19. mars, 2025

Ford stopper utviklingen av elbil – for å spare milliarder

Hver dag taper Ford 100 millioner kroner på elbiler. For å redusere noen av tapene har direktøren stoppet utviklingen av en ny elektrisk SUV.

Ford har besluttet å stoppe utviklingen av en ny elbil for å redusere alvorlige økonomiske tap. Hver dag taper bilmerket 100 millioner kroner i elbilavdelingen – også kjent som Model-e.

Stansingen av utviklingen av en ny syvseters SUV er et svar på en nedgang i etterspørselen etter elbiler i flere land. Samtidig får det det amerikanske merket til generelt å justere målene sine når det gjelder elbiler.

Det skriver Bloomberg .

Ford hadde tidligere et mål om å produsere to millioner elbiler årlig innen 2026, men det målet er nå forlatt, ifølge Bloomberg.

Merkets administrerende direktør Jim Farley sier han har gitt ordre om å stenge utviklingen fordi sjuseters bilen ikke vil tilføre noe til bunnlinjen.

Akkurat nå er Fords toppprioritet å redusere alle kostnader betraktelig når det kommer til elbiler.

Styreleder Bill Ford sier selskapet jobber intensivt for å gjøre elbiler rimeligere.

For å nå det målet har Ford ansatt en tidligere Tesla-sjef hvis eneste oppgave er å sette sammen et team av ingeniører for å utvikle en serie nye elbiler til en pris på under 30 000 dollar. Det tilsvarer 216.000 danske kroner.

Til sammenligning hevder Volkswagen at de er på vei med minst én elbil til 20.000 euro. I dansk valuta tilsvarer dette 150.000 kroner. Tyskerne håper at den ene bilen alene kan slette deres enorme gjeld. Les mer om det her .

Samtidig satser Ford på elbiler med rekkeviddeforlengere, hvor en bensinmotor hele tiden holder på strømmen til batteriet. I teorien burde det kurere enhver form for rekkeviddeangst.

Fords skroting av en ny elbil gjenspeiler utfordringene bilmerker generelt står overfor for tiden. Mange av dem har problemer med å tjene penger på elbiler i det hele tatt. Samtidig presser stadig flere bilmerker hverandre ut av markedet.

Xpengs administrerende direktør Xiaopeng He er for eksempel ikke i tvil om at flere, spesielt kinesiske, bilmerker vil gjøre det innen bare 10 år. Perioden mellom 2025 og 2027 blir spesielt tøff, heter det.

– Fra 300 oppstartsbedrifter eksisterer det nå færre enn 50 bedrifter, og bare 40 av dem selger faktisk biler hvert år.

"Jeg tror personlig at det bare vil være syv store bilselskaper igjen om ti år," forklarte han til The Straits Times.

Latest

Don't miss

Trafikkpolitiet sikter 70 år gammel pirat fra Aalborg

En 70 år gammel mann ble sist helg siktet...

Breaking: Ford introduserer 5 års garanti på elbiler i Danmark

Fra 13. mars 2025 utvider Ford garantien på alle...

Kjendis har tapt 25 millioner kroner på Teslas nedtur

Tesla-aksjene faller for tiden mest. Det betyr store tap...

Tesla i Tyskland: Vi kjører for full kapasitet

– Vi bygger biler, ikke politiske posisjoner, sier sjefen...

Nissan: Det nytter ikke å tvinge folk til å kjøpe elbiler

Nissan vil ha flere gulrøtter for å lokke folk...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

iPhone-fabrikken skal bygge biler for to japanske merker

Ifølge et forretningsmedie har Foxconn, mest kjent for å sette sammen Apples iPhones, gått med på å bygge biler for to hittil ukjente japanske...

Teslas salg i første kvartal kan være merkevarens dårligste noensinne

Teslas salg i løpet av første kvartal kan bli merkevarens dårligste på mange år. Samtidig kan aksjen kollapse, det er advarselen fra analytikere nå....

Snudde på motorveien – så tok politiet bilen

En 32 år gammel mann angret trolig dypt på at han gjorde en helomvending på Holbæk-motorveien en lørdag kveld. "Jeg har gjort meg til...

Nye Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark

Mazdas siste satsing kalt Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark. Det opplyser importøren i en pressemelding. Mazda6e kommer til Danmark med en pris...

FDM: Strømnettet i Danmark tåler ikke nye elbiler

BYD er på vei med både kraftigere ladere og elbiler på 1000 volts arkitektur. Men det klarer ikke strømnettet i Danmark, mener FDM. Kinesiske...

Hyundai tilbakekaller 1500 elbiler for bremseslitasje

Hyundai Ioniq 5 N er utstyrt med venstrefots bremseteknologi fra fabrikk. Men nå viser det seg at teknologien dreper bremsene. Bremsing med venstre fot...

Giant lover elbilbatteri som lades «like fort som bensin»

Kinesiske BYD lover nå at de skal utstyre elbiler med 1000 volts arkitektur. Det skal bety at bilene lader like raskt som en bensinbil...

3.300 Fisker Oceans å gå på veien med hjemmelagde deler

Tilbake i juli 2024 kjøpte et leasingselskap 3300 Fisker Oceans. Merket har siden gått konkurs, og nå må bilene på veiene med hjemmelagde deler....

94 prosent av tyskerne gidder ikke kjøpe Tesla lenger

En undersøkelse blant mer enn 100 000 tyskere avslører at 94 prosent av dem ikke kunne drømme om å kjøpe en Tesla i dag....

Drivstoffpumpen til en BMW koster mer enn hele bilen

Å kjøre en 12-sylindret BMW har alltid krevd et solid budsjett. Men når delene til 7-serien forsvinner fra produksjon, går det fryktelig galt. Dette...

Bilmerke saksøker influencer etter kritikk av luksusbil

Huawei krever kompensasjon for negativ publisitet om Maextro S800. Men influenceren benekter anklagene og advarer om mer trøbbel. En bilblogger står overfor et søksmål...

Biler med disse systemene kjører oftere i feil retning

Det burde egentlig vært omvendt. Men nå viser en studie at biler med assistansesystemer kjører oftere enn biler uten. Det viser seg at biler...