11. februar, 2025

FDM slutter etter 19 år – går av i protest

FDM har informert både næringsministeren og Klagenemnda for bil om at organisasjonen ikke lenger vil være en del av styret, som den var medstifter av i 2007.

FDM går ut av Klagenemnda for bil, som organisasjonen selv var med på å stifte i 2007. Vedtaket markerer et farvel til et system som i mange år har håndtert forbrukerklager i forbindelse med bilkjøp og reparasjoner.

I en pressemelding opplyser FDM at de ikke lenger ser dagens klagenemnd som tilstrekkelig oppdatert.

– Vi har besluttet å trekke oss fra Klagenemnda for bil. Det har vært en vanskelig avgjørelse, men vi mener det er nødvendig å sikre en oppdatert klagenemnd, sier Stina Glavind, administrerende direktør i FDM.

FDM begrunner vedtaket med at klagenemnda ikke i tilstrekkelig grad har tilpasset seg utfordringene forbrukerne står overfor i dag. Organisasjonen understreker blant annet at klager på privatleasing og problemer knyttet til lademarkedet for elbiler ikke kan behandles under dagens rammer.

Ifølge Stina Glavind er det avgjørende at klagenemnda moderniseres for fortsatt å være aktuell.

– Klagenemnda har rett og slett ikke fulgt med på forbrukernes virkelighet. Derfor mener vi at det er nødvendig at styret moderniseres slik at det er klart til å håndtere fremtidige problemstillinger på bilfeltet og forbli relevant for forbrukerne, sier hun.

FDMs vedtak innebærer at organisasjonen går ut av Klagenemnda for Bil i februar 2026. Frem til da vil foreningen fortsatt delta i styrets arbeid, som drives i samarbeid med Bilindustrien i DI, Dansk Bilindustri. Council og AutoBranchen Danmark.

Disse organisasjonene vil fortsatt være en del av styret, som er godkjent av Næringsdepartementet. De resterende medlemmene har ikke kommentert FDMs farvel.

Næringsminister Morten Bodskov er informert om oppsigelsen. FDM har i den forbindelse sendt statsråden et innlegg om hvordan klagenemnda kan omstruktureres og gjøres mer robust og moderne.

Klagenemnda for bil ble opprettet i 2007 som et samarbeid mellom forbrukerorganisasjoner og bilbransjens påtalemyndigheter.

Hensikten var å sikre at forbrukerne hadde én klar klagevei dersom de fikk problemer i forbindelse med bilkjøp eller verkstedbesøk. Styret har siden fungert som en godkjent klageinstans med mulighet til å avgjøre saker mellom forbrukere og bedrifter.

Selv om FDM går ut av styret, vil det fortsette å eksistere og behandle klager fra forbrukere. Avgjørelsen reiser imidlertid spørsmål om hvordan fremtidens klagenemnd bør organiseres for å imøtekomme utviklingen innen bilbransjen og nye forbruksmonstre.

Latest

Don't miss

Studie: Bilister vil bare ha veldig billige kinesiske biler

Hvis bilene kommer fra Kina, må de være ekstremt...

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner....

Kina ligger 10 år foran med elbiler, sier Ford

Ford-direktør Jim Farley vil kvitte seg med sin kinesisk-utviklede...

Nissan og Honda dropper fusjonen – kan gå konkurs

Nissan og Honda har angivelig en storstilt plan om...

50.000 har bestilt en bensinbil som ikke eksisterer ennå

Etter bare fem dager har Suzuki måttet stoppe salget...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Studie: Bilister vil bare ha veldig billige kinesiske biler

Hvis bilene kommer fra Kina, må de være ekstremt billige, fordi sjåførene er villige til å kaste penger på dem. Dette viser en ny...

Desperat kinesisk merkevare senker prisen med 200.000 kroner

Her hjemme har ikke Seres blitt sett. Men i Norge fungerer det ikke akkurat sånn heller. Så nå prøver importøren å presse salget ved...

Volkswagens nye elbil har en toppfart på 20 km/t

Volkswagens nye elbil har i utgangspunktet en toppfart på 20 km/t. Det er ikke behov for mer i de nye traktorene. Volkswagen har utviklet...

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner. 77.000 eiere av e-tron-modellen har ikke lov til å fullade batteriene. Jaguar kjøpte tilbake nesten...

BMW lover bensinbiler «så lenge det er lovlig»

Forbrenningsmotoren skal ingen steder. I hvert fall ikke hos BMW. Ikke engang om en elektrisk M3 med 1000 hestekrefter er på vei. BMW er...

Verdens største bilmerke tilbakekaller over 1 million biler

Verdens største bilmerke, Toyota, tilbakekaller nå over 1 million biler som kan ha alvorlige bremseproblemer. Bilene ble bygget de siste årene. Toyota tilbakekaller over...

Kina ligger 10 år foran med elbiler, sier Ford

Ford-direktør Jim Farley vil kvitte seg med sin kinesisk-utviklede Xiaomi SU7. Og nå innrømmer han at kineserne ligger 10 år foran med elbiler. Ford-direktør...

Donald Trump forbyr statlige subsidier til ladestasjoner

USAs nye president Donald Trump har beordret myndighetene til å slutte å støtte offentlige ladestasjoner. USAs president Donald Trump har besluttet å forby statlige...

Norges hovedstad forbyr fossilbiler innen 2027

I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å forby alle fossilbiler fra sentrum allerede i 2027. Fossile biler kan bli forbudt i Oslos...

Brannstifter skriver "Nazi" om Tesla-virksomhet

I forrige uke forsøkte en eller flere gjerningsmenn å sette fyr på en Tesla-butikk i USA. Når det ikke fungerte ble bl.a. skrevet 'nazi'...

Danmark ligger fortsatt langt bak med elbiler

Selv om elbiler utgjorde 64 prosent av markedet i Danmark i januar, henger biltypen fortsatt etter andre land. Danmark henger fortsatt etter når det...

Ferrari betaler ut en enorm bonus til 5000 ansatte

Etter et rekordstort regnskapsår kunne 5.000 ansatte punge ut en kontantbonus på over 100.000 DKK fra Ferrari. Ferrari har utbetalt en kontantbonus til mer...