FDM innrømmer: Folk i elbiler får enorme regninger

Utløpte fabrikkgarantier på populære elbiler kan bety dyre reparasjoner. Viktige komponenter som elmotor og lader kan koste bileiere opptil 100000 kroner.

Reparasjoner av elbiler kan være en kostbar affære for eiere, spesielt når bilens fabrikkgaranti er utløpt.

Prisene for å bytte ut sentrale deler som en elektrisk motor kan komme opp i 100000 kroner. Dette gjelder også andre komponenter som laderen i bilen. Batteripakken er i mange tilfeller enda dyrere.

Mange populære elbilmodeller er nå i en alder der garantien ikke lenger dekker de første modellene.

Dette skriverTV2 .

Dette kan føre til at eiere potensielt får store regninger. Årsaken er ofte at mange komponenter er spesiallaget for spesifikke bilmodeller.

Derfor kan reservedeler i mange tilfeller kun kjøpes gjennom bilmerkenes egne verksteder.

Disse verkstedene kalles merkevareverksteder. Yasser Abaiji er teknisk konsulent hos FDM. Han forklarer problemet.

– Det er ikke noe du kan plukke opp fra den lokale reservedelshyllen, sier FDMs tekniske konsulent Yasser Abaiji til TV 2.

– Derfor må man i mange tilfeller kontakte et merkeverksted, og det kan koste mye penger, forklarer han.

Reservedelspriser for elbiler legger press på eierne

Et eksempel er bilens klimaanlegg. Hvis det slutter å kjøle, påvirker det mer enn bare komforten i kupeen.

Et defekt klimaanlegg kan også ha andre og mye dyrere konsekvenser fordi det også brukes til å kjøle ned andre deler enn bare kupeen.

Ifølge Yasser Abaiji koster en slik avtale vanligvis 20000 kroner og oppover. Andre viktige deler er også dyre å bytte ut. En ny lader til bilen kan koste rundt 25000 kroner.

Konsekvenser av defekte elbilkomponenter

Prisen på en ny elektrisk motor er enda høyere. Her kan beløpet komme opp i 80000 kroner. Yasser Abaiji understreker at prisene som er nevnt kun dekker reservedelene. Arbeidskostnadene på verkstedet kommer i tillegg til det.

Her bør forbrukere og folk i elbiler generelt være klar over at batteripakker er enda dyrere.

Boosted har gjentatte ganger rapportert om ekstremt høye verkstedregninger fordi en batteripakke i en eldre elbil har sviktet.

Dessverre er ikke dette noe som ser ut til å ha blitt et mindre problem selv i de helt nye elbilene. Volvo tar for eksempel nesten 400000 kroner for et nytt batteri. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Forhandler: 1 år gammel Alfa Romeo skal ruste

Det er helt normalt at en ett år gammel...

Nederland forbyr diesel- og bensinbiler og motorsykler

I Nederland strammer flere byer grepet om kjøretøy med...

Røyk på brennende skip kommer fra dekk med elbiler, sier rederi

Ifølge et rederi stiger røyk fra brannen som brøt...

Bilgigant på randen av kollaps – 90 prosent er borte

Ryktene om Chevrolets utgang fra Kina øker etter det...

Dette er grunnen til at bilen din går på tomgang på høy hastighet med kald motor

Mange bileiere opplever høyt turtall når de starter fra...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Toyota Celica er på vei – japanerne tester en prototype

Toyota sa at de skulle bygge den. Og de holdt ord. I det minste har de første forhandlerne fått se den nye Celicaen. Det...

Elbilmerke reddet fra konkurs – brukte 10 milliarder

Til tross for at de har brukt 10 milliarder kroner på utvikling, ser det nå ut til at elbilmerket Bollinger Motors unngår konkurs. En...

Tesla kollapser i nok et land – 45 prosent er borte

Spanjolene gjør det, svenskene gjør det. Og nå vender også britene ryggen til Tesla. Bare i mai har salget falt med 45 prosent. Det...

Olof Palmes siste bil noensinne leter etter en ny eier

Før han ble skutt og drept midt på gaten i Stockholm i 1986, eide statsminister Olof Palme en Volvo 264. I dag er den...

Røyk på brennende skip kommer fra dekk med elbiler, sier rederi

Ifølge et rederi stiger røyk fra brannen som brøt ut på lasteskipet Morning Midas 3. juni opp fra dekket der en rekke elbiler står...

Elbil må akselerere av seg selv, sier Dodge

Den nye Dodge Charger Daytona selger ikke bare dårlig, den akselererer også uventet. Men Stellantis Group kaller den «en standardfunksjon». Den nye elektriske Dodge...

Volvo må låne 4 milliarder kroner for å lage elbiler

Volvo Cars har nok en gang blitt tvunget til å låne et stort milliardbeløp. De nye pengene, som beløper seg til nesten 4 milliarder...

Lasteskip med 3159 biler om bord tar fyr

Bilskipet Morning Midas, som har tusenvis av biler om bord, inkludert 681 hybridbiler og 65 elbiler, brenner utenfor kysten av Alaska etter en dramatisk...

Dette er grunnen til at bilen din går på tomgang på høy hastighet med kald motor

Mange bileiere opplever høyt turtall når de starter fra kaldstart. Men dette er helt normalt og ingenting å bekymre seg for. Det er imidlertid...

Nye EU-regler: Bensin og diesel blir dyrere

På mange måter er det den store kalkulatoren som vil bli tatt frem når EU innfører det nye CO2-kvotesystemet ETS2 fra 2027. Både diesel...

Skip med 800 elbiler om bord brenner utenfor Alaska

Lasteskipet Morning Midas brenner i Stillehavet med 3000 biler, inkludert 800 elbiler, om bord. Mannskapet er evakuert ettersom brannen fortsetter å rase. En alvorlig...

Bildelgiganten permitterer – nesten alle er borte

Bildelprodusenten Kongsberg Automotive, best kjent for Volvos Orrefors-girspak, permitterer så godt som hele ledergruppen. Noen stillinger vil forsvinne helt. Store endringer påvirker for tiden...