Utløpte fabrikkgarantier på populære elbiler kan bety dyre reparasjoner. Viktige komponenter som elmotor og lader kan koste bileiere opptil 100000 kroner.
Reparasjoner av elbiler kan være en kostbar affære for eiere, spesielt når bilens fabrikkgaranti er utløpt.
Prisene for å bytte ut sentrale deler som en elektrisk motor kan komme opp i 100000 kroner. Dette gjelder også andre komponenter som laderen i bilen. Batteripakken er i mange tilfeller enda dyrere.
Mange populære elbilmodeller er nå i en alder der garantien ikke lenger dekker de første modellene.
Dette skriverTV2 .
Dette kan føre til at eiere potensielt får store regninger. Årsaken er ofte at mange komponenter er spesiallaget for spesifikke bilmodeller.
Derfor kan reservedeler i mange tilfeller kun kjøpes gjennom bilmerkenes egne verksteder.
Disse verkstedene kalles merkevareverksteder. Yasser Abaiji er teknisk konsulent hos FDM. Han forklarer problemet.
– Det er ikke noe du kan plukke opp fra den lokale reservedelshyllen, sier FDMs tekniske konsulent Yasser Abaiji til TV 2.
– Derfor må man i mange tilfeller kontakte et merkeverksted, og det kan koste mye penger, forklarer han.
Reservedelspriser for elbiler legger press på eierne
Et eksempel er bilens klimaanlegg. Hvis det slutter å kjøle, påvirker det mer enn bare komforten i kupeen.
Et defekt klimaanlegg kan også ha andre og mye dyrere konsekvenser fordi det også brukes til å kjøle ned andre deler enn bare kupeen.
Ifølge Yasser Abaiji koster en slik avtale vanligvis 20000 kroner og oppover. Andre viktige deler er også dyre å bytte ut. En ny lader til bilen kan koste rundt 25000 kroner.
Konsekvenser av defekte elbilkomponenter
Prisen på en ny elektrisk motor er enda høyere. Her kan beløpet komme opp i 80000 kroner. Yasser Abaiji understreker at prisene som er nevnt kun dekker reservedelene. Arbeidskostnadene på verkstedet kommer i tillegg til det.
Her bør forbrukere og folk i elbiler generelt være klar over at batteripakker er enda dyrere.
Boosted har gjentatte ganger rapportert om ekstremt høye verkstedregninger fordi en batteripakke i en eldre elbil har sviktet.
Dessverre er ikke dette noe som ser ut til å ha blitt et mindre problem selv i de helt nye elbilene. Volvo tar for eksempel nesten 400000 kroner for et nytt batteri. Les mer om det her .