30. april, 2025

EU forbyr karbonfiber for biler – kaller det "skadelig"

Karbonfiber er lettere og sterkere enn stål og derfor ideelt for biler. Likevel vurderer EU nå å forby karbonfiber og klassifisere det som farlig.

EU-parlamentet klassifiserer karbonfiber som skadelig i et nytt direktiv. Hvis det blir et forbud, kan det ramme bilindustrien hardt.

EU vurderer nå å ta et betydelig skritt mot bilindustrien. Brussel vil forby bruk av karbonfiber i bilproduksjon. Forslaget er en del av det reviderte ELV-direktivet (End of Life Vehicles), som også vil skrote mange eldre biler. Les mer om det her.

Direktivet regulerer demontering og gjenvinning av biler. Målet er å gjøre prosessen mer miljøvennlig.

Hvorfor ser EU på karbonfiber som et problem? Svaret må finnes i måten karbonfiber avhendes.

Når karbonfiber bundet med harpiks kasseres, kan fine fibre frigjøres. Fibrene kan flyte i luften.

Fibrene kan forårsake kortslutninger i maskiner. Enda viktigere er at de kan forårsake irritasjon av hud og slimhinner hos mennesker.

Karbonfiber – et sterkt, men lett materiale under mikroskopet

Karbonfiber er kjent for sine spesielle egenskaper. Materialet er sterkere enn stål og lettere enn aluminium. Produksjonen av karbonfiber er imidlertid mer komplisert. Det er også dyrere enn stål og aluminium.

Likevel er fordelene ofte større enn ulempene. Dette gjelder mange forskjellige applikasjoner. Materialet er mye brukt i flyindustrien. Det er også sett i vindmøllevinger og på biler.

Motorsykler bruker også karbonfiber. Dog i mindre grad enn det skjer på biler og fly.

Et voksende marked og elbilers behov for karbonfiber

Det globale markedet for karbonfiber var verdt rundt 37,9 milliarder danske kroner i 2024. Det viser tall fra analysefirmaet Roots Analysis.

Markedet forventes å vokse betydelig. En gjennomsnittlig årlig vekst på 11 prosent er spådd frem mot 2035. Verdien kan komme opp i cirka 118,1 milliarder kroner.

Ifølge Nikkei Asia står biler i dag for mellom 10 og 20 prosent av totalbruken. Det tallet vil sannsynligvis øke.

Økningen skyldes i hovedsak utbredelsen av elbiler og fordi bilmerker leter etter en raskest mulig måte å gjøre bilene lettere.

Elbiler veier mer enn tradisjonelle biler med forbrenningsmotor. Årsaken er de store batteripakkene i bunnen av bilene.

Å bruke karbonfiber blir sett på som en ideell løsning når det gjelder å kutte vekt. Dette gjelder spesielt for premiummerker.

For dyre bilmerker er pris mindre viktig. Kjøreegenskaper og rekkevidde betyr mer. Men det er likevel noe som er sterkt preget av den ofte alt for høye vekten på elbiler.

Andre materialer som bly, kvikksølv, kadmium og seksverdig krom er allerede klassifisert som farlig av EU. De har imidlertid hatt unntak i bilsektoren, som ikke gjelder andre forbruksvarer.

Karbonfiber har nå blitt foreslått for første gang globalt å klassifiseres som skadelig i sammenheng med bilindustrien. Dette er gjort i EU-parlamentets utkast til det reviderte ELV-direktivet.

Det er viktig å huske at dette fortsatt er et utkast og at ingenting er sikkert ennå. Men det er ikke noe umiddelbar alternativ til karbonfiber. I hvert fall ikke en som er like god.

Hos Boosted.dk følger vi utviklingen nøye. Materialer som karbonfiber er ofte å se i ytelsesbiler og tuningprosjekter, som vi dekker i dybden. Det skjer imidlertid også ofte at det fjærvektige materialet kommer helt 'vanlige' gatebiler til gode som den nyeste BMW M3 Touring. Les mer om det her .

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Elbil leveres uten elektriske vinduer og kun på stålhjul

Manuelle sidevinduer, stålhjul og ingen radio.. Det er 'utstyrspakken'...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge...

Elbil kan kun kjøre 98 kilometer – reparasjoner koster 87.000

I salgsoppsettet lovet en norsk bilforhandler at hans Kia...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Porsche advarer – stopper salget av elbiler

Porsche blør nå så mye i det kinesiske markedet. At merket nå seriøst vurderer om de skal trekke seg ut av verdens største bilmarked....

Volkswagen skal nå bygge elbiler med bensinmotorer

Volkswagen vil gjøre bensinmotoren til en del av den elektriske ID-en. biler. VW-sjef Oliver Blume ser dette som en måte å legge til rette...

Kan ikke stoppes – Nissan ender opp med å bli ulovlig i Russland

Den store SUV-en Oting Paladin lanseres snart i Russland. Bilen er egentlig en Nissan Patrol, som ikke er tillatt i landet i det hele...

Donald Trump dropper tollsatser på bilindustrien

Donald Trump trekker seg delvis tilbake fra tollsatser på bildeler. Tiltaket gagner bilprodusenter i USA, mens importavgiftene på biler ser ut til å forbli...

Danmark blir snytt for et vilt Tesla-trekk – se det her

I Danmark senker Tesla nå renten på Model 3 og Model Y til 0,99 prosent. Men det er enda villere like over på den...

Nu korer politiet i Dubai Rolls-Royce fra Mansory

Den spesialbygde Rolls-Royce Cullinan fra Mansory er nå en del av Dubai-politiets flåte. Bilen har 610 hestekrefter og akselererer til 100 km/t på bare...

Bilmerke i krise – skal permittere og spare 12 milliarder

Volvo Cars har sett bedre dager. Den nye, tilbakevendte sjefen ser ingen annen mulighet enn en spareplan på 12 milliarder kroner. Oppsigelser vil bli...

Politiet avslører skraphaugmafia med 116 dødelige biler

En storstilt politioperasjon koordinert av Europol har avdekket en internasjonal kriminalitetsring. De tjente millioner på å selge farlige vrakbiler fra USA i Europa. En...

Sjåfører svindler hverandre for 10 000 kroner med en ny app

Med en ny app, som nå debuterer i Skandinavia, kan sjåfører tjene 10 000 kroner eller mer ved å merke hverandre for ulovlig parkering....

Regjeringen vil fjerne registreringsavgiften på biler

Registreringsavgiften på elbiler kan forsvinne helt, mens veiprising og en mulig «Tesla-avgift» som straffer sjåfører vurderes. Elbiler utgjør nå over 50 prosent av nye...

Nye tall: Bilsalget i EU går sterkt i revers

Selv om det er fremgang å spore for både el- og hybridbiler, er bilsalget i EU travelt opptatt med å finne revers. Dette kan...

50 prosent av sjåførene har et negativt syn på Tesla

En ny meningsmåling fra CNBC viser at nesten halvparten av amerikanerne har et negativt syn på Elon Musk og Tesla. Selv elbilfans vender ryggen...