21. januar, 2025

Etterforskning: Disse feilene dreper flere biler om vinteren

Punktering er ikke lenger det veihjelpen oftest reagerer på. I vinter venter bedriftene blant annet oppstartsproblemer. sjåfører.

Veihjelp for biler i vinterperioden er ofte nødvendig. Men det er ikke lenger punkteringer som plager bilistene. I hvert fall ikke mesteparten av tiden.

I stedet er det batteriene som lager rot. Spesielt i de kalde vintermånedene, når bilene er utsatt for sterk frost, opplever mange sjåfører problemer med å starte bilen.

En ny undersøkelse fra NAF, den norske motparten til FDM, viser at startproblemer topper listen over årsaker til veihjelp.

– Å ikke få startet bilen skjer både sommer og vinter, og er den hyppigste årsaken til at redningsmennene må ut. Det kan være mange årsaker til at bilen ikke starter, og våre redningsmenn vil alltid prøve å løse problemet på stedet, slik at du kan kjøre videre, sier Ungunn Handagard fra NAF.

Tidligere var punkteringer den hyppigste årsaken til å ringe veihjelp. Men nå er batteriproblemer hovedårsaken.

Dette gjelder både biler med forbrenningsmotor og elbiler. Elbilenes 12-volts batterier er spesielt sårbare i vinterkulden. Dette skyldes i hovedsak de kortere turene, hvor batteriene ikke rekker å lades opp skikkelig.

– Når du lader en elbil lades også startbatteriet. Men går du mange kortere turer når det er kaldt, kan det slites ut.

Dette gjelder også biler med forbrenningsmotor. Derfor lønner det seg å vedlikeholde batteriet, forklarer Handagard.

Selv om punkteringer ikke lenger er den hyppigste årsaken til veihjelp, er de fortsatt et problem som forårsaker ulemper for bilistene. Mange moderne biler er ikke utstyrt med reservedekk, noe som gjør sjåførene avhengige av veihjelp ved en punktering.

– Mange er også usikre på hva de skal gjøre dersom de får en punktering. Ofte har ikke moderne biler et reservedekk, men bare et reparasjonssett med skum.

– Det er kanskje ikke egnet til å tette skaden hvis du har stått på en kantstein eller lignende. Får man slike skader, må bilen ofte til verksted med den, sier Handagard.

I tillegg til startproblemer og punkteringer er det andre typiske årsaker til at sjåfører trenger veihjelp om vinteren. Problemer med hjul og fjæring, feil i de elektriske systemene og biler som sitter fast i snø eller kort vei er også ganske vanlig.

De vanligste årsakene til veihjelp denne vinteren:

  • Oppstartsproblemer og batteriproblemer
  • Punktering
  • Hjul og hjuloppheng
  • Feil i det elektriske anlegget
  • Sitter fast i snø eller nedoverbakke

Latest

Don't miss

Tesla kan ikke selge merkevarens varelager av Cybertruck

Tesla prøver nå å kvitte seg med et massivt...

Toyota skal bygge selvkjørende biler med teknologigiganten

Amerikanske Nvidia Corp, et av verdens mest verdifulle selskaper,...

Batterifabrikken bruker så mye strøm som 500 000 mennesker

Volvos nye batterifabrikk i den svenske byen Mariestad bruker...

Mortens elbil er farlig – Audi ser den først om 9 måneder

Det er fare for brann i Morten Lieds bil....

Seer-godkjent Subaru som 'aldri' kan repareres

En synsk og en bilforhandler har fått ørene i...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

FDM kritiserer nytt forbud mot elbiler 1. oktober

Det er snart slutt på gratis parkering i elbiler i Aarhus kommune. Og FDM mener dette er en klar feil. Det sier førstekonsulenten. FDM...

De kan redde Saabs forlatte bilfabrikk «Ingen kommentar»

Alt inventar fra Saab Automobiles tidligere fabrikk i Trollhättan er lagt ut for salg. Men nå kan Polestar redde det historiske stedet fra stenging....

Nødlidende bilmerke sier opp én av tre ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy, som eies av kinesiske Volvo Cars, planlegger de å si opp én av tre ansatte. Direktøren kaller det «en vanskelig...

Bilforhandler nær konkurs – skylder 100 millioner kroner.

En milliardomsetning har ikke vært nok til å redde virksomheten for den svenske bilforhandleren Mobilty Motors, som nå forsøker en rekonstruksjon. Den svenske bilforhandlerkjeden...

BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne bygger fortsatt så mange biler at de trenger verdens største bilpark. Den seiler med nesten...

7 av 10 sjåfører opplever spesielle problemer om vinteren

Hele 7 av 10 bilister svarer i en ny undersøkelse at de har opplevd å bli blendet av en svært lav sol i vinter-...

Toyota må betale 11,6 milliarder for dieselsvindel

Toyotas lastebilmerke Hino har erkjent straffskyld for tukling med flere modeller med dieselmotorer. Konsernet står til en kostnad på 11,6 milliarder. Hei, Bjørn...

Salget av elbiler i Europa falt betydelig i 2024

Det er den tunge enden som vender ned. I hvert fall når det gjelder salg av elbiler i Europa. Det viser nye tall fra...

Bilen fra «Herbie» er den dyreste VW Bobbel noensinne

Bilen fra Herbie Goes Bananas har hengt over taket på Planet Hollywood casino i Las Vegas i mange år. Nå er den tatt ned...

Nye tall: Biler med disse defektene dumper oftest på syne

De vanligste feilene på biler i Sverige er ikke så forskjellige fra de i Danmark. De viser et nytt oppgjør fra Bilprovingen. I januar...

Sint bilist sendte boder verdt 500.000 til naboen

En sint sjåfør utga seg gjentatte ganger for å være naboen. Det kostet 519.000 kroner i parkeringsbås. Altså inntil det hele ble oppdaget og...

Bilgiant ser etter minst 100 nye personer i måneden

Japanske Toyota går mot strømmen i bilindustrien på grunn av travelhet. Det skal ansettes 500 personer samtidig og minst 100 vikarer per måned. Toyota...