Fords nye teknologi kan også lytte til sjåførers og passasjerers samtaler og spille av lydbaserte annonser.
Du kan elske det eller hate det. Eller kanskje begge deler samtidig. Men annonsering finansierer Internett, og nå må det kanskje spytte penger inn i Fords budsjetter.
Dette avslører en publikasjon fra US Patent Office.
Konkret er løsningen som Ford har fått patent på basert på den enkelte bilens spesifikke plassering, rute, trafikk og historiske GPS-data. Med andre ord hvor bilen har vært.
Selv hvilken type vei bilen kjører på kan ha innflytelse på hvilke annonser Ford viser eller spiller i nye/kommende biler. Systemet avlytter samtaler i bilene og justerer deretter antall annonser i den enkelte bil.
LES OGSÅ: Skjer 1. januar 2025 – nå må alle biler gjennom denne kontrollen
Hvordan Ford har tenkt å bruke annonsene, og om det er mulig å slå dem av, fremgår ikke av patentet. Men det er ingen tvil om at Ford vil prøve å få mer penger ut av sjåførenes lommer, selv om disse lommene allerede har betalt flere hundre tusen kroner for en ny bil.
Det er heller ikke klart om patentet – eller rettere sagt annonseløsningen – vil være en mulighet til å finansiere en ny bil i fremtiden.
Når sannheten stemmer, er Boosted.dk også finansiert av annonseinntekter. Men hva synes du om Fords nye patent? Del din mening med oss på Boosteds Facebook-side.
Andre merker har imidlertid tatt verbale juling for å prøve å snike betalingsløsninger inn i biler som sjåførene allerede har betalt for. For eksempel måtte BMW droppe setevarme på abonnenter. Nå prøver tyskerne å ta ekstra betaling for standardutstyr på nøyaktig samme vilkår. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!