22. mars, 2025

Ferrari har fått nok – smakløse biler må stoppes

Ferrari har fått nok av rike kunder med absurde ønsker. Nå ønsker bilmerket fra Maranello å redusere ytterligere det som er tillatt ved 'spesialbestilling'.

Ferrari har bestemt seg for å sette en stopper for kundenes til tider absurde forespørsler om smakløse biler. I fremtiden vil det bli mye strengere regler for spesialtilpassede biler fra den italienske luksusbilprodusenten.

"Vi må beskytte arven vår og forhindre at den blir undergravd av kortsiktige trender," sier Ferrari-designsjef Flavio Manzoni.

Ferrari har tidligere hatt en god forretning fra spesialbiler, hvor kundene har kunnet bestille biler med helt spesifikke ønsker.

Faktisk gikk Ferrari med et overskudd på ikke mindre enn 1 million kroner per bil de produserte i løpet av 2024. Men nå er det satt en grense. Ferrari vil ikke lenger tillate de mest ekstreme tilpasningene som kundene kunne tenke seg.

Gjennom det eksklusive «Tailor Made»-programmet er det ellers mulig å ha din Ferrari akkurat slik du vil ha den.

Men den siste tiden har det vært for mange ekstravagante ønsker som har fått Ferrari til å si stopp. Gullbelagt interiør, neonlys og andre altfor prangende designelementer har begynt å true merkevarens prestisje, ifølge Ferrari.

– Bilene våre er mer enn bare transportmidler, de er kunstverk og uttrykk for det aller beste innen teknologi.

– Vi har en forpliktelse til å beskytte arven vår fra å bli utvannet av flyktige trender, forklarer Flavio Manzoni.

De nye retningslinjene gjør at Ferrari vil være mye mer restriktive med hvilke modifikasjoner som skal godkjennes.

Endringene skal være i tråd med Ferraris designfilosofi og må ikke gå i strid med modellens estetiske uttrykk.

Modifikasjoner som ikke respekterer Ferraris arv eller merkets klassiske designelementer vil bli avvist. Modifikasjoner som kan påvirke bilens ytelse eller sikkerhet vil heller ikke bli godkjent.

De nye reglene har allerede utløst debatt. Noen Ferrari-eiere er glade for at merket nå beskytter sin eksklusivitet. Andre, som vil ha en bil som skiller seg ut for enhver pris, ser det som en begrensning av friheten.

"For mange av oss handler det ikke bare om å kjøpe en bil, det handler om å skape noe unikt," sier en anonym Ferrari-eier til Autospies .

– Hvis Ferrari begynner å si nei til alt fordi de anser det for radikalt, kan det bli vanskeligere å forsvare de høye prisene.

Personalisering har blitt et viktig element i luksusbilindustrien, og andre merker som Lamborghini og Rolls-Royce tilbyr også omfattende tilpasningsmuligheter.

Det blir interessant å se om de vil følge Ferraris eksempel eller utnytte situasjonen til å tiltrekke seg kunder som ønsker enda større frihet.

Ferrari understreker at det ikke handler om å begrense kundenes muligheter, men om å styre personaliseringen i en retning som bevarer merkevarens særpreg.

"Vi vil fortsette å tilby eksklusive tilpasninger, men innenfor rammen som gjør en Ferrari til en Ferrari," sier en talsperson for selskapet.

Hvordan de nye retningslinjene vil bli mottatt på sikt er fortsatt ukjent. Men én ting er sikkert: De mest ekstravagante ordrene vil ikke lenger bli realisert i Maranello.

Latest

Don't miss

Giant lover elbilbatteri som lades «like fort som bensin»

Kinesiske BYD lover nå at de skal utstyre elbiler...

Bilmerke saksøker influencer etter kritikk av luksusbil

Huawei krever kompensasjon for negativ publisitet om Maextro S800....

Positiv Tesla-måling trukket tilbake – var en bløff

Det tyske mediet T-Online trekker nå sin etterforskning av...

Mekaniker advarer om ukjent Tesla-feil – "Det er alvorlig"

Teslas biler er ikke verre i dag enn de...

Rally-cheerleaders nekter å snakke etter å ha bannet forbud

Rallykorene i WRC har fått munnkurv. De har i...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Lamborghini tjener 2,2 millioner kroner pr bil

Lamborghinis inntekter slo rekord i 2024. Merket tjener 2,2 millioner kroner pr. bil i omløp. Urus SUV gjør det best. Inntekter, omsetning og resultat...

Tesla mangler 10 milliarder – ingen vet hvor de er

Tesla mangler angivelig nærmere 10 milliarder kroner. Bilmerket kan uansett ikke forklare hvor pengene er blitt av. 1,4 milliarder dollar. Eller i underkant av...

Max Verstappen vil ha V10-motoren tilbake i Formel 1

Det er ikke bare FIA-presidenten som vurderer det. Max Verstappen blir faktisk lenger i Formel 1 hvis V10-motoren gjør comeback. Fire ganger verdensmester Max...

Trump vil forby elbiler på flere amerikanske motorveier

Akkurat nå har elbiler i California lov til å kjøre i kjørefelt som ellers er beregnet for samkjøring. Men Donald Trump forbød det fra...

Politiet i Tyskland hater elbiler – tvunget til å bruke dem

Politiet i Baden-Württemberg, Tyskland, hater de 180 elbilene deres så mye at kritikk av bilene har blitt en politisk sak. Betjentene klager, men politikerne...

Vlado avslører: "Ja, hastighetskontroll fungerer – og det er ikke bare en pengemaskin"

I DRs Aftenshowet forklarer Danmarks mest kjente politimann hvorfor fartskontroller faktisk utgjør en forskjell i trafikken. Fartsgrenser på danske veier fungerer. Det opplyser trafikkpolitibetjent...

Hele landet dropper alle fotobokser – «De er verdiløse»

Fotobokser er verdiløse. I hvert fall hvis du spør regjeringen i Estland, som nå begynner å demontere alle fellene i hele landet. I Estland...

Citroën ombestemmer seg – 2CV gjenoppstår tross alt

Først ville de, så hadde media misforstått noe. Og nå ønsker Citroën fortsatt å bygge en ny 2CV, sier merkevarens administrerende direktør. Citroën 2CV...

Salget fortsetter: Spar opptil 130 000 kr. igjen Xpeng

Kinesiske Xpeng, som har blitt ekstremt populær i Danmark, gir nå danskene nok en vill kampanje hvor du kan spare hele 130 000 DKK....

Bilgiganten med 7,5 milliarder i underskudd sier opp 14.000 personer

Tyske ZF – eller ZF Friedrichshafen AG – kom ut av 2024 med et underskudd på 7,5 milliarder danske kroner. Nå skal 14.000 mennesker...

Ny konkurs koster Volvo mye penger

For en uke siden gikk den svenske batteriprodusenten Northvolt konkurs. Konkursen rammer Volvo, som kommer til å tape en hel fabrikk, spesielt hardt. Det...

Rally-cheerleaders nekter å snakke etter å ha bannet forbud

Rallykorene i WRC har fått munnkurv. De har i hvert fall ikke lov til å banne over radioen lenger. Dette gjør dem nå helt...