Etter 3000 oppsigelser – Volvo stenger fabrikken

Produksjonen av elbilene Volvo EX90 og Polestar 3 er stanset ved Volvos fabrikk i South Carolina, USA. En viktig komponent fra en underleverandør mangler.

Produksjonen av de nye elbilene Volvo EX90 og Polestar 3 opplever problemer.

Arbeidet er derfor innstilt ved den amerikanske fabrikken i South Carolina, USA.

Dette skyldes mangel på en spesifikk komponent for bilene som bygges på fabrikken. Fabrikken har stått ubrukt siden forrige uke.

Dette skriver Dagens Industri .

En underleverandør har ikke vært i stand til å levere den nødvendige delen. Volvo Cars bekrefter dette i en offisiell uttalelse.

Uten delen kan ikke bilene ferdigstilles på samlebåndet. Dette skaper en alvorlig forsinkelse for de teknologisk avanserte elbilene på mange måter.

«Dette er fordi en leverandør ikke har levert en komponent.» Uttalelsen understreker alvoret i leveringsproblemet for bilprodusenten, sier pressesjef Kristin Boldemann Wester i Volvo Cars til Dagens Industri.

Volvo vil ikke kommentere hva som mangler.

Vanligvis kan bilmerker ettermontere manglende deler på et senere tidspunkt. Dette gjøres ofte for å holde produksjonen i gang og unngå produksjonsstans.

Men mangelen på fabrikkplass tillater visstnok ikke at produksjonen av verken EX90 eller Polestar 3 fortsetter.

Bilmerket håper å gjenoppta produksjonen så snart som mulig.

EX90-forsinkelser og fabrikkkapasitet

Den nye elbilen Volvo EX90 har allerede opplevd flere forsinkelser. Modellen er en svært viktig del av Volvos fremtidige strategi for helelektriske biler.

Så langt er det solgt 4000 enheter av EX90 i år til tross for produksjonsutfordringer.

Fabrikken i Sør-Carolina er sentral for Volvos elbilproduksjon i Nord-Amerika. Det er et nøkkelanlegg for merkets vekst i det amerikanske markedet. Fabrikken har en årlig produksjonskapasitet på 150000 biler.

Produksjonsstansen kommer på et spesielt kritisk tidspunkt for Volvo Cars. Merket annonserte tidligere denne uken at de ville permittere 3000 ansatte. De fleste finnes i merkets tidligere hjemland Sverige.

De fleste av de ansatte som nå blir permittert jobber i Gøteborg. Dette gjelder først og fremst ingeniører og administrativt kontoransatte.

Kuttene betyr at omtrent 2200 svenske jobber vil forsvinne. Samtidig, ifølge Dagens Industri, vil merket flytte enda mer av virksomheten sin til Kina.

Volvo-oppsigelser og industriell usikkerhet

Nylige hendelser tegner et bilde av et bilmerke og en bransje generelt som er under enormt press.

Det er ikke bare Volvo som har det vanskelig. Nylig har både bilmerker og underleverandører gått konkurs og/eller gjennomført drastiske kutt.

Noen trenger å spare mer enn andre. Et av disse merkene er Nissan, som imidlertid skriver i et skriftlig svar til Boosted at den danske importøren er fritatt fra en betydelig sparerunde. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

28 000 elbiler med typisk «BMW-feil» tilbakekalt

En produksjonsfeil hos en underleverandør tvinger det amerikanske elbilmerket...

Volkswagen advarer – ikke bruk setene i 2220 elbiler

En alvorlig defekt på kollisjonsputen tvinger Volkswagen til å...

Par arrestert – stjal biler verdt 395 000 000 kroner

Et par fra Las Vegas er siktet for en...

Lasteskip med 800 elbiler om bord brenner ikke lenger

Det er ingen tegn til at brannen lenger brenner...

Floppet i Danmark – bilmerke trekker seg fra USA

Etter en mislykket lansering i Danmark og skuffende salgstall...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Lasteskip med 800 elbiler om bord brenner ikke lenger

Det er ingen tegn til at brannen lenger brenner om bord på lasteskipet Morning Midas, som tidligere denne måneden var på vei fra Kina...

Frankrike forbyr 440 000 Citroën-eiere å kjøre bil

I Frankrike har en defekt Takata-airbag krevd en kvinnes liv, noe som har fått myndighetene til å innføre et midlertidig forbud mot 440000 Citroën...

Bugatti tar 100.000 kroner for VW-del til 8 kroner

En engelsk Bugatti Veyron-eier ble sjokkert da en reservedel som koster under 8 kroner hos Volkswagen ble priset til 100000 kroner hos Bugatti. En...

45-åring uten førerkort siktet for å kjøre rundt og stjele fotobokser

En 45 år gammel mann uten førerkort er arrestert for å ha kjørt rundt med stjålne fotobokser. Han står nå tiltalt for totalt 17...

Bilgigant forbyr 17 000 biler i Danmark

Bilgiganten Stellantis har innført et hastekjøreforbud for Citroën C3 og DS3 på grunn av farlige Takata-kollisjonsputer. 17000 danske eiere må slutte å kjøre nå....

Forskere: Elbiler bør høres ut som bensinbiler

En ny svensk studie viser at elbiler er vanskelige å høre i trafikken – og enda vanskeligere å finne når flere står parkert på...

Storbank advarer: Salget av Tesla Model Y stuper

Tirsdag førte den amerikanske banken Wells Fargo til at Tesla-aksjene falt med 3,9 prosent etter å ha advart om at negativ kontantstrøm ville komme...

Ford: Folk bryr seg ikke om bilmotorer i dag

Ifølge Fords finansdirektør, John Lawler, er forbrenningsmotorens æra over. Hestekrefter og dreiemoment er ikke lenger det som definerer en bil for den moderne sjåføren....

72 prosent av bilimporten er borte – Trump vil ha mer toll

Donald Trump sier han vil beskytte amerikanske biljobber med flere tollsatser. Trusselen kommer samtidig med et oppgjør om Californias forbud mot bensindrevne biler. En...

28 000 elbiler med typisk «BMW-feil» tilbakekalt

En produksjonsfeil hos en underleverandør tvinger det amerikanske elbilmerket til å tilbakekalle 28000 versjoner av bilene R1T og R1S. Det sies at det mest...

BMW skal erstatte karbonfiber i nye biler med horfro

Den tyske bilprodusenten BMW har inngått en avtale med det sveitsiske selskapet Bcomp om å transformere karbonfiberdeler til materialer laget av horfro. Ja, horfro....

Ford advarer: Bilister må ikke reparere elbiler selv

Reparasjoner av elbiler er ikke noe sjåfører bør ta seg av selv, advarer Matti S. Koponen, sjef for Ford i Finland. Å reparere en...