19. mars, 2025

Formel 1 bringer inn penger som aldri før

Aldri før har folkene bak de kommersielle rettighetene til Formel 1 raket inn så mye penger som tilfellet var i 2024. En lobb er imidlertid skuffende i regnskapet.

Årsregnskapet fra Liberty Media, innehaveren av de kommersielle rettighetene til Formel 1, viser rekordomsetning.

Formel 1s totale inntekter for 2024 er estimert til 3,65 milliarder dollar, tilsvarende cirka 25,3 milliarder danske kroner.

Dette er en økning på seks prosent sammenlignet med 2023. Analytikere har imidlertid pekt på en nedgang i omsetningen i fjerde kvartal. Noe som det er flere forklaringer på.

En av årsakene til nedgangen i inntektene det siste kvartalet er Las Vegas Grand Prix. Løpet, som debuterte i 2023, var full av penger. Men falt betydelig i 2024.

På den annen side er ikke dette fenomenet ukjent i motorsporten, hvor nyetablerte lobber ofte tiltrekker seg stor, men midlertidig, interesse. Det er derfor usikkert om Las Vegas Grand Prix kan opprettholde et stabilt oppmøte på sikt.

Pengene strømmer på – men de nye lobbene på samtalen trekker spesielt ned Formel 1

Las Vegas-løpet er spesielt relevant ettersom det er det eneste løpet på Formel 1-kalenderen som eies og drives direkte av Formel 1/Liberty Media.

I motsetning til andre løp, hvor Formel 1 får en fast avgift fra arrangørene, påtar organisasjonen i Las Vegas det fulle økonomiske ansvaret.

Hvis inntektene fortsetter å synke, kan det føre til en vurdering av bærekraften til Formel 1s strategi om å holde sine egne løp.

Kalenderen ble utvidet til 24 runder i 2024 mot 22 runder i 2023. En utvidelse som generelt bidro positivt til bunnlinjen. Spesielt har returen til Imola og racing i Kina på Shanghai International Circuit lønnet seg økonomisk.

Inntektene fra Formel 1 fordeler seg som følger:

  • Medieinntekter: 32,8 %
  • Lobbavgifter: 29,3 %
  • Sponsorater: 18,6 %

Selv om Las Vegas-løpet brakte inn mindre enn forventet, ser den generelle økonomien i sporten bra ut.

Regnskapet peker imidlertid på at Formel 1 fortsatt er svært avhengig av TV-rettigheter. Samtidig er det en risiko for at spesielt de nyere lappene på kalenderen ikke vekker like stor interesse som de klassiske. Verken bak TV-skjermene eller ute på banene.

Latest

Don't miss

Utviklingen av gaffeltrucker i moderne industri

I dagens industrielle landskap spiller gaffeltrucker en uunnværlig rolle...

Ville brenne ned Tesla-lader – satte fyr på seg selv

I protest mot Elon Musk ønsket en mann fra...

Milliardær snytt ut Mercedes til en verdi av 37 millioner kroner

Formel 1-bilen med skilt – Mercedes-AMG One – koster...

3.300 Fisker Oceans å gå på veien med hjemmelagde deler

Tilbake i juli 2024 kjøpte et leasingselskap 3300 Fisker...

Polestar 2 faller 131.000 kroner i pris i Danmark

Polestar 2 synker i pris med hele 131.000 kroner....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

iPhone-fabrikken skal bygge biler for to japanske merker

Ifølge et forretningsmedie har Foxconn, mest kjent for å sette sammen Apples iPhones, gått med på å bygge biler for to hittil ukjente japanske...

Teslas salg i første kvartal kan være merkevarens dårligste noensinne

Teslas salg i løpet av første kvartal kan bli merkevarens dårligste på mange år. Samtidig kan aksjen kollapse, det er advarselen fra analytikere nå....

Snudde på motorveien – så tok politiet bilen

En 32 år gammel mann angret trolig dypt på at han gjorde en helomvending på Holbæk-motorveien en lørdag kveld. "Jeg har gjort meg til...

Nye Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark

Mazdas siste satsing kalt Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark. Det opplyser importøren i en pressemelding. Mazda6e kommer til Danmark med en pris...

FDM: Strømnettet i Danmark tåler ikke nye elbiler

BYD er på vei med både kraftigere ladere og elbiler på 1000 volts arkitektur. Men det klarer ikke strømnettet i Danmark, mener FDM. Kinesiske...

Hyundai tilbakekaller 1500 elbiler for bremseslitasje

Hyundai Ioniq 5 N er utstyrt med venstrefots bremseteknologi fra fabrikk. Men nå viser det seg at teknologien dreper bremsene. Bremsing med venstre fot...

Giant lover elbilbatteri som lades «like fort som bensin»

Kinesiske BYD lover nå at de skal utstyre elbiler med 1000 volts arkitektur. Det skal bety at bilene lader like raskt som en bensinbil...

3.300 Fisker Oceans å gå på veien med hjemmelagde deler

Tilbake i juli 2024 kjøpte et leasingselskap 3300 Fisker Oceans. Merket har siden gått konkurs, og nå må bilene på veiene med hjemmelagde deler....

94 prosent av tyskerne gidder ikke kjøpe Tesla lenger

En undersøkelse blant mer enn 100 000 tyskere avslører at 94 prosent av dem ikke kunne drømme om å kjøpe en Tesla i dag....

Drivstoffpumpen til en BMW koster mer enn hele bilen

Å kjøre en 12-sylindret BMW har alltid krevd et solid budsjett. Men når delene til 7-serien forsvinner fra produksjon, går det fryktelig galt. Dette...

Bilmerke saksøker influencer etter kritikk av luksusbil

Huawei krever kompensasjon for negativ publisitet om Maextro S800. Men influenceren benekter anklagene og advarer om mer trøbbel. En bilblogger står overfor et søksmål...

Biler med disse systemene kjører oftere i feil retning

Det burde egentlig vært omvendt. Men nå viser en studie at biler med assistansesystemer kjører oftere enn biler uten. Det viser seg at biler...