Danske Fisker Ocean-eiere kan ha det litt bedre etter at det denne uken kom frem at Fisker Inc. ikke stenges helt med umiddelbar virkning. Ennå.
Denne uken ble det gjort klart at Henrik Fisker ikke vil se bilmerket sitt legges helt ned. I hvert fall ikke ennå.
I stedet for en såkalt 'Chapter 11'-konkurs i USA, som er den totale nedleggelsen av et selskap, går Fisker inn i 'Chapter 7' i US Bankruptcy Code.
Det betyr at Fisker ikke er tvunget til å avvikle merkevarens eiendom. I stedet fortsetter du å avvikle virksomheten etappevis til den dagen det ikke er noe igjen. Motsatt setter det Fiskers mange kreditorer i en dårligere situasjon.
Hvis kreditorene i det hele tatt får noe ut av stengingen, er det nå enda lengre vei til de over 1 milliard dollar som det samlede kravet mot bilmerket er.
LES OGSÅ: Klistremerke for å hindre brann i Audis elbiler
Mens virksomheten avvikles, blir det dermed en ledelse på Fisker. Bilmerket vil også kunne gjennomføre tilbakekallinger og kanskje er det nok ressurser til programvareoppdateringer, men dette er fortsatt et uavklart spørsmål.
Alt i alt er det så mange uavklarte spørsmål at den amerikanske sammenslutningen av Fisker-eiere, Fisker Owners Association, mener man har rett til å påvirke hva som skjer med bilmerkets immaterielle rettigheter. Blå. programvaredelen.
– Eierne føler sterkt at Fisker skylder dem å sørge for at bilene deres er trygge, sier Daniel Shamah, advokat for Fisker Owners Association, ifølge Carscoops .
Dansker som har kjøpt bil direkte gjennom Fisker mens det danske datterselskapet fortsatt eksisterte, må derfor også ha garanti på bilene i den perioden det tar å legge ned selskapet.
Men etter det er det ikke så mye å gjøre. Tidligere har Michael Ern Nielsen, som er advokat i FDM, forklart Borsen hvordan en eventuell garantisak med et merke i Fiskers situasjon skal håndteres.
Klager og garantisaker skal meldes til eventuelt konkursbo. Noe som nå faktisk er en realitet hos Fisker
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!