10. februar, 2025

Flere bilmerker vil gjøre det neste år, sier direktøren

Xpeng-sjef Xiaopeng Han er ikke i tvil om at dagens konkurranse i bilindustrien vil drepe enda flere bilmerker. – Det blir vanskeligere enn noen gang, sier han.

Xpengs administrerende direktør, He Xiaopeng, spår en dyster fremtid for mange bilmerker. Han mener perioden fra 2025 til 2027 vil bli en nådeløs «utskillelsesslask» i bilindustrien. Bare de sterkeste vil overleve i den harde konkurransen som preger markedet.

Spesielt i Kina, som er verdens største bilmarked, er planen et blodbad.

Allerede i november i fjor spådde He Xiaopeng en drastisk reduksjon i antall bilprodusenter.

– Fra 300 oppstartsbedrifter er det nå færre enn 50 bedrifter som eksisterer, og bare 40 av dem selger faktisk bil hvert år.

"Jeg personlig tror det bare vil være syv store bilselskaper igjen om ti år," forklarte han til The Straits Times.

He Xiaopengs spådommer støttes av andre industriledere. Mercedes-Benz-sjef Ola Källenius advarte i oktober om en «eksistensiell kamp» for vestlige bilprodusenter mot kinesiske rivaler.

– Det er en darwinistisk priskrig og en markedsrensing. Mange av spillerne som er her nå, vil ikke være her om fem år», uttalte Källenius på Berlin Global Dialogue-konferansen.

Ifølge He Xiaopeng skal den kinesiske elbilindustrien gjennom flere brutale «knockout-runder» de neste tre-fire årene.

Den perioden vil bli etterfulgt av en «all-star-konkurranse» i de påfølgende syv til åtte årene, hvor kun de mest suksessrike bilmerkene vil stå igjen.

Konkurransen i bilindustrien 2025 vil bli tøffere enn noen gang før, spår He Xiaopeng i et internt brev til Xpengs ansatte. Brevet, innhentet av The Wall Street Journal , beskriver en bilindustri under hardt press.

I industrien, som er sterkt støttet av det kommunistiske diktaturet i Beijing, kjemper en rekke bilmerker for å overleve, inkludert NIO, BYD, Li Auto, Geely-merkene og Great Wall Motors alle mot hverandre.

He Xiaopengs spådommer maler et bilde av en bilindustri i stadig endring. Bare tiden vil vise hvilke bilmerker som klarer seg gjennom det som kan bli blodbadet som kommer. Audi eksperimenterer med en serie biler uten logo. Les mer om hvordan det henger sammen her .

Latest

Don't miss

Laget av Ken Block – Hoonitruck solgt for et vanvittig beløp

Den avdøde rallystjernen Ken Block er absolutt ikke glemt....

180.000 hybridbiler tilbakekalt – kan brenne ut

Teknikgiganten Samsung har tatt ansvar for at 180.000 hybridbiler...

Volvo oppslukt av flammer – kjendis kunne ha blitt drept

Den finske komikeren og TV-stjernen Jukka Hildén, mest kjent...

Bilgiganten legger ned – 1000 ansatte skal permitteres

Stellantis rømmer fra den engelske byen Luton. Det er...

Ford taper 100 millioner kroner dagen på elbiler

Hver eneste dag investerer Ford over 100 millioner kroner...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Studie: Bilister vil bare ha veldig billige kinesiske biler

Hvis bilene kommer fra Kina, må de være ekstremt billige, fordi sjåførene er villige til å kaste penger på dem. Dette viser en ny...

Desperat kinesisk merkevare senker prisen med 200.000 kroner

Her hjemme har ikke Seres blitt sett. Men i Norge fungerer det ikke akkurat sånn heller. Så nå prøver importøren å presse salget ved...

Volkswagens nye elbil har en toppfart på 20 km/t

Volkswagens nye elbil har i utgangspunktet en toppfart på 20 km/t. Det er ikke behov for mer i de nye traktorene. Volkswagen har utviklet...

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner. 77.000 eiere av e-tron-modellen har ikke lov til å fullade batteriene. Jaguar kjøpte tilbake nesten...

BMW lover bensinbiler «så lenge det er lovlig»

Forbrenningsmotoren skal ingen steder. I hvert fall ikke hos BMW. Ikke engang om en elektrisk M3 med 1000 hestekrefter er på vei. BMW er...

Verdens største bilmerke tilbakekaller over 1 million biler

Verdens største bilmerke, Toyota, tilbakekaller nå over 1 million biler som kan ha alvorlige bremseproblemer. Bilene ble bygget de siste årene. Toyota tilbakekaller over...

Kina ligger 10 år foran med elbiler, sier Ford

Ford-direktør Jim Farley vil kvitte seg med sin kinesisk-utviklede Xiaomi SU7. Og nå innrømmer han at kineserne ligger 10 år foran med elbiler. Ford-direktør...

Donald Trump forbyr statlige subsidier til ladestasjoner

USAs nye president Donald Trump har beordret myndighetene til å slutte å støtte offentlige ladestasjoner. USAs president Donald Trump har besluttet å forby statlige...

Norges hovedstad forbyr fossilbiler innen 2027

I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å forby alle fossilbiler fra sentrum allerede i 2027. Fossile biler kan bli forbudt i Oslos...

Brannstifter skriver "Nazi" om Tesla-virksomhet

I forrige uke forsøkte en eller flere gjerningsmenn å sette fyr på en Tesla-butikk i USA. Når det ikke fungerte ble bl.a. skrevet 'nazi'...

Danmark ligger fortsatt langt bak med elbiler

Selv om elbiler utgjorde 64 prosent av markedet i Danmark i januar, henger biltypen fortsatt etter andre land. Danmark henger fortsatt etter når det...

Ferrari betaler ut en enorm bonus til 5000 ansatte

Etter et rekordstort regnskapsår kunne 5.000 ansatte punge ut en kontantbonus på over 100.000 DKK fra Ferrari. Ferrari har utbetalt en kontantbonus til mer...