19. mars, 2025

Formel 1 vurderer V10-motorer med e-fuel

Formel 1-lagene har presentert sine nye biler i London. Nå sier FIA-sjef Mohammed Ben Sulayem at han vil ha syntetisk drivstoff og V10-motorer.

Det vil ikke skje akkurat nå. For det neste regelverket fra 2026 vil holde seg til V6-motoren. Men både Formel 1 og FIA-organisasjonene vurderer V10-motorer.

Å bringe de mange sylindrene til live igjen kan gjøres, for Formel 1 har fortsatt et mål om å kjøre på hundre prosent syntetisk bensin fra 2026.

Og spør du den kontroversielle FIA-presidenten Mohammed Ben Sulayem, så har 'mange interessante ting om sportens fremtid' allerede blitt diskutert.

– Når vi ser frem til innføringen av det nye regelverket i 2026, må vi også være i forkant av fremtidige teknologitrender innen motorsport, sa tidligere rallytrenere.

Men en spesiell vending, da Ben Sulayem møtte pressen, fikk de tilstedeværende journalistene til å spisser ørene.

– Vi bør vurdere en rekke retninger, inkludert den brølende lyden av V10 som kjører på bærekraftig drivstoff.

"Det vil alltid være viktig å glede fansen vår, sammen med alt arbeidet vi gjør for å gjøre sporten tryggere og mer bærekraftig," sa presidenten.

Mellom 2000 og 2005 kjørte alle Formel 1-biler med en 3-liters V10-motor som var begrenset til 19 000 o/min. Etter det sto V8-motorer på menyen helt til feltet gikk over til dagens V6-motorer med turbo- og hybridsystemer i 2014.

Men fans av sporten har klaget på V6-motorene spesielt. De sier ikke nok sammenlignet med fortidens Formel 1-biler, lyder kritikken.

Og det er noe med det. For selv om regelverket er tilpasset for å gi mer lyd fra de små V6-motorene, er det fortsatt mer å komme i en F2-racer.

Det er fortsatt for tidlig å si om V10-motorer virkelig har en sjanse til å gjøre comeback. Men det faktum at FIA-presidenten selv lufter ideen er et positivt tegn.

En av dem som var og er veldig glad i V10-motorens lydspor er Lewis Hamilton. Selv konkurrerte han i feltet både i V10- og V8-tiden.

https://www.youtube.com/watch?v=RqaJKTRs-Kg

Latest

Don't miss

Regnskog ryddet for å ta motorvei til klimatoppmøtet

I Belém i Brasil skal et område med regnskog...

94 prosent av tyskerne gidder ikke kjøpe Tesla lenger

En undersøkelse blant mer enn 100 000 tyskere avslører...

Batterigigant nær konkurs i dag – 5000 ansatte permittert

Til tross for redningsforsøk fra styret har batterigiganten Northvolt...

Audi får kritikk for å være ekstremt gjerrig i nye A6

Nye Audi A6 er et kostbart tilbud. Audi prøver...

Volkswagen tilbakekaller dødelige biler etter konkurs

Bilbransjens hittil største skandale hjemsøker fortsatt, selv om selskapet...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

iPhone-fabrikken skal bygge biler for to japanske merker

Ifølge et forretningsmedie har Foxconn, mest kjent for å sette sammen Apples iPhones, gått med på å bygge biler for to hittil ukjente japanske...

Teslas salg i første kvartal kan være merkevarens dårligste noensinne

Teslas salg i løpet av første kvartal kan bli merkevarens dårligste på mange år. Samtidig kan aksjen kollapse, det er advarselen fra analytikere nå....

Snudde på motorveien – så tok politiet bilen

En 32 år gammel mann angret trolig dypt på at han gjorde en helomvending på Holbæk-motorveien en lørdag kveld. "Jeg har gjort meg til...

Nye Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark

Mazdas siste satsing kalt Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark. Det opplyser importøren i en pressemelding. Mazda6e kommer til Danmark med en pris...

FDM: Strømnettet i Danmark tåler ikke nye elbiler

BYD er på vei med både kraftigere ladere og elbiler på 1000 volts arkitektur. Men det klarer ikke strømnettet i Danmark, mener FDM. Kinesiske...

Hyundