EU hadde faktisk latt Sverige unnta biogass for biler fra avgiftsbestemmelsene. Men nå har forbundet angret og pålagt landet å kreve inn skatt igjen.
EU-kommisjonen har nylig avsluttet en gransking som gir Sverige mulighet til å gjeninnføre avgiftsfritaket for biogass.
Avgjørelsen kommer etter en tidligere avgjørelse i EU-domstolen, der et tilsvarende svensk unntak fra EUs statsstøtteregler ble fjernet.
Sverige hadde tidligere en ordning der biogass var fritatt for avgift, men denne ordningen ble erklært ulovlig da den ble ansett å være i strid med EUs statsstøtteregler.
Kommisjonens nye undersøkelse har imidlertid vist at Sverige kan gjeninnføre skattefritaket på visse vilkår.
– Dette er kjærkomne nyheter for alle Sveriges produsenter og brukere av biogass, sier landets finansminister Elisabeth Svantesson i en pressemelding .
LES OGSÅ: Staten skyver inn penger – bilistene kjøper rekordmange av disse bevisene
Det er fortsatt uklart når nøyaktig den svenske regjeringen vil implementere det nye skattefritaket.
Det er imidlertid sannsynlig at det først og fremst vil gjelde næringslivet og at private biogassbrukere ikke vil omfattes av ordningen. Emma Wiesner, medlem av Europaparlamentet for Centerpartiet, oppfordrer X (tidligere Twitter, red.) den svenske regjeringen om å handle raskt.
Gjeninnføringen av avgiftsfritaket for biogass kommer på et tidspunkt da salget av gassbiler i Sverige faller.
Så langt i år er det registrert i underkant av 1500 nye gassbiler, noe som tilsvarer en markedsandel på 0,6 prosent. Denne nedgangen på 28 prosent sammenlignet med samme periode i fjor kan tilskrives høye bensinpriser og et begrenset utvalg av gassbiler på markedet.
Det er ikke kjent hvilken effekt det nye avgiftsfritaket vil ha på salget av gassbiler i Sverige. Her i landet er det, ifølge de siste tallene fra interesseorganisasjonen Mobility Denmark, ikke registrert en eneste bil som går på annet enn strøm, bensin eller diesel i løpet av 2024.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!