Kundene drar i en slik grad at Volvo Truck ikke kan forsvare å bygge en ny batterifabrikk i den svenske byen Mariestad ennå.
Volvo skal bygge en ny batterifabrikk for lastebilbatterier i den svenske byen Mariestad. Men det blir ikke nå eller neste år.
Etterspørselen etter elektriske lastebiler er rett og slett ikke stor nok til det. Ifølge opplysninger fra Skaraborgs Allehanda er det nå ukjent når Volvo Truck tar første spadetak på fabrikken.
– Vi skal gjennomgå timeplanen. Vi må matche produksjonsstart med etterspørselen. Det øker ikke slik vi ønsker, sier Jörgen Gustafsson, kommunikasjonssjef i Volvo Mariestad.
Det er ikke mer enn to år siden at Volvo Truck presenterte en plan om at byggingen av fabrikken skal starte i 2024. Det vil si i år. Produksjonen av batterier skulle starte senest i 2028, for å nå full kapasitet bare to år senere.
LES OGSÅ: Tjenestemann frikjent for å ha truet en kvinnelig sjåfør med våpen
Senere ble planen for første spadetak flyttet til 2025, men nå skal det heller ikke skje. Ifølge Volvo Truck skyldes dette at den grønne omstillingen går saktere enn forventet.
Det samme bildet ser man i personbilverdenen, hvor bilmerkene står på rekke og rad for å slippe tak på kun å bygge elbiler. Senest har Volvo Cars annonsert at du ikke kan klare deg uten bensinbilen i 2030.
Mercedes, Audi og Volkswagen sier det samme. På den annen side står et merke som Opel fast på at elmotoren er eneste løsning.
Tilbake i Sverige er det ikke bare Volvo Trucks som henger etter når det gjelder batterifabrikker. Selskapet Northvolt, som har tapt en milliardkontrakt med BMW, og notert flere dødsfall blant ansatte, er nå under et så stort press at folk må sparkes.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!