EU nekter å droppe spesielle krav til bilmerker i 2025

EU slår nå igjen mot bilmerker som ønsker å få utsette de strengere kravene til CO2-utslipp fra nye biler i 2025. Det kommer ikke til å skje, sier en EU-talsmann.

Fra 1. januar 2025 skjerper EU reglene for hvor mye karbondioksid nye biler må slippe ut. Bilprodusenter, inkludert Volkswagen og Ford, sliter med å nå disse målene, noe som kan føre til nedleggelser på milliarder dollar.

En undersøkelse har avdekket at Volkswagen og Ford er blant produsentene som står overfor de største utfordringene med gjennomsnittlig CO2-nivå.

Dette virker spesielt bekymringsfullt for bilindustrien, da de risikerer å bli særlig hardt rammet økonomisk dersom de ikke klarer å redusere utslippene i tide.

Det spekuleres i at bodene kan komme opp i totalt 100 milliarder danske kroner dersom EU står på sitt. Og det er noe som tyder på det.

LES OGSÅ: Transportstyrelsen lyver, sier dansk dekkdirektør

Bilmerkenes interesseorganisasjon ACEA har tatt til orde for at implementeringen av de skjerpede kravene bør utsettes med to år.

De påpeker at det rett og slett ikke er nok kjøpere til elbiler, noe som gjør det vanskeligere for produsenter å redusere gjennomsnittlig utslipp per kjøretøy. solgt bil. Ifølge ACEA vil et større tilbud av billigere elbiler kunne forbedre situasjonen betraktelig.

EU-kommisjonen avviser imidlertid enhver snakk om utsettelse. Kommisjonen mener bilprodusentene har hatt god tid til å tilpasse seg de kommende kravene. De nåværende målene ble vedtatt tilbake i 2019.

Så bilmerkene har hatt seks år på seg til å redusere CO2-utslippene, sier Tim McPhie, EU-kommisjonens talsperson for klimaspørsmål.

Tenketanken Transport & Environment (T&E) har også rettet skarp kritikk mot bilbransjens forsøk på å utsette reglene.

Julia Poliscanova, som jobber i T&E, har påpekt at bilprodusentene har hatt mer enn nok tid til å tilpasse seg de nye kravene og at deres økonomiske situasjon ikke kan rettferdiggjøre en forsinkelse.

– Dette er kynisk og absurd. Bilprodusentene har samlet hatt et overskudd på 1000 milliarder danske kroner de siste to årene. De har hatt årevis på å forberede seg på kravene.

Lucien Mathieu fra T&Es biltrafikkavdeling ser imidlertid en positiv utvikling i markedet for elbiler, hvor billigere modeller forventes å utgjøre en større andel av bilsalget i Europa i nær fremtid.

– Det kommer flere nye, rimeligere modeller, sier han til Automotive News .

Selv om bilindustrien sliter med å oppfylle de nye kravene, ser det ut til at EU holder fast ved beslutningen om å innføre de strengere reglene fra 2025.

Næringen må derfor forberede seg på en strammere regulering av sine utslipp, noe som kan få økonomiske konsekvenser for de produsentene som ikke når målet. Det er faktisk kun to bilmerker som foreløpig er fri fra bodene. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Scania prøver å redde konkursrammet bilgigant

Svenske Northvolt har ingen kunder igjen. Etter konkursen har...

Kia: Politikk og reguleringer har drept alle morobiler

Ifølge sørkoreanske Kia har politikk og stadig strengere reguleringer...

Par arrestert – stjal biler verdt 395 000 000 kroner

Et par fra Las Vegas er siktet for en...

Media: Toyota utvider produksjonen av Supra

Ryktet sier at produksjonen av BMW Z4 M40i med...

Tesla ansiktsløfter Model S og Model X

De to eldste bilene i Teslas modellutvalg har fått...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Miljøaktivister krever at støyende biler bør forbys

Med en ny rapport som bakteppe krever nå en gruppe miljøaktivister at høye biler – som SUV-er – skal forbys fra trafikken. Den økende...

Kriserammet bilmerke slutter å bygge elbiler i 2028

Etter 100-årsjubileet endrer Chrysler og Stellantis kurs. Den opprinnelige planen om å kun bygge elbiler innen 2028 har nå blitt droppet av designdirektøren. Fremtiden...

Dansk ekspert: 10 år gamle elbiler kan være verdiløse

Mens nordmennene sier 5 år, trekker danske Henrik Byrnel sin vurdering av når elbiler kan være verdiløse til 10 år. Dette skyldes måten bilene...

BYD vil slå Tesla med lynladere – kommer til Danmark

Den kinesiske elbilgiganten BYD skal nå bygge sitt eget nettverk av hurtigladere i Europa, og de kraftige laderne er på vei til danske forhandlere....

Hybridbil slår rekord – kjører 2100 kilometer på én tank

Den nye Geely Galaxy A7 sedan bruker avansert AI-styrt hybridteknologi for å oppnå en rekkevidde på 2100 kilometer på en full tank bensin. I...

Tesla betaler 190 000 kroner for å ha løyet i Danmark

Tesla Motors Danmark har betalt en bot på 190 000 kroner. Forbrukerombudet straffer elbilgiganten for villedende priser og mangelfull låneinformasjon. Tesla Motors Danmark har...

Toyota gjenvelger elbilkritiker som styreleder

Den frittalende elbilskeptikeren Akio Toyoda har sikret seg støtte for en ny periode som styreleder i Toyota. Gjenvalget kommer midt i en krangel om...

Renault-direktør går av – ikke lenger interessert i bilindustrien

Renault-sjef Luca de Meo forlater bilmerket umiddelbart. Han skal nå i stedet redde luksuskonsernet Kering, som eier Gucci. Bilgiganten Renault står plutselig overfor et...

Nye Golf GTI er den raskeste Volkswagenen noensinne

For den offisielle premieren av Golf GTI Edition 50 satte racerfører Benny Leuchter runderekord på Nürburgring. Ingen andre Volkswagen-biler er raskere. Den kommende Volkswagen...

Bensinstasjon søker vinner av 40 000 liter bensin

Bensinstasjonskjeden Tinq feirer en milepæl ved å arrangere en uvanlig konkurranse. For å vinne 40000 liter bensin må du kjøre til Nederland 22. juni....

Media: Toyota utvider produksjonen av Supra

Ryktet sier at produksjonen av BMW Z4 M40i med manuell girkasse og søstermodellen Toyota Supra angivelig vil bli forlenget til mai 2026. En ny...

Lamborghini lover at forbrenningsmotoren vil overleve

Den nye elbilen, Lamborghini Lanzador, er forsinket, og merket vil heller beholde V8- og V12-motorene i live i modeller som Revuelto og Temerario. Lamborghini...