9. oktober, 2024

Fisker Ocean-eiere må selv betale for garantireparasjoner

For Fisker Ocean-eiere er ikke mye normalt. Nå må bilistene selv betale for garantireparasjoner hos merket, som halter på randen av konkurs.

Fisker Inc., som allerede har gått konkurs i både Danmark, Norge og Sverige, har informert Ocean-eierne om at bilene deres trenger en rekke ting.

Noen av dem er mer problematiske enn andre. Men kostnadene må bilistene bære selv. Fisker Inc. vil definitivt ikke hjelpe på den måten.

Merket opplyste dette på nettsiden sin under fanen "gjenkallingsoppdatering". I alle fall fram til onsdag 18. september. Her var det bl.a. til:

Tre av tingene som kan fikses relativt uproblematisk fra Fisker Inc. sin ende av tabellen er følgende:

  • Programvareoppdatering for å løse tap av fremdrift.
  • Programvareoppdatering for å fikse feil visning av varsellys.
  • Programvareoppdatering for ytterligere å forbedre uventet reduksjon i regenerativ bremsing.

To av punktene er mer problematiske og på dette tidspunkt knyttet til en ukjent regning for Fisker-eierne.

LES OGSÅ: Clarkson innrømmer – stopper på TV på grunn av elbiler

  • Inspeksjon og eventuell utskifting av utvendige dørhåndtak på grunn av blokkering og manglende åpning.
  • Utskifting av elektrisk vannpumpe i kabinen på grunn av vannpumpesvikt som resulterer i tap av kjøretøyets fremdrift.

    " Vær oppmerksom på at kostnadene knyttet til arbeidet og reparasjonsprosessen må dekkes av deg som korvetteier ", skrev Fisker.

Men nå har merket tilsynelatende angret på formuleringen. Nå heter det at merket skal dekke kostnadene.

Ifølge norske Motor er det ingen som foreløpig vet hva det vil koste Fisker Inc. og til slutt eierne å få reparert bilene sine under "garantien".

Dette skyldes bilmerkets situasjon som konkursbeskyttet under kapittel 11 i den amerikanske selskapsloven.

Regelen innebærer at Fisker Inc. i forbindelse med avtale inngått i skifteretten, kan fortsette inntil alle eiendeler i selskapet er solgt.

I sommer lyktes Fisker Inc. å selge over 3000 biler på en gang. Bilmerket, nedleggelsestruet og dypt gjeldssatt, måtte imidlertid frigjøre bilene for en relativt liten sum på grunn av svært liten interesse.

Selskapets grunnlegger, danske Henrik Fisker, forsøkte umiddelbart å få et større bilmerke til å overta virksomheten for konkursbeskyttelse. Det skal ha vist seg å være Nissan. Men japanerne sa til slutt veldig tydelig nei takk.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Teslaen brant ut mens den var satt til å lade

Brannmannskapene på stedet klarte å kvele brannen, fordi flammene spredte seg til batteripakken og startet en mye større brann. En Tesla Model 3 har...

Denne trafikkalarmen er helt ulovlig i Danmark

I Europa er det ingen enhetlige regler som direkte forbyr radardetektorer i biler. Likevel er apparatet strengt forbudt flere steder – f.eks. i Danmark....

Italia kaller fossilbilforbud "selvdestruktivt"

Italia har tidligere oppfordret EU til å revurdere forbudet mot forbrenningsmotoren, nå kaller statsminister Giorgia Meloni forbudet selvdestruktivt. I 2035 blir salg av nye...

Mercedes får ny tillatelse – kan kun kjøre 95 km/t

Akkurat nå håper Mercedes at merkets modeller med selvkjørende teknologi kan få kjøre 130 km/t før 2030. Men foreløpig må de nøye seg med...

12-åring kort 140 km/ti pappas RS 6 – "Vanskelig å si nei"

En belgisk far har fått førerkort etter at han lot sin 12 år gamle sønn kjøre 140 km/t i en 50-sone. Faren forsvarer seg...

To elbiler var blant de mest stjålne bilene i 2023

I 'gamle dager' var det GPS og radioer som tyvene brukte når de så en bil. Nå tar de med seg hele bilen. To...

Kan bli Danmarks billigste elbil – her er prisen

Stellantis har åpnet ordrebøkene for den kinesiske elbilen Leapmotor T03 i Europa. Den er langt billigere enn Citroën ë-C3. Bilprodusenten Stellantis prøver å nærme...

Ny tyveriskandale rammer Danmark – går utover alle elbiler

Svenskene plages allerede av det, og nå har tyvene også begynt å kutte kabler på danske ladestasjoner midt på natten. Et ellers svensk fenomen...

Nytt batteri for elbiler tåler kun 100 ladninger

Det belgiske selskapet Imec har utviklet et såkalt solid-state-batteri som kan øke rekkevidden med 50 prosent. Batteriet tåler imidlertid bare 100 ladninger. Belgiske Imec,...

Bilselskap i krise sparker 1600 ansatte umiddelbart

Bare ved Northvolts fabrikk i Skellefteå er 1000 av de 1600 stillingene som nå skal kuttes å finne. Northvolt, som prøver å leve av...

Undersøkelse: Annenhver syklist bryter loven i Danmark

Nesten annenhver danske syklist innrømmer nå at trafikkreglene brytes minst én gang i rushtiden. Undersøkelser har allerede vist at bilistene synes syklistene er dårligst...

Annenhver sjåfør hater folk som ikke holder seg til høyre

Annenhver sjåfør blir irritert over sjåfører som er for dårlige til å holde til høyre. Det samme gjelder trafikksikkerhet. Boosted har spurt Nissan i...