Flere bilmerker i fare – direktøren er klar til å stenge dem

Flere bilmerker står i fare for nedleggelse eller avhending. Stellantis' administrerende direktør Carlos Tavares har varslet at konsernet er klare til å stenge bilmerker som ikke tjener penger.

Stellantis er ikke en veldedig organisasjon. Det skal tjenes penger, og det setter flere av verdens fjerde største bilkonsern sine merker i fare.

Administrerende direktør, Carlos Tavares, har annonsert at Stellantis er klar til å stenge de merkene som ikke tjener penger.

Kunngjøringen kom i forbindelse med at Stellantis la frem årsregnskapet for 2023. Her er det tydelig at bilkonsernet bommet på flere av sine inntjeningsmål for året.

Det skriver Reuters .

LES OGSÅ: Ektepar sjokkert – «Flyvefisk knuste Teslaen vår»

– Vi har ikke råd til merker som ikke tjener penger, sa Tavares kort og godt.

Dermed er toppsjefen snudd på et fat. Så sent som i 2021 kunngjorde han at alle de 14 Stellantis-merkene hadde en fremtid i konsernet og at ingen av dem ellers var til salgs.

Det er spesielt Maserati analytikere spår at Stellantis gjerne vil selge. Merket kom ut av første halvdel av 2024 med et tap på 82 millioner euro. Det tilsvarer i underkant av 612 millioner danske kroner.

De samme analytikerne mener også at Stellantis vurderer å fullstendig stenge både Citroëns undermerke DS og Lancia, da disse kun genererer minimale overskudd.

Stellantis-konsernet kom selv ut av første halvår 2024 med et overskudd på 5,6 milliarder euro, tilsvarende i underkant av 42 milliarder kroner.

Det både er og høres ut som mye penger. Men det er faktisk en nedgang på nesten 50 prosent sammenlignet med samme periode i 2023. Samtidig hadde analytikere forventet at Stellantis skulle presentere 7 milliarder euro i overskudd for første halvår 2024.

Carlos Tavares kaller da også regnskapet både en skuffelse og en ydmykelse. Hvis han ender opp med å stenge DS og Lancia, vil han stenge spesielt ett merke, som Stellantis ellers graver fram av glemselen.

Heldigvis kommer ikke den første nye Lanciaen på mange år til Danmark i det hele tatt, men det er den. Det er imidlertid ikke snakk om noen Lancia. Faktisk er bilen bygget på en Peugeot-plattform. Les mer om det her .

Når det gjelder hva som vil skje med Maserati, er det sannsynligvis bare Stellantis som har en reell idé. Men en mulighet er å spørre de tidligere eierne i Ferrari om de vil kjøpe.

I 1997 overtok Ferrari femti prosent av Maserati fra Fiat (som faktisk eide Ferrari, red.). Mindre enn 10 år senere ble imidlertid Maserati solgt ut igjen og slått sammen med Alfa Romeo. Ferrari brøt ut av Fiat-konsernets grep i 2016.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bilmerke stenger – var verdt mer enn Volkswagen

I 2023 var vietnamesiske VinFast verdt mer enn Volkswagen...

Ford-ansatte streiker over elbiler

Ved Fords fabrikk i Köln ulmer en generalstreik. Dårlig...

Formel 1-stjerne betaler tilbake gigantisk gjeld

Mercedes' George Russell takker faren sin, Steve, for hele...

USA forbyr hatet start-stopp-knapp i biler

Trump-administrasjonen foreslår at den forhatte start-stopp-funksjonen forbys i USA....

Bilsjef: EU skal fjerne bensin- og dieselforbud innen 2035

Det er ingen vei utenom forbrenningsmotoren. Ikke engang i...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Bilmerket DeTomaso gjenoppstår 13 år etter konkursen

Det har gått 32 år siden De Tomaso sist bygde en ny bil. Og det har gått 13 år siden merket gikk konkurs. Men...

Bilsjefen er ikke i tvil: Disse bilmerkene går konkurs

Maxime Picat, Asia-sjef for bilgiganten Stellantis, advarer om at kinesiske bilmerker som BYD utkonkurrerer europeiske merker i verdens største bilmarked. Kampen om det kinesiske...

Bilsjef: EU skal fjerne bensin- og dieselforbud innen 2035

Det er ingen vei utenom forbrenningsmotoren. Ikke engang i 2035 når EU har til hensikt å forby det i nye biler. Hybrider bør tillates,...

Ny påstand fra Elon Musk får Tesla til å eksplodere

Elon Musk kan snart sikre seg en ny, omfattende lønnspakke og flere aksjer i Tesla, noe som vil øke kontrollen hans over elbilgiganten. En...

Truet bilmerke sikrer seg 9 milliarder kroner

Det kan godt hende at Nissan er truet av dårlig økonomi og svimlende tap. Men nå er det funnet 9 milliarder til en batterifabrikk...

Kjendis blitset 106 ganger av politibil

I sin Mercedes V-Klasse har den tidligere NHL-stjernen Ilya Kovalchuk blitt fanget av fotobokser 106 ganger på 16 måneder. Dette har resultert i 210...

Mannen bak den danske trafikkalarmen tjener 48 millioner kroner

I noen land er de ulovlige, andre ønsker å gjøre dem ulovlige. Men i Danmark er trafikkalarmer en millionforretning. Dette fremgår av Ooono A/S'...

Nok et bilmerke angrer på stor elbilplan

I det siste har bilmerker holdt tilbake fra å forlate store planer om kun å bygge elbiler. Og nå sier Subaru at de også...

92 prosent av danske sjåfører lyver – overholder ikke reglene

92 prosent av danske sjåfører mener at de er flinke til å holde til høyre. Men en tilfeldig sjekk på motorveien viser at det...

Nytt EU-krav kan gjøre elbiler mye dyrere i Danmark

Fra august 2025 må bilmerker overholde nye EU-forskrifter for batterier. Dette kan gjøre elbiler dyrere for dansker. Nye EU-krav for elbilbatterier trer i kraft...

Elbilforeningen: Bensin- og dieselbiler bør ikke forbys

I Norge ønsker landets elbilforening å ha 100 prosent elektriske kjøretøy på veiene senest innen 2040. Men verken bensin- eller dieselbiler bør forbys, sier...

BMW-eieren var 1 km/t unna å miste den svarte sommerbilen sin

En BMW 6-serie-eier i 60-årene kan puste lettet ut etter motet med Midt- og Vestsjællandspolitiet. Han vil ikke miste den svarte sommerbilen sin. Men...