11. februar, 2025

Ford lukker tysk fabrik i år – 4.000 mister jobbet

Ford er snart en saga blott. I hvert fall i utkanten av den tyske byen Saarlouis. Etter 57 år legges det ned en bilfabrikk som nå skal brukes til noe helt annet.

Fords bilfabrikk i utkanten av den tyske byen Saarlouis stenger etter 57 år. Fabrikken, som i flere tiår har produsert ikoniske modeller som Escort, Capri, Fiesta og Focus, skal ikke lenger produsere biler.

Etter å ha unnlatt å finne en kjøper fra bilindustrien, er det nå bestemt hva fabrikken skal brukes til når den siste Forden forlater samlebåndet.

Til tross for sin lange historie og dyktige ansatte, har ikke fabrikken i Saarlouis klart å fortsette produksjonen.

Så sent som i fjor forsøkte Ford å tiltrekke seg investorer, men uten hell. Den siste modellen som produseres her er Ford Focus, som ruller av samlebåndet for siste gang i november. Fabrikken, som produserer rundt 600 biler daglig, legges dermed helt ned.

Nedleggelsen i Saarlouis er en del av Fords strategi for å omstille produksjonen. Tidligere har selskapet stoppet produksjonen av klassiske modeller som Fiesta og Mondeo i Europa.

Merket har i stedet satset på elbiler, SUV-er og større pickup-modeller hjemme i USA. Denne restruktureringen innebærer også reduksjoner ved andre europeiske fabrikker i land som Spania, Storbritannia og Tyskland.

Siden fabrikken i Tyskland ble innviet av Henry Ford II i 1968, har den hatt en sentral rolle i produksjonen av flere av Fords bestselgende modeller.

Fra de første årene med Ford Escort til senere å inkludere Capri, Fiesta og Focus, har fabrikken vært en viktig del av bilindustrien. Den nye elektriske Ford Capri skal imidlertid bygges i en annen fabrikk i Köln. Men også her er det problemer. Les mer om det her.

En ny æra starter når legemiddelfirmaet Vetter overtar fabrikklokalene. Vetter, som sysselsetter cirka 6300 ansatte og har en årlig omsetning på 7 milliarder DKK, planlegger å skape opptil 2000 nye arbeidsplasser i Saarlouis.

Dette gir mulighet for mange av de tidligere ansatte til å finne nytt arbeid i farmasøytisk industri. Men det er ikke nok arbeid for alle de snart tidligere Ford-folkene.

– Vi håper å tilby nye karrieremuligheter for mange mennesker i en bransje med fremtidssikre jobber, sier Udo J ifolge Automobilwoche .

Til tross for disse utsiktene er stengingen et alvorlig slag for regionen. Saarland, der Saarlouis holder til, er hjem til rundt 44 000 mennesker som er avhengige av bilindustrien. Godt 4000 ansatte fra Fords fabrikk må nå finne nye jobber, noe som skaper stor usikkerhet for mange familier i området.

Latest

Don't miss

Volkswagens nye elbil har en toppfart på 20 km/t

Volkswagens nye elbil har i utgangspunktet en toppfart på...

Russland legger straffetoll på kinesiske biler

I et trekk som de fleste ikke har lagt...

Russlands nye elbil går på 50 skrutrekkere

Ok - bilen er kanskje ikke ny. Men det...

Dane har kjøpt sjeldne Koenigsegg for 12 millioner DKK.

Den skulle ha tre sylindre, men er nå kun...

Studie: Bilister vil bare ha veldig billige kinesiske biler

Hvis bilene kommer fra Kina, må de være ekstremt...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Studie: Bilister vil bare ha veldig billige kinesiske biler

Hvis bilene kommer fra Kina, må de være ekstremt billige, fordi sjåførene er villige til å kaste penger på dem. Dette viser en ny...

Desperat kinesisk merkevare senker prisen med 200.000 kroner

Her hjemme har ikke Seres blitt sett. Men i Norge fungerer det ikke akkurat sånn heller. Så nå prøver importøren å presse salget ved...

Volkswagens nye elbil har en toppfart på 20 km/t

Volkswagens nye elbil har i utgangspunktet en toppfart på 20 km/t. Det er ikke behov for mer i de nye traktorene. Volkswagen har utviklet...

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner. 77.000 eiere av e-tron-modellen har ikke lov til å fullade batteriene. Jaguar kjøpte tilbake nesten...

BMW lover bensinbiler «så lenge det er lovlig»

Forbrenningsmotoren skal ingen steder. I hvert fall ikke hos BMW. Ikke engang om en elektrisk M3 med 1000 hestekrefter er på vei. BMW er...

Verdens største bilmerke tilbakekaller over 1 million biler

Verdens største bilmerke, Toyota, tilbakekaller nå over 1 million biler som kan ha alvorlige bremseproblemer. Bilene ble bygget de siste årene. Toyota tilbakekaller over...

Kina ligger 10 år foran med elbiler, sier Ford

Ford-direktør Jim Farley vil kvitte seg med sin kinesisk-utviklede Xiaomi SU7. Og nå innrømmer han at kineserne ligger 10 år foran med elbiler. Ford-direktør...

Donald Trump forbyr statlige subsidier til ladestasjoner

USAs nye president Donald Trump har beordret myndighetene til å slutte å støtte offentlige ladestasjoner. USAs president Donald Trump har besluttet å forby statlige...

Norges hovedstad forbyr fossilbiler innen 2027

I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å forby alle fossilbiler fra sentrum allerede i 2027. Fossile biler kan bli forbudt i Oslos...

Brannstifter skriver "Nazi" om Tesla-virksomhet

I forrige uke forsøkte en eller flere gjerningsmenn å sette fyr på en Tesla-butikk i USA. Når det ikke fungerte ble bl.a. skrevet 'nazi'...

Danmark ligger fortsatt langt bak med elbiler

Selv om elbiler utgjorde 64 prosent av markedet i Danmark i januar, henger biltypen fortsatt etter andre land. Danmark henger fortsatt etter når det...

Ferrari betaler ut en enorm bonus til 5000 ansatte

Etter et rekordstort regnskapsår kunne 5.000 ansatte punge ut en kontantbonus på over 100.000 DKK fra Ferrari. Ferrari har utbetalt en kontantbonus til mer...