18. oktober, 2024

Formel 1-laget trekker seg fullstendig: «Vi ble usynlige»

Fra og med 2026-sesongen er Renault fortid som motorleverandør i Formel 1. Beslutningen skyldes bl.a. usynlighet, sier bilmerkets direktør.

Renault vil forlate Formel 1 ved slutten av 2025-sesongen. Og ifølge bilmerkets direktør Luca de Meo er det en god grunn til det. Han mener at merket har blitt «usynlig» i Formel 1.

Det forteller han i et intervju til det franske mediet l'Equipe .

Samtidig gjør de Meo det klart at folkene ved Renaults Formel 1-motorfabrikk i Viry-Châtillon nå skal flyttes til 'andre prosjekter'. Om det også er permitteringer i luften er uklart.

– Det er et veldig emosjonelt tema, først og fremst for meg. Jeg brenner veldig for det. Det er hjerteskjærende. Det har ikke vært en lett avgjørelse å ta.

Renault har derimot ikke vunnet et verdensmesterskap siden han var motorleverandør for Red Bull. Og det var helt tilbake i 2013.

LES OGSÅ: Gal sjåfør krasjet på Bollervej i natt

Ifølge Luca de Meo er ikke situasjonen i landet annerledes enn at fabrikkens Formel 1-prosjekt ville ha kollapset før eller siden hvis ikke Renault hadde stanset nå.

– Vi er blitt usynlige. To år til som dette og prosjektet ville kollapse fullstendig. Vi har vært i en nedadgående spiral i tre sesonger nå. Vi måtte gjøre noe for å få til en endring, sier de Meo.

Og den endringen blir at Renault trekker seg helt fra Formel 1. I stedet inngår foreningen av laget, som i dag heter Alpine, en motorleveranseavtale med Mercedes.

Mercedes, som igjen vil miste Aston Martin som kunde fra 2026-sesongen, ettersom teamet blir Hondas fabrikksatsing i Formel 1. I likhet med Renault hadde Honda ellers bestemt seg for å forlate Formel 1. Noe som betyr at Ford nå betaler Red Bull for å bygge en Formel 1-motor.

Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!

Latest

Don't miss

Citroën nekter å forlate bensinbiler for å lage elbiler

Citroën har ingen planer om å legge restriksjoner på...

Koenigsegg i rekord – har aldri vært verdt flere milliarder

Bilmerket Koenigsegg har inngått en ny avtale, som betyr...

Sveriges svar til FDM fraråder sjåfører å kjøpe Tesla

Det svenske svaret til FDM fraråder nå alle bilister...

Nå stiger prisen på diesel og bensin dramatisk

Etter en periode med fallende etterspørsel etter råolje er...

Kina beviser – slik ville de unngå straffetoll på biler

Om én måned trer EUs nye straffetoll på alle...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

EU vil tvinge Danmark til å reinstallere hydrogenstasjoner

Nye EU-krav er på vei, som gjør at Danmark blir tvunget til å reinstallere hydrogenstasjoner. Noe som ellers forsvant helt i fjor. Nye EU-regler...

Mer enn hver tredje tysker bytter fra elbil til bensinbil

34 prosent av tyske sjåfører som har valgt elbil har angret så mye at de har gått tilbake til bensin- eller dieselbilen. Tyskland er...

Politiet sier nei til elbiler: «Kan ikke tilbakelegge 150 kilometer»

Det vil ikke være elbiler i politiflåten. I hvert fall ikke i Sverige. Ingen bil kan rett og slett leve opp til kravene fra...

Motortilsynets kjempetabbe rammer bilistene igjen

Nok en gang har teknikken hos Motortilsynet medført unødig ulempe for de danske bileierne, som imidlertid ikke skal regne med en unnskyldning. De har...

Elektriske bilmerker okkuperer Bella Center: eCar Expo 2024

Europas største elbilmesse kommer til København med et imponerende utvalg av debutanter og spennende premierer. Når dørene åpnes til eCar Expo i Bella Center...

Peugeots neste elbil får firkantet ratt

Ingen fransk bilutstilling uten franske bilmerker. I år leverer Peugeot det kanskje mest futuristiske på hele Paris Motor Show. Et ratt er rundt. Med...

Anne parkerte feil – så ble Nissan hennes skrotet

Anne mistet sin 15 år gamle Nissan Primastar fordi hun parkerte feil. Nå har hun tapt hele saken i tingretten. Norske Anne Aakre hadde...

Amnesty kritiserer bilmerker for å lage elbilbatterier

En rekke bilmerker får nå kritikk for i det hele tatt å bygge batterier til elbiler. Det går utover menneskerettighetene, sier NGO Amnesty International....

Bilmerke kan lobbye for reservedeler – alt blir kastet

I Kina bygges trolig Saab-motorer fortsatt på lisens. Men hjemme i Sverige er landets største Saab-ombygger lagt ned. Som bilmerke er Saab både død...

Nye tall: Toyota er verdens mest verdifulle bilmerke

Med en markedsverdi som nærmer seg 500 milliarder danske kroner, kan Toyota kalle seg verdens mest verdifulle bilmerke for 13. år på rad. Toyota...

Michael kjøpte Lexus for 1 milliard kroner på Facebook

Grunnleggeren av Bose, Amar Bose, var faktisk besatt av god lyd. Men på 1980-tallet kastet han milliarder av kroner på understellet til en Lexus....

Kendis forlot bilutstillingen: "Vi falt fra hverandre"

Den høye mekanikeren Edd China innrømmer etter flere års stillhet at han forlot det engelske bilprogrammet «Wheeler Dealers» på grunn av fiendskap med programlederen...