For Fisker Ocean-eiere er ikke mye normalt. Nå må bilistene selv betale for garantireparasjoner hos merket, som halter på randen av konkurs.
Fisker Inc., som allerede har gått konkurs i både Danmark, Norge og Sverige, har informert Ocean-eierne om at bilene deres trenger en rekke ting.
Noen av dem er mer problematiske enn andre. Men kostnadene må bilistene bære selv. Fisker Inc. vil definitivt ikke hjelpe på den måten.
Merket opplyste dette på nettsiden sin under fanen "gjenkallingsoppdatering". I alle fall fram til onsdag 18. september. Her var det bl.a. til:
Tre av tingene som kan fikses relativt uproblematisk fra Fisker Inc. sin ende av tabellen er følgende:
- Programvareoppdatering for å løse tap av fremdrift.
- Programvareoppdatering for å fikse feil visning av varsellys.
- Programvareoppdatering for ytterligere å forbedre uventet reduksjon i regenerativ bremsing.
To av punktene er mer problematiske og på dette tidspunkt knyttet til en ukjent regning for Fisker-eierne.
LES OGSÅ: Clarkson innrømmer – stopper på TV på grunn av elbiler
- Inspeksjon og eventuell utskifting av utvendige dørhåndtak på grunn av blokkering og manglende åpning.
- Utskifting av elektrisk vannpumpe i kabinen på grunn av vannpumpesvikt som resulterer i tap av kjøretøyets fremdrift.
" Vær oppmerksom på at kostnadene knyttet til arbeidet og reparasjonsprosessen må dekkes av deg som korvetteier ", skrev Fisker.
Men nå har merket tilsynelatende angret på formuleringen. Nå heter det at merket skal dekke kostnadene.
Ifølge norske Motor er det ingen som foreløpig vet hva det vil koste Fisker Inc. og til slutt eierne å få reparert bilene sine under "garantien".
Dette skyldes bilmerkets situasjon som konkursbeskyttet under kapittel 11 i den amerikanske selskapsloven.
Regelen innebærer at Fisker Inc. i forbindelse med avtale inngått i skifteretten, kan fortsette inntil alle eiendeler i selskapet er solgt.
I sommer lyktes Fisker Inc. å selge over 3000 biler på en gang. Bilmerket, nedleggelsestruet og dypt gjeldssatt, måtte imidlertid frigjøre bilene for en relativt liten sum på grunn av svært liten interesse.
Selskapets grunnlegger, danske Henrik Fisker, forsøkte umiddelbart å få et større bilmerke til å overta virksomheten for konkursbeskyttelse. Det skal ha vist seg å være Nissan. Men japanerne sa til slutt veldig tydelig nei takk.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!