Ford vil fortsette å bygge biler som er både morsomme og raske. Selv om bilene går på strøm. I alle fall hvis du spør dem selv.
Ford har de siste årene redusert antall ST- og RS-modeller i Ford Performance-serien. Både Fiesta ST og Focus ST er faset ut, og kun Puma ST- og Mustang-modellene gjenstår.
Men Ford planlegger å fortsette å produsere ytelsesmodeller, selv om fokuset i økende grad er på elbiler.
– Hvis du ser på Ford Performance, har vi aldri vært større: Formel 1, Dakar, WRC, Pikes Peak, Nascar.
Jeg kan ikke tenke meg et annet merke som finnes overalt, så det må ha innvirkning på hverdagsbilene våre, sier Amko Leenarts, som er designsjef i Ford Europe, i et intervju med Autocar .
Leenarts bekrefter at det fortsatt er en fremtid for raske Ford-modeller, spesielt i elbilenes tid. Han understreker at Fords satsing på motorsport er en investering som må gjenspeiles i merkets vanlige gatebiler. Også på globalt nivå.
LES OGSÅ: Audi legger ned bilfabrikk – over 3.600 mister jobben
– Gjør vi ikke det, gjør vi feil investeringer. Så det må overføres til våre vanlige modellprogrammer globalt, sier han.
Ford har med andre ord planer om å integrere ytelsesteknologier og design i sine elbiler. Dette kan bety at fremtidige elbiler fra Ford vil få en sportsligere kjøreopplevelse og et mer dynamisk design.
Selv om Ford Performance-serien har blitt mindre, er Fords ambisjoner innen motorsport og ytelsesbiler fortsatt store. Selv om Fords inntreden i Formel 1 fra 2026 er lite mer enn økonomisk støtte til Red Bulls budsjett.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!