11. desember, 2024

EU firedobler tariffen på alle elbiler fra Kina

EU har bestemt at den firedoble tollsatsen skal gjelde for alle elbiler som bygges i Kina og bringes hit. Reglene trer i kraft denne uken.

EU har besluttet å innføre en betydelig høyere straffetoll på elbiler produsert i Kina, med tollsatser som kan komme opp i 45,3 prosent ved import til EU-land. Beslutningen om økte tollavgifter på det som også kalles «kinesiske biler» ble vedtatt av EU-kommisjonen tirsdag.

Dette skriver nyhetsbyrået Reuters .

Tidligere var tollsatsen på kinesiske elbiler i EU ti prosent. Men etter en grundig undersøkelse av kinesisk statsstøtte tidligere i oktober, bestemte EU-landene seg for å legge opp til 35,3 prosent ekstratoll. Denne endringen er nå formelt godkjent, ifølge en høytstående EU-tjenestemann som snakker med Reuters.

Tollsatsene varierer avhengig av bilmerke. For eksempel er Tesla pålagt en tilleggsavgift på 7,8 prosent, mens SAIC-gruppen, som bl.a. eier MG, står foran en økning på hele 35,3 prosent. Det vil si på toppen av de 10 prosentene merket allerede betaler.

Hensikten med disse endringene er å skape mer like konkurransevilkår for europeiske bilprodusenter, som ifølge EU-kommisjonen er under press fra de kinesiske produsentenes prissetting.

LES OGSÅ: Taper 234 000 kr pr bil – ansatte får hodeskallebrudd

Undersøkelsen av kinesiske statssubsidier, som EU-kommisjonen gjennomførte i vår, konkluderte med at Kina gir urimelige statssubsidier til egne bilprodusenter. EU mener at dette statstilskuddet fører til markedsvridning og kan skade konkurranseevnen til europeiske bilprodusenter, og det er grunnen til at ekstratollen nå implementeres.

Denne tilnærmingen er ikke unik for EU; USA og Canada har tidligere innført lignende tollsatser mot kinesiske bilprodusenter. Tyskland, som er EUs største økonomi og ledende bilprodusent, har imidlertid uttrykt bekymring for de økte tollsatsene.

Tysklands forbundskansler Olaf Scholz har påpekt at en slik politikk kan føre til gjengjeldelsestoller fra Kina mot tyske bilprodukter, noe som kan skape nye handelskonflikter.

Den kinesiske regjeringen har reagert skarpt og kalt EUs politikk «proteksjonistisk» og skadelig for diplomatiske forbindelser mellom EU og Kina.

Ifølge EU-kommisjonen har kinesiske elbilprodusenter i dag rundt åtte prosent av elbilmarkedet i EU, som er en økning fra under én prosent i 2019. Prisene på kinesiskproduserte elbiler er generelt rundt 20 prosent lavere enn sine europeiske konkurrenter.

De nye tariffene forventes å tre i kraft senere denne uken, enten onsdag eller torsdag, og vil heretter regulere importen av kinesiske elbiler til EU-markedet.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Polestar har bygget deres egen Tesla Cybertruck

Polestar slipper nå merkevarens egen versjon av en Tesla...

Kenneth vil fjerne vektavgiften på veteranbiler

Det vil koste statskassen 60 millioner kroner, sier Kenneth...

98 prosent av fartsbøtene kommer fra fotobokser

98 prosent av bilister som kjører for fort blir...

Spesialveier for elbiler er stengt – det er for dyrt

Sveriges svar til Transportstyrelsen – Trafiverket – har allerede...

BMW vil ha patent på et usynlig solskjerm for biler

En patentsøknad innlevert av BMW til det europeiske patentkontoret...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Helt nye tall – trafikken i Danmark er verst

Sammenligner man med de andre landene i Norden, kommer Danmark dårligst ut med partikkelforurensning. Men Sverige gjør det nest best. Danmark er det nordiske...

Ny forskning avliver myter om elbiler i trafikken

En ny norsk undersøkelse viser at elbiler ikke er overrepresentert. I hvert fall ikke når det gjelder trafikkulykker. Elbiler er ikke overrepresentert i antall...

Siste rest av Saab nærmer seg konkurs – alle har fått sparken

NEVS, som kjøpte restene av Saab Automobile i 2011, nærmer seg konkurs. Denne onsdagen har de ansatte fått melding om permitteringer. NEVS, som ble...

Biler uten knapper får minuspoeng, sier Euro NCAP

Euro NCAP vil tildele bilmerker som ikke har fysiske knapper i bilen minus poeng, opplyser testorganisasjonen nå. Biler med svært få – og de...

Kevin Magnussen kalles førstevalget til det nye Formel 1-laget

På papiret har ikke Kevin Magnussen plass i Formel 1 lenger. Likevel skriver nå flere medier at dansken kan gjøre comeback igjen. Kevin Magnussen...

Var for dårlig for jobben sin – nå må han redde Nissan

Da Christian Meunier ble sparket ut av Stellantis-gruppen som administrerende direktør i Jeep, ble han kalt for dårlig for jobben sin. Nå må han...

Blinket i 100 km/t – bilist sprengte fotoboks

Fartbokser er et hett tema blant bilister. En av dem tok saken i egne hender og sprengte en fastmontert kamerafelle. I Danmark er det...

Cybertruck ødelagt av hull – kostet 226.000 DKK

En Tesla Cybertruck måtte repareres for svimlende 226.000 danske kroner etter at eieren hadde truffet et hull. Det tok fire måneder. En Tesla Cybertruck...

Kostet 76 milliarder danske kroner. – nå stenger bilmerket

Cruise var General Motors' forsøk på å få fotfeste blant helt selvkjørende biler. Men etter flere skandaler stenger merket som kostet 76 milliarder. Den...

Polestar har bygget deres egen Tesla Cybertruck

Polestar slipper nå merkevarens egen versjon av en Tesla Cybertruck. Til å begynne med er det imidlertid kun en modellbil fra en designkonkurranse. Polestar...

Bilmerket McLaren er solgt til Abu Dhabi

Det tidligere britiske bilmerket McLaren er nå solgt til Abu Dhabi etter at en investor gikk med på å kaste penger etter kontrollen. Abu...

Gamle biler skal kontrolleres hvert år, krever TÜV

Hvis det står til TÜV, skal alle biler med mer enn 10 år på bagasjerommet kontrolleres hvert eneste år. Bare i Tyskland vil mer...