19. mars, 2025

EUs forbud mot forbrenningsmotoren kan bli opphevet

Akkurat nå planlegger EU å forby forbrenningsmotoren i 2035. Men ingenting er sikkert, og nå må loven bak forbudet gjennomgås på nytt.

Det skal nå utredes om EUs planlagte forbud mot forbrenningsmotoren i 2035 bør revideres eller skrinlegges.

EU planlegger å stoppe salget av nye biler med bensin- og dieselmotorer i 2035. Det er imidlertid en mulighet for at forbudet kan oppheves. Regjeringen i Brussel har alltid sagt at reglene ikke er skrevet i stein.

– Vi har ingen tid å miste, sier EUs samferdselskommissær.

Etter gjeldende regelverk vil utslippskravene for nye biler gradvis bli skjerpet inntil salg av nye biler med forbrenningsmotor er helt forbudt i 2035.

Det var planlagt en gjennomgang av reglene i 2026, men den skal nå gjennomføres i andre halvdel av 2025.

EU kan oppheve forbudet mot forbrenningsmotoren

Dette skriver Handelsblatt .

At EU allerede skal se på om reglene bør endres eller vrakes, kan være et pluss for den europeiske bilindustrien. Tidligere denne uken annonserte EU at de vil holde seg til forbudet.

Men den avgjørelsen er ikke sikrere enn at det hele må etterforskes på nytt. På den annen side er ikke loven et totalforbud.

EU tillater allerede at biler som utelukkende kan kjøre på syntetisk drivstoff selges etter 2035.

Bilindustrien ønsker imidlertid at EU skal bøye seg enda lenger og tillate salg av vanlige bensin- og dieselbiler hvis de er plug-in-hybrider.

Dette skjer fordi utbredelsen av elbiler ikke går i samme hastighet som politikerne lovet bilmerker for flere år siden.

Ladeinfrastrukturen er også mangelfull. Av samme grunn har flere bilmerker begynt å forlate målet om kun å bygge elbiler. Selv Volvo, som har sverget på at de aldri ville bygge bensinbiler igjen, innser at denne typen ting ikke kan gjøres uten i 2030.

EU-kommisjonen har også begynt å lempe på enkelte regler. Tidligere denne uken kunngjorde kommisjonspresident Ursula von der Leyen at bilmerker vil få mer tid til å oppfylle 2025-utslippskravene.

I stedet for å måtte nå målene innen en viss dato, vil de nå ha tre år på seg til å kompensere CO2-utslippene til dagens nivå.

Før EU kom til den erkjennelsen, varslet spesielt Volkswagen at de risikerte bøter på 11 milliarder kroner. Penger som den hardt pressede gruppen neppe finner uten svært drastiske kutt på toppen av permitteringer og fabrikknedleggelser som allerede er planlagt.

Til tross for avslappingen mener bilindustrien at det ikke er tilstrekkelig. Derfor øker også presset på EU-kommisjonen.

Samtidig fortsetter EU å støtte elbiler. Det er blant annet foreslått at alle medlemsland skal støtte nye elbiler med faste beløp.

Det har også blitt foreslått at medlemslandene skal tvinges til å støtte leasingprogrammer for å støtte utbredelsen av elbiler.

I tillegg er det planer om lovkrav som tvinger bedrifter til å velge elbiler. Akkurat som EU vil bevilge milliarder av kroner til offentlige ladestasjoner.

Latest

Don't miss

«Wolf of Wall Street» kjøper Tesla: hyller Elon Musk som en amerikansk helt

Den tidligere aksjemegleren Jordan Belfort, kjent som «The Wolf...

Volkswagen tilbakekaller dødelige biler etter konkurs

Bilbransjens hittil største skandale hjemsøker fortsatt, selv om selskapet...

Lexus sin elbil kommer til Danmark med falsk manuell girkasse

Det er egentlig ikke nødvendig. Likevel insisterer japanske Lexus...

Nissan: Det nytter ikke å tvinge folk til å kjøpe elbiler

Nissan vil ha flere gulrøtter for å lokke folk...

Teslas salg i første kvartal kan være merkevarens dårligste noensinne

Teslas salg i løpet av første kvartal kan bli...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

iPhone-fabrikken skal bygge biler for to japanske merker

Ifølge et forretningsmedie har Foxconn, mest kjent for å sette sammen Apples iPhones, gått med på å bygge biler for to hittil ukjente japanske...

Teslas salg i første kvartal kan være merkevarens dårligste noensinne

Teslas salg i løpet av første kvartal kan bli merkevarens dårligste på mange år. Samtidig kan aksjen kollapse, det er advarselen fra analytikere nå....

Snudde på motorveien – så tok politiet bilen

En 32 år gammel mann angret trolig dypt på at han gjorde en helomvending på Holbæk-motorveien en lørdag kveld. "Jeg har gjort meg til...

Nye Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark

Mazdas siste satsing kalt Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark. Det opplyser importøren i en pressemelding. Mazda6e kommer til Danmark med en pris...

FDM: Strømnettet i Danmark tåler ikke nye elbiler

BYD er på vei med både kraftigere ladere og elbiler på 1000 volts arkitektur. Men det klarer ikke strømnettet i Danmark, mener FDM. Kinesiske...

Hyundai tilbakekaller 1500 elbiler for bremseslitasje

Hyundai Ioniq 5 N er utstyrt med venstrefots bremseteknologi fra fabrikk. Men nå viser det seg at teknologien dreper bremsene. Bremsing med venstre fot...

Giant lover elbilbatteri som lades «like fort som bensin»

Kinesiske BYD lover nå at de skal utstyre elbiler med 1000 volts arkitektur. Det skal bety at bilene lader like raskt som en bensinbil...

3.300 Fisker Oceans å gå på veien med hjemmelagde deler

Tilbake i juli 2024 kjøpte et leasingselskap 3300 Fisker Oceans. Merket har siden gått konkurs, og nå må bilene på veiene med hjemmelagde deler....

94 prosent av tyskerne gidder ikke kjøpe Tesla lenger

En undersøkelse blant mer enn 100 000 tyskere avslører at 94 prosent av dem ikke kunne drømme om å kjøpe en Tesla i dag....

Drivstoffpumpen til en BMW koster mer enn hele bilen

Å kjøre en 12-sylindret BMW har alltid krevd et solid budsjett. Men når delene til 7-serien forsvinner fra produksjon, går det fryktelig galt. Dette...

Bilmerke saksøker influencer etter kritikk av luksusbil

Huawei krever kompensasjon for negativ publisitet om Maextro S800. Men influenceren benekter anklagene og advarer om mer trøbbel. En bilblogger står overfor et søksmål...

Biler med disse systemene kjører oftere i feil retning

Det burde egentlig vært omvendt. Men nå viser en studie at biler med assistansesystemer kjører oftere enn biler uten. Det viser seg at biler...