26. april, 2025

Formel 1-førere kan få sparken før sesongstart

Sesongen 2025 har ikke engang startet, fordi det ser mørkt ut for Alpines Jack Doohan. Laget vil ikke garantere ham en fremtid.

Det stilles allerede spørsmål om fremtiden til Formel 1-føreren Jack Doohan. Faktisk kan den unge australieren være ute av Formel 1-feltet før sesongstart.

Den 22 år gamle Formel 1-føreren overtok ellers Alpines ledige sete etter Esteban Ocons flytting til Haas. Men det går allerede rykter om at Doohan har en mer enn kort frist for å bevise sin verdi i bilen.

Ryktene om Doohans exit kommer til tross for at Auto Motor & Sport tidligere rapporterte at han var Alpines valgte trener. Det var angivelig en lekkasje at laget ikke var spesielt fornøyd med å komme ut til pressen.

Under de nettopp avsluttede pre-season testene i Bahrain ble Alpines lagleder Oliver Oakes spurt om lagets nye kor.

Doohan har angivelig bare 5 – kanskje 6 – løp å gjøre opp for, før Alpine gjør seg klar til å sparke ham permanent.

Unge Doohan kan være en saga blott før Formel 1-sesongen starter

Oakes bekreftet ikke om ledelsen søker permittering. Men laglederen vil heller ikke nekte for at det var tilfelle.

– Jeg synes han (Doohan, red.) gjør jobben sin tilfredsstillende. Han har taklet testene riktig, men til slutt må alle trenere levere.

Alpine har i år valgt å tegne kontrakter med en utvidet gruppe reservetrenere. I tillegg til Paul Aron og Ryo Hirakawa har de også valgt å kjøpe Franco Colapinto ut av kontrakten hans med Williams.

En strategi som virker uvanlig, spesielt siden laget allerede hadde to reservetrenere. Dette har fått mange til å spekulere i om Colapinto faktisk er ment for en rolle som en potensiell erstatning for Doohan.

Lagleder Oliver Oakes prøver imidlertid i første omgang å legge lokk på for mange av denne typen spørsmål.

– Fra utsiden kan det se ut som vi legger press på Jack ved å hente inn Franco. Men jeg ser det annerledes.

– Det er press på alle førere, uansett om de kjører i Formel 1 eller juniorklassene. Jack vet at han må opptre. Men vi lar ham fokusere på arbeidet sitt.

Det er fortsatt ukjent hvordan Alpine har tenkt å bruke sine tre reservekjerner.

– Vi har vårt testprogram med den gamle bilen, vi har en fører som støtter laget på løpene, og vi har en fører på stedet hver helg.

– De må alle gjøre TPC-testing (testing av tidligere biler) så vi har en god dynamikk i teamet, sier Oakes.

Men han vil ikke utdype hvor mye de enkelte sjåførene skal få kjøre i bilene. Han nevner imidlertid at det vil være forskjeller mellom korene; Franco Colapinto har allerede mye erfaring fra Grand Prix-helgene, Paul Aron har ingen, og Ryo Hirakawa er et sted midt i mellom.

Oliver Oakes vil imidlertid ikke stille spesifikke krav til Doohans ytelse. I hvert fall ikke for åpen mikrofon.

– Jeg vil ikke sette noen eksakt grense. Vi vet at noen biler er lettere å kjøre enn andre, så det kommer an på hvordan han utvikler seg.

– Forhåpentligvis blir det ikke nødvendig å diskutere det (en mulig fyring, red.)

Når Oakes blir ytterligere presset til å avkrefte ryktene om at Doohan bare har 5-6 lobber for å bevise seg, unngår han å svare direkte.

– Det er ikke min idé. Vi har vært åpne om planene våre, og jeg vil helst bare la Jack drive og teamet konsentrere seg om arbeidet sitt, sier han.

