Det står fortsatt at det er aktiv fartskontroll på Storebælt. Men det er en bløff. Fordi politiet ikke gir bøter til sjåfører og har aldri gjort det.
Trafikantene på Storebæltsbroen blir møtt av store skilt som advarer om aktiv fartskontroll. Men det er en løgn.
Fordi på to år har ikke en eneste sjåfør fått bot for å ha kjørt for fort over broen.
Den lovede automatiske fartskontrollen på Storebæltsbroen er fortsatt under utarbeidelse.
Justisminister Peter Hummelgaard (S) lovet en rask løsning i høst. Men sjåfører kan fortsatt kjøre over broen uten frykt for fartshumper fra en automatisk styring. Dagens situasjon er uendret.
Dette skriver Ekstra Bladet .
Siden 2023 har skilt advart om fartsgrenser. Det er imidlertid Sund & Bælt som står bak målingene, ikke politiet.
Sund & Bælt er ansvarlig for driften av broen. De har installert utstyr som skanner bilskilt flere steder langs krysset.
Systemet kan beregne en bils gjennomsnittsfart mellom to punkter. Hvis en sjåfør kjører for fort, sendes saken videre til politiet.
Det eneste problemet er at politiet ikke kan bruke det innsamlede materialet. Dokumentasjonen fra Sund & Bælts system er ikke tilstrekkelig som bevis i en rettssak.
Utsikter for permanent fartskontroll i 2025 … kanskje
Derfor har politiet avvist alle sakene som Sund & Bælt har videresendt. Resultatet er at ingen sjåfører har fått fartsbøter basert på disse målingene.
Dette til tross for de store, gule skiltene som sier «Aktiv fartskontroll». Skiltene gir inntrykk av at farten overvåkes og håndheves konsekvent.
Mangelen på konsistens har skapt en forvirrende situasjon for de mange tusen trafikantene som krysser broen daglig. Mange tror at fartsgrensen er fullt operativ og utstedt av politiet.
Saken har vært preget av treghet og byråkratiske hindringer. Ulike myndigheter har pekt fingeren mot hverandre.
Nå melder imidlertid det danske vegvesenet at en løsning er på vei. En permanent og lovlig fartskontroll forventes å være klar til bruk.
Fartshumper må sørge for lavere hastighet
«Vi forventer at den permanente fartskontrollen vil være i drift i løpet av 4. kvartal 2025», opplyser det danske Vegdirektoratet til avisen.
Den kommende løsningen vil sannsynligvis involvere fartskameraer. De er kjent fra andre deler av det danske veinettet, hvor de automatisk fotograferer fartsovertredere.
Inntil de nye systemene er på plass, vil det nåværende, ineffektive systemet fortsette. Sjåfører vil fortsette å bli møtt av varselskilt uten noen reell konsekvens bak seg.
Forvirringen rundt fartsovervåking er ikke begrenset til Storebæltsbroen. Boosted har tidligere rapportert at politiet i Danmark ikke er særlig begeistret for å snakke om én spesifikk type overvåking.
Likevel har den svært spesifikke overvåkingen blitt avslørt. Og den er nå fritt tilgjengelig på nett. Les mer om den her .