Tankesmien Transport & Miljø kritiserer i en ny rapport EU for å «fortsatt støtte fossilbilen med milliarder i året». Det er totalt uakseptabelt, heter det i kritikken.
En ny undersøkelse viser at EU-landenes støtte til fossilbiler i firmabilsektoren utgjør milliarder.
De fem største landene i EU bruker til sammen 313 milliarder danske kroner årlig på å subsidiere firmabiler med forbrenningsmotor, ifølge en rapport fra tenketanken Transport & Miljø.
Støtten gis blant annet i form av skattelettelser for de som kjører bilene, selv om bilene ikke er elektriske eller ladbare hybrider. Dette står i motsetning til den radikale transformasjonen som EU prøver å fremme, mener tenketanken.
– Det er uakseptabelt at vi fortsatt pøser milliarder av skattebetalernes penger inn i teknologi som går direkte imot EUs mål om å redusere utslipp, sier Stef Cornelis fra Transport & Miljø.
Mens firmabiler med forbrenningsmotor nyter godt av betydelige subsidier, er situasjonen annerledes for private bilkjøpere i EU.
LES OGSÅ: Top Gear-stjernen opererte – var noen dager unna å dø
Her er det ofte høyere avgifter på fossilbiler enn på elbiler, noe som gjør det dyrere for privatpersoner å velge biler med forbrenningsmotor. Samtidig har ikke private kjøpere tilgang til de samme skattefordelene som firmabiler bruker.
Rapporten kritiserer at dagens støttemodeller skaper en ubalanse, der firmabiler med fossilmotorer indirekte prioriteres fremfor elbiler. Dette, påpekes det, undergraver EUs innsats for å redusere CO2-utslipp og fremme renere transportmidler.
Selv om det er satt i gang initiativer i flere land for å øke andelen elbiler, peker rapporten på at den omfattende støtten til fossilbiler i firmabilsektoren forsinker utviklingen.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!