Alpine har gjennomgått betydelige endringer i løpet av det siste året. Teamet ser ikke lenger ut til å være kontrollert av Renaults styre i samme grad som tidligere. Renault leverer heller ikke lenger motorer til teamet. Mercedes gjør det.

Og med tidligere utestengt lagsjef Flavio Briatore tilbake i en rådgiverrolle på papiret, har lagets dynamikk endret seg.

Det første løpet i Australia vil være avgjørende for Doohans fremtid. Hvis han kan matche Gaslys prestasjoner, kan han redde plassen sin, men hvis han faller bak, kan Alpine velge å gi en av reservesjåførene deres sjansen.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Den avgjørende ulempen med elbiler som ingen snakker om

Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7...

De 10 bestselgende bilene i Danmark er alle elbiler

Dansker kjøper ikke utelukkende elbiler. Men for første gang...

Bilsjef: De fleste elbiler er verre dritt

Rivians RJ Scaringe mener at mangelen på billige elbiler...

Syklist blinket av kamerabil – korte 20 km/t for fort

En syklist som kjører 20 km/t for fort er...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Regnestykke: Så dyr er en gjør-det-selv-ferie i elbil

Ifølge en ny beregning slår elbilen bensinbilen i pris til Gardasjøen og den franske rivieraen på gjør-det-selv-ferien. En ny analyse viser at det er...

Politiet gadd ikke hjelpe – eier kjøpte tilbake stjålet bil

Programvareingeniør Ewan Valentine fra Solihull fikk sin Honda Civic stjålet. Utrolig nok kjøpte han den tilbake selv 3 uker senere fra en forhandler. Ewan...

Volvo flykter fra Kina – flytter produksjonen til Belgia

Kinesiske Volvo er nå så redd for tollsatser fra EU at produksjonen av elbilen EX30 flyttes til Europa. Ikke til Sverige, men til Belgia....

Renault 5 Turbo 3E koster nesten 1,2 millioner i Danmark

Den nye elektriske Renault 5 Turbo 3E blir Renaults kraftigste landeveisbil noensinne. Kun 1.980 biler skal bygges, og prisen starter på 1,18 millioner kroner....

Kan du se det? Ford stjeler VWs løsning i ny elbil

Ford har ansiktsløftet Mustang Mach-E. Modellen har nå varmepumpe som standard og ny plassering for girvelgeren ved rattet. Det er faktisk en VW-greie. Ford...

Nedtur for Tesla – har kun solgt 600 nye biler

Det første kvartalet av 2025 var kanskje ikke en katastrofe for Tesla. Men det har sett mye bedre ut. Merket solgte bare 600 biler...

Bilgigant fyller syntetisk diesel i nye biler

Alle nye dieselbiler fra Skoda fylles nå med syntetisk drivstoff første gang de fylles. Netto utslipp er 90 prosent mindre, sier styremedlem Karsten Schnake....

Nye biler med manuell girkasse har falt med 57 %

Antallet nye biler med tre pedaler – det vil si manuell girkasse – har falt med 57 prosent på et tiår. Det viser en...

Schumacher: Hamilton kan bli ferdig på Ferrari

Ralf Schumacher sår tvil om Lewis Hamiltons fremtid hos Ferrari. Den syv ganger F1-verdensmesteren sliter med bilen, og spekulasjonene om en tidlig exit vokser....

Et annet bilmerke gir opp å bygge kun elbiler

Det er rett og slett ikke nok kunder til elbiler. Så nå legger et annet bilmerke målet om kun å bygge elbiler på hylla....

Nissan bekrefter: Neste GT-R blir IKKE en elbil

Det blir ingen elbiler. I hvert fall ikke når det kommer til neste Nissan GT-R i rekken. I stedet beholder den V6-motoren. Etter R35s...

Til tross for 30 000 klager – Ford benekter feil ved upopulær motor

Bare i en Facebook-gruppe klager 30 000 medlemmer på problemer med Fords Ecoboost-motor. Men bilmerket avviser at det upopulære designet er en feil. Tusenvis...