere

En ny studie fra Chalmers tekniska högskola i Sverige viser at de lovpålagte varsellydene i elbiler er vanskelige å finne, noe som utgjør en...

Ny fartskamera fanger opp 1000 sjåfører hver eneste dag

San Franciscos nye fartskameraer har fanget opp 31000 sjåfører i løpet av de første 30 dagene. Fartsbøter kan være så høye som 3500 kroner....