Etter fartsbøter for 13 milliarder – nå endres reglene

Etter bøter på 13,3 milliarder danske kroner innfører Italia nye, strenge regler for fotobokser. Dette skal beskytte sjåfører mot skjulte fotobokser og øke rettssikkerheten.

Nye regler for de 11000 fotoboksene i Italia er på vei.

Etter massive boder – og minst like mye kritikk av gjeldende regler i området – må sjåførene ha bedre forhold.

De nye italienske fotoboksforskriftene trer i kraft 12. juni og har som mål å skape mer åpenhet når det gjelder politiets etterfølgelse av fartsovertredere.

Dette er hva La Repubblica skriver.

Italia er kjent for sine mange fotobokser. I fjor samlet staten og kommunene inn et rekordstort beløp fra fotobokser.

Totalt sett kastet italienske sjåfører 13,3 milliarder danske kroner inn i statskassen på denne måten.

Pengene har kommet fra de 11000 fartskameraene som er plassert rundt om i landet. De er ofte satt opp på steder der de kan fange opp mange sjåfører.

På denne måten har selv flere av landets minste kommuner tjent betydelige summer på bilistene. Enkelte byer med bare noen få hundre innbyggere har klart å innkreve millioner i bøteinntekter.

Noe som virkelig har satt landets sjåfører i kok. Flere av dem har til og med begynt å kutte ned på fotobokser på egenhånd. Les mer om det her .

Skilting og avstand mellom fotobokser

Kritikken har hovedsakelig dreid seg om plasseringen av kameraene. Mange sjåfører har opplevd dem som skjulte feller, og formålet har virket mer økonomisk enn trafikksikkerhetsrelatert.

Men nå er det nye tider for sjåfører i Italia. Regjeringen innfører nye regler for å øke trafikksikkerheten og åpenheten.

En av de viktigste endringene er kravet om bedre skilting. I fremtiden må det plasseres et skilt minst én kilometer før en fotoboks. Dette skal gi sjåfører en rimelig mulighet til å justere farten.

Tidligere har skiltingen vært mangelfull mange steder. Dette har gjort det vanskelig å få øye på kameraene i tide og har ført til mange boder.

Det vil også bli regler for avstanden mellom individuelle fotobokser. I byområder må det nå være minst én kilometer mellom dem, og utenfor byene må avstanden være fire kilometer.

Kommunal tillatelse og fartsgrenser

Dette er for å forhindre at sjåfører blir fanget opp av flere kameraer etter hverandre over kort avstand. Boosted har tidligere rapportert om en sjåfør som fikk bøter verdt 200000 danske kroner på bare seks måneder.

De nye reglene betyr også at kommunene ikke lenger fritt kan installere kameraer. De må nå innhente tillatelse fra den lokale prefekturen, noe som skal sikre en mer kontrollert prosess.

I tillegg vil reglene for fartsgrenser på veier der det er kameraer bli justert. Dette er for å sikre at fartsgrensene er rimelige i forhold til veitypen og de generelle trafikkforholdene.

De mange endringene er et forsøk på å gjenopprette tilliten til systemet. Sjåførene må igjen føle at fartskontroll først og fremst handler om sikkerhet og ikke om å fylle kommunale kasser.

De nye italienske reglene kan derfor være gode nyheter, spesielt for de mange turistene som besøker landet med bil hvert år.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Miljøgruppe vil tvinge sjåfører til å betale ny avgift

Et forslag om en ny veiavgift basert på korte...

Fabrikk eksploderer igjen – resirkulering av batterier fra elbiler

Førti brannmenn ble sendt til en batterifabrikk i Skottland...

Toyota gjenvelger elbilkritiker som styreleder

Den frittalende elbilskeptikeren Akio Toyoda har sikret seg støtte...

Studie: Lyder fra elbiler forvirrer fotgjengere

En ny studie fra Chalmers tekniska högskola i Sverige...

Lamborghini lover at forbrenningsmotoren vil overleve

Den nye elbilen, Lamborghini Lanzador, er forsinket, og merket...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Frankrike forbyr 440 000 Citroën-eiere å kjøre bil

I Frankrike har en defekt Takata-airbag krevd en kvinnes liv, noe som har fått myndighetene til å innføre et midlertidig forbud mot 440000 Citroën...

Bugatti tar 100.000 kroner for VW-del til 8 kroner

En engelsk Bugatti Veyron-eier ble sjokkert da en reservedel som koster under 8 kroner hos Volkswagen ble priset til 100000 kroner hos Bugatti. En...

45-åring uten førerkort siktet for å kjøre rundt og stjele fotobokser

En 45 år gammel mann uten førerkort er arrestert for å ha kjørt rundt med stjålne fotobokser. Han står nå tiltalt for totalt 17...

Bilgigant forbyr 17 000 biler i Danmark

Bilgiganten Stellantis har innført et hastekjøreforbud for Citroën C3 og DS3 på grunn av farlige Takata-kollisjonsputer. 17000 danske eiere må slutte å kjøre nå....

Forskere: Elbiler bør høres ut som bensinbiler

En ny svensk studie viser at elbiler er vanskelige å høre i trafikken – og enda vanskeligere å finne når flere står parkert på...

Storbank advarer: Salget av Tesla Model Y stuper

Tirsdag førte den amerikanske banken Wells Fargo til at Tesla-aksjene falt med 3,9 prosent etter å ha advart om at negativ kontantstrøm ville komme...

Ford: Folk bryr seg ikke om bilmotorer i dag

Ifølge Fords finansdirektør, John Lawler, er forbrenningsmotorens æra over. Hestekrefter og dreiemoment er ikke lenger det som definerer en bil for den moderne sjåføren....

72 prosent av bilimporten er borte – Trump vil ha mer toll

Donald Trump sier han vil beskytte amerikanske biljobber med flere tollsatser. Trusselen kommer samtidig med et oppgjør om Californias forbud mot bensindrevne biler. En...

28 000 elbiler med typisk «BMW-feil» tilbakekalt

En produksjonsfeil hos en underleverandør tvinger det amerikanske elbilmerket til å tilbakekalle 28000 versjoner av bilene R1T og R1S. Det sies at det mest...

BMW skal erstatte karbonfiber i nye biler med horfro

Den tyske bilprodusenten BMW har inngått en avtale med det sveitsiske selskapet Bcomp om å transformere karbonfiberdeler til materialer laget av horfro. Ja, horfro....

Ford advarer: Bilister må ikke reparere elbiler selv

Reparasjoner av elbiler er ikke noe sjåfører bør ta seg av selv, advarer Matti S. Koponen, sjef for Ford i Finland. Å reparere en...

Så mye feil viser splitter nye elbiler under kjøring

Elbiler er ikke ufeilbarlige. Tvert imot viser de ganske mange feil når det gjelder måling av distanse på tripptelleren, viser ny test. Kan du...