21. januar, 2025

Flere EU-land vil oppheve forbudene mot forbrenningsmotoren

Mens et land som Sverige står fast på at forbrenningsmotoren må forbys i 2035, vil flere andre EU-land ha opphevet forbudet mot forbrenningsmotoren.

Land som Italia, Tsjekkia og Slovakia har tydelig signalisert at de er imot forbudet, som er planlagt å ramme nye forbrenningsmotorer i 2035.

BMW er et av bilmerkene som også har tatt tydelig avstand fra et forbud. BMWs direktør, Oliver Zipse, mener faktisk at et forbud bare vil gjøre EU mer avhengig av Kina.

Og i Italia krysser man absolutt ikke fingrene når det kommer til kritikk av EUs planer om å forby visse biler.

– Utfordringen med den grønne omstillingen må ikke bety at hele industrisektorer må legges ned, sa landets statsminister, Giorgia Meloni, tilbake i september i fjor til nyhetsbyrået Reuters .

Mens et land som Sverige står fast på at forbrenningsmotoren må forbys i 2035, vil flere andre EU-land ha opphevet forbudet mot forbrenningsmotoren. Hun kaller forbudet «en selvdestruktiv holdning til både miljøet og bilindustrien». Tidligere har energiministeren hennes oppfordret EU til å revurdere forbudet.

Selv om flere store selskaper – inkludert tyske Bosch – også har protestert kraftig mot forbudet, kommer det fortsatt til å bli en realitet, i alle fall slik det ser ut nå. Tyskland har imidlertid fått det lille smutthullet at EU må tillate forbrenningsmotorer som kan gå på syntetisk drivstoff.

Og det er tilsynelatende ingen problemer med det. Heller ikke for de millioner av biler med forbrenningsmotorer som allerede finnes.

Bilkonsernet Stellantis (Opel, Peugeot, Citroën, Maserati, Chrysler, Jeep osv.) har allerede uttalt at opptil 28 millioner av deres biler enkelt kan kjøre på syntetisk drivstoff.

Deler av Volkswagen-konsernet – nærmere bestemt Porsche og Lamborghini – fortsetter også å jobbe med kunstig bensin. Det samme gjør Toyota og BMW. Og Ferrari jobber til og med med en invertert V6-motor for å brenne hydrogen. Les mer om det her .

I Norge, som ikke er medlem av EU, har de ikke satt en bestemt dato for å forby nye bensin- og dieselbiler. Men selv om salget av elbiler nå utgjør 90 prosent av markedet, tror ikke nordmenn flest at det blir slutten på bensinbilene etter 2025.

Faktisk viser et nytt rundskriv fra NAF, som er nordmennenes svar på FDM, at 9 av 10 mener at regjeringen vil finne det mer enn vanskelig å nå målet om å utrydde salget av biler med forbrenningsmotor.

Latest

Don't miss

Bilforhandler nær konkurs – skylder 100 millioner kroner.

En milliardomsetning har ikke vært nok til å redde...

Den neste Cupra Leon slipper bensinmotoren

Neste Cupra Leon er klar, den er også over...

Dansk bilimportør skylder 1 milliard DKK. i interesse

Det har vært og er dyrt for North American...

BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne...

Nye tall: Dansker bruker mer penger på splitter nye biler

Selv om nybilsalget falt i 2024, brukte danskene mer...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

FDM kritiserer nytt forbud mot elbiler 1. oktober

Det er snart slutt på gratis parkering i elbiler i Aarhus kommune. Og FDM mener dette er en klar feil. Det sier førstekonsulenten. FDM...

De kan redde Saabs forlatte bilfabrikk «Ingen kommentar»

Alt inventar fra Saab Automobiles tidligere fabrikk i Trollhättan er lagt ut for salg. Men nå kan Polestar redde det historiske stedet fra stenging....

Nødlidende bilmerke sier opp én av tre ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy, som eies av kinesiske Volvo Cars, planlegger de å si opp én av tre ansatte. Direktøren kaller det «en vanskelig...

Bilforhandler nær konkurs – skylder 100 millioner kroner.

En milliardomsetning har ikke vært nok til å redde virksomheten for den svenske bilforhandleren Mobilty Motors, som nå forsøker en rekonstruksjon. Den svenske bilforhandlerkjeden...

BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne bygger fortsatt så mange biler at de trenger verdens største bilpark. Den seiler med nesten...

7 av 10 sjåfører opplever spesielle problemer om vinteren

Hele 7 av 10 bilister svarer i en ny undersøkelse at de har opplevd å bli blendet av en svært lav sol i vinter-...

Toyota må betale 11,6 milliarder for dieselsvindel

Toyotas lastebilmerke Hino har erkjent straffskyld for tukling med flere modeller med dieselmotorer. Konsernet står til en kostnad på 11,6 milliarder. Hei, Bjørn...

Salget av elbiler i Europa falt betydelig i 2024

Det er den tunge enden som vender ned. I hvert fall når det gjelder salg av elbiler i Europa. Det viser nye tall fra...

Bilen fra «Herbie» er den dyreste VW Bobbel noensinne

Bilen fra Herbie Goes Bananas har hengt over taket på Planet Hollywood casino i Las Vegas i mange år. Nå er den tatt ned...

Nye tall: Biler med disse defektene dumper oftest på syne

De vanligste feilene på biler i Sverige er ikke så forskjellige fra de i Danmark. De viser et nytt oppgjør fra Bilprovingen. I januar...

Sint bilist sendte boder verdt 500.000 til naboen

En sint sjåfør utga seg gjentatte ganger for å være naboen. Det kostet 519.000 kroner i parkeringsbås. Altså inntil det hele ble oppdaget og...

Bilgiant ser etter minst 100 nye personer i måneden

Japanske Toyota går mot strømmen i bilindustrien på grunn av travelhet. Det skal ansettes 500 personer samtidig og minst 100 vikarer per måned. Toyota...