EUs skjerpede utslippskrav for bilindustrien fรฅr det ene bilmerket etter det andre til รฅ senke prisen. Nรฅ er det tid for Europas billigste elbil.
Elbilprisene har raslet ned siden 1. januar 2025, da EUs strengere utslippskrav trรฅdte i kraft. Nรฅ er det tid for Europas allerede billigste elbil, Leap Motor T03.
For รฅ oppfylle EUs krav om et gjennomsnittlig CO2-utslipp pรฅ maksimalt 93,6 gram pr. kilometer for alle solgte biler, mรฅ bilprodusentene satse massivt pรฅ elbiler.
Bransjeanalytikere anslรฅr at minst 20 prosent av salget mรฅ vรฆre elbiler for รฅ nรฅ mรฅlet. I de fรธrste 11 mรฅnedene av 2024 var imidlertid andelen elbiler i EU bare rundt 13 prosent.
En av hovedรฅrsakene til det lave salget er de hรธye prisene pรฅ elbiler. For รฅ รธke salget er bilprodusentene derfor tvunget til รฅ senke prisene. Flere bilmerker, inkludert Hyundai og Stellantis, har allerede redusert prisene betydelig.
Stellantis, som samarbeider med kinesiske Leapmotor, har modellen T03, den billigste elbilen i Europa. Bilen, som er satt sammen i Polen, har sรฅ langt kostet 18.900 euro. Nรฅ er prisen satt ned med 4.000 euro til 14.900 euro, tilsvarende nesten 110.000 danske kroner.
Dacia, som fรธrst og fremst selger bensinbiler, utfordres ogsรฅ av de nye utslippskravene. For รฅ รธke salget av elbilen deres, Spring, senker de prisen med 2000 euro i Frankrike. Nyprisen blir 16.900 euro. Eller 125.000 danske kroner.
Verken Leap Motor T03 eller Dacia Spring selges i Danmark. Her er den billigste elbilen pรฅ markedet for รธyeblikket, MG ZS, som selges til en pris av 169.990 kroner.
Det er ventet at flere nye billige elbiler vil komme pรฅ markedet i nรฆr fremtid. Renault 5 er et eksempel pรฅ en kommende modell.
Men det er usikkert om det blir en markedskraft i Danmark. Danske bilkjรธpere foretrekker ofte stรธrre og dyrere modeller enn i andre europeiske land.