Ferraris lenge etterlengtede elbil er ikke sรฅ langt pรฅ vei at Maranello-merket kan lรธfte pรฅ slรธret i รฅr, sier sjefen.
Ferraris fรธrste elbil er fortsatt langt unna. De fรธrste kundene kan se frem til oktober 2026. Dette bekreftes av administrerende direktรธr Benedetto Vigna.
Kunngjรธringen kommer etter en periode med stor spenning rundt den elektriske fremtiden til det ikoniske italienske merket.
Benedetto Vigna har nรฅ spesifisert tidsplanen. Drivverket til den elektriske Ferrarien vil bli vist frem senere i รฅr. Den komplette bilen vil imidlertid ikke bli avslรธrt fรธr vรฅren 2026.
Det skriver Reuters .
Etter avslรธringen vรฅren 2026 har Ferrari som mรฅl รฅ begynne รฅ levere biler. Mer spesifikt forventer Ferrari at de fรธrste kundene vil motta bilene sine i oktober samme รฅr.
Men det betyr ikke at Ferrari legger forbrenningsmotoren pรฅ hylla. Ganske tvert imot, faktisk. I Maranello vil de ikke slutte รฅ utvikle tradisjonelle motorer.
Ifรธlge Benedetto Vigna er dette grunnlaget og sjelen til Ferrari. Sรฅ det blir ikke endret.
Samtidig er Ferrari รฅpen for ny elektrisk teknologi. Bilmerket lukker ingen dรธrer for fremtidige lรธsninger. Kort sagt, det er alt en balansegang.
Fremtidens Ferrari er delt
I fjor sto ladbare hybrider for en betydelig andel av salget. De sto for 51 prosent av Ferraris totale salg.
Analytikere peker pรฅ at det kanskje er enda stรธrre interesse for hybrider blant Ferraris kunder. Det er derfor neppe overraskende at Ferrari selger som de gjรธr.
โ Vi vil fortsette รฅ berike og utvikle produktsortimentet vรฅrt, sier Benedetto Vigna.
Ferrari advarte tidligere i รฅr om potensiell innvirkning pรฅ profitten. Nye amerikanske tollsatser kan ogsรฅ fรธre til at mye vondt skjer med italienerne.
Men akkurat nรฅ er det ikke noe som gjenspeiles i regnskapet. Faktisk mรฅker Ferrari inn penger som aldri fรธr. Hver ansatt tjener merkevaren rundt 2 millioner kroner hvert eneste รฅr.
Og Ferrari har sendt den forelรธpige tollregningen i USA direkte videre til kundene i form av dyrere biler.
Alt er utsolgt โ og det i veldig lang tid ennรฅ
Det sterke salget stรธttes av nye og dyrere modeller. Biler som SF90 og Dodicicilindri bidrar positivt til resultatene. Ledelsen i Maranello har ogsรฅ hรธye forventninger til den nye hybriden 296 Speciale.
Uansett jobber ingeniรธrene intenst. Bรฅde pรฅ de mindre V6-ene, de noe stรธrre som V8-modellene og selvfรธlgelig de virkelig store V12-maskinene.
Sรฅ hvor bra gรฅr det egentlig? Virkelig bra. Allerede i februar i รฅr annonserte ledelsen at ordrebรธkene er hermetisk lukket frem til 2027. Det er rett og slett ikke mer plass. Les mer om det her .