19. mars, 2025

EU: Bensin- og dieselbiler skal fortsatt være forbudt i 2035

Til tross for protester fra store deler av bilindustrien, står EU fast på at kjøp av både nye diesel- og bensinbiler skal forbys fra 2035.

EU insisterer på et forbud mot salg av nye diesel- og bensinbiler fra 2035.

Det betyr at det i fremtiden kun vil være mulig å kjøpe biler som ikke slipper ut CO2. Formålet er å redusere transportsektorens klimapåvirkning og fremme bruk av biler som utelukkende går på strøm.

Det skriver Reuters .

Samtidig som bl.a. Dansker kjøper stadig flere elbiler – ved inngangen til 2024 var det registrert 344 423 elbiler i Danmark – derimot er interessen kjøligere i resten av EU.

Faktisk viser nye tall fra ACEA, sammenslutningen av europeiske bilmerker, at bare 1,8 prosent av den europeiske bilparken går på strøm.

EU mener fortsatt at et forbud mot forbrenningsmotoren er nødvendig

Dette står i sterk kontrast til forholdene hjemme. Av 164.183 nye og importerte biler for privatpersoner, var 121.817 elbiler, noe som tilsvarer 74,2 prosent.

Populariteten skyldes imidlertid at staten støtter elbiler med svært lave eller ingen registreringsavgifter i det hele tatt. Regjeringen er heller ikke klar til å endre det.

Parallelt med denne utviklingen har antallet diesel- og bensinbiler gått ned. I 2021 var det 66.575 elbiler på de danske veiene, og på fire år er antallet mer enn femdoblet.

I samme periode er antall dieselbiler redusert med 160.492, noe som tilsvarer en nedgang på cirka 20 prosent. Antall bensinbiler har gått ned med 93.055, tilsvarende rundt fem prosent.

Det er ennå for tidlig å si om EUs gjentatte vedtak om å forby alle bensin- og dieselbiler vil endre forbrukernes appetitt på elbiler.

For bilmerkene kan egentlig ikke føle det. Det vil si ønsket. I stedet har flere av de store – som Volkswagen – akkumulert gjeld som er så massiv at den truer med å legge ned hele virksomheten.

Og hos Nissan er direktør Makoto Uchida ikke i tvil om at merket vil stenge hvis det ikke foreligger en redningsplan.

Overgangen, som kanskje eller kanskje ikke er i gang i Europa, har også reist spørsmål om infrastruktur og kapasitet i strømnettet, og det er fortsatt debatt om hvordan elbiler presterer når det gjelder rekkevidde og ladetider.

Men du trenger faktisk ikke lete i utlandet for å finne problemene elbiler forårsaker. I en liten stasjonsby på Sjælland skal det brukes 400 liter diesel i døgnet for å lade elbiler. Les mer om det her .

Det er allerede politiske diskusjoner om hvordan overgangen skal skje og hvordan man kan sikre stabil strømforsyning og utvidelse av ladeinfrastrukturen.

Flere – spesielt blant de tyske underleverandørene til og i bilindustrien – har kritisert EUs vedtak.

Blå. Bosch mener et totalforbud mot fossildrevne biler begrenser forbrukernes valg. Andre, som BMW, påpeker at det er nødvendig for EU å holde seg åpen for teknologiske løsninger, da elbilen ikke kan stå alene.

Latest

Don't miss

Oljegiganten angrer – mer olje, mindre fornybar energi

Oljegiganten BP vil redusere sine investeringer i fornybar energi....

Ville brenne ned Tesla-lader – satte fyr på seg selv

I protest mot Elon Musk ønsket en mann fra...

Norge følger Danmark – gal sjåfør mister Tesla i 212 km/t

En norsk sjåfør har mistet sin Tesla, som politiet...

«Wolf of Wall Street» kjøper Tesla: hyller Elon Musk som en amerikansk helt

Den tidligere aksjemegleren Jordan Belfort, kjent som «The Wolf...

Bensinprisene stuper til nytt lavpunkt

Det er gode nyheter for danske sjåfører. Prisen på...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

iPhone-fabrikken skal bygge biler for to japanske merker

Ifølge et forretningsmedie har Foxconn, mest kjent for å sette sammen Apples iPhones, gått med på å bygge biler for to hittil ukjente japanske...

Teslas salg i første kvartal kan være merkevarens dårligste noensinne

Teslas salg i løpet av første kvartal kan bli merkevarens dårligste på mange år. Samtidig kan aksjen kollapse, det er advarselen fra analytikere nå....

Snudde på motorveien – så tok politiet bilen

En 32 år gammel mann angret trolig dypt på at han gjorde en helomvending på Holbæk-motorveien en lørdag kveld. "Jeg har gjort meg til...

Nye Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark

Mazdas siste satsing kalt Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark. Det opplyser importøren i en pressemelding. Mazda6e kommer til Danmark med en pris...

FDM: Strømnettet i Danmark tåler ikke nye elbiler

BYD er på vei med både kraftigere ladere og elbiler på 1000 volts arkitektur. Men det klarer ikke strømnettet i Danmark, mener FDM. Kinesiske...

Hyundai tilbakekaller 1500 elbiler for bremseslitasje

Hyundai Ioniq 5 N er utstyrt med venstrefots bremseteknologi fra fabrikk. Men nå viser det seg at teknologien dreper bremsene. Bremsing med venstre fot...

Giant lover elbilbatteri som lades «like fort som bensin»

Kinesiske BYD lover nå at de skal utstyre elbiler med 1000 volts arkitektur. Det skal bety at bilene lader like raskt som en bensinbil...

3.300 Fisker Oceans å gå på veien med hjemmelagde deler

Tilbake i juli 2024 kjøpte et leasingselskap 3300 Fisker Oceans. Merket har siden gått konkurs, og nå må bilene på veiene med hjemmelagde deler....

94 prosent av tyskerne gidder ikke kjøpe Tesla lenger

En undersøkelse blant mer enn 100 000 tyskere avslører at 94 prosent av dem ikke kunne drømme om å kjøpe en Tesla i dag....

Drivstoffpumpen til en BMW koster mer enn hele bilen

Å kjøre en 12-sylindret BMW har alltid krevd et solid budsjett. Men når delene til 7-serien forsvinner fra produksjon, går det fryktelig galt. Dette...

Bilmerke saksøker influencer etter kritikk av luksusbil

Huawei krever kompensasjon for negativ publisitet om Maextro S800. Men influenceren benekter anklagene og advarer om mer trøbbel. En bilblogger står overfor et søksmål...

Biler med disse systemene kjører oftere i feil retning

Det burde egentlig vært omvendt. Men nå viser en studie at biler med assistansesystemer kjører oftere enn biler uten. Det viser seg at biler...