I den svenske byen Malmö har bystyret innført et forbud mot biltrafikk om natten. Boten er på 1000 kroner, og nå kan forbudet bli forlenget.
Et nytt forbud mot biltrafikk om natten på Bergsgatan i Malmö har allerede sluppet løs et regn av boder. Politiet iverksetter tiltak etter klager fra beboere om støy og hensynsløs kjøring om natten.
Boten er på 1000 svenske kroner, eller tilsvarende 680 kroner i Danmark.
Malmö har innført et nytt nattkjøreforbud på Bergsgatan. Dette har allerede ført til stopp for sjåfører.
Rundt femten personer ble bøtelagt med 1000 svenske kroner, tilsvarende omtrent 680 danske kroner. Forbudet trådte i kraft mandag.
Politiet håndhever det nye forbudet. Den lokale politimesteren i Malmö by, Mathias Nilsson, kommenterte situasjonen til svensk radio.
– Min mening er at folk flest hadde valgt å ignorere det, så noen kunne kanskje ha oversett det også, sier han til P4.
Årsaken til forbudet er mange klager fra beboere. Beboere langs Bergsgatan har opplevd ulemper i nattetimene.
De klaget over hensynsløs kjøring og støy fra «støyende eksosanlegg». Støyen holdt dem våkne og skapte utrygghet, mener politiet.
Støy og hensynsløs kjøring førte til forbud
Forbudet gjelder spesifikt Bergsgatan om natten. Imidlertid er ikke alle kjøretøy dekket av restriksjonen.
Utrykningskjøretøy har fortsatt lov til å kjøre der uten restriksjoner. Det samme gjelder for vanlige busser på ruten.
Drosjer og kjøretøy fra hjemmesykepleien er også unntatt. De kan fortsatt være på gatene om natten for å gjøre jobben sin.
Tidligere forsøk på å lindre problemene har ikke gitt ønsket effekt. Blant annet har man forsøkt reduserte fartsgrenser.
Joakim Florén er enhetsleder ved eiendoms- og gatekontoret i Malmö. I en pressemelding sier han at sjåførene blir kastet ut fordi de ikke har respektert byens andre metoder for å trakassere dem.
– Tidligere tiltak som Reduserte hastigheter har ikke hatt tilstrekkelig effekt.
Mulig utvidelse og politisk respons
Florén utdypet begrunnelsen bak det nye forbudet.
– Gjennom et tydelig forbud kan vi bedre støtte politiets arbeid og forbedre innbyggernes hverdag.
Malmö kommune vurderer nå om forbudet skal forlenges. Dette kan potensielt gjelde flere gater i fremtiden.
Politiet forbereder seg på sommerperioden. De forventer en økning i trafikken og potensielle uroligheter etter hvert som været bedrer seg.
– Akkurat som i fjor sommer vet vi at ulovlig kjøring og samlinger av bilentusiaster vil øke.
Han forsikrer at politiet vil være klar over problemet.
– Vi vil prioritere å ha målrettede kontroller i byen i fremtiden, lover politimesteren.
Moderaterna i Malmö bystyre er imidlertid mer bekymret enn begeistret over forbudet. De ser forbudet som en form for kollektiv avstraffelse som rammer alle sjåfører.
Til tross for bekymringene valgte partiet likevel å stemme for forbudet. Håkan Fäldt fra Moderaterna forklarte avgjørelsen til avisen Sydsvenskan.
– Jeg synes fortsatt det er kollektiv avstraffelse.
– Men det er et presserende problem, og politiet kan ikke straffeforfølge det.
Innføringen av nattkjøreforbud og bøter er et eksempel på hvordan byer prøver å regulere trafikk og støy. Lignende diskusjoner om trafikksikkerhet, støyforurensning og miljøhensyn sees også i Danmark.
For å kaste sjåfører ut av byen, vil Aarhus for eksempel begynne å kreve inn bompenger og redusere hastigheten.
I Odense vil de gjerne redusere farten til 20 km/t. Men initiativet er satt på vent foreløpig fordi regjeringen forbereder en ny lov som forbyr kommuner å redusere hastigheten. Les mer om det her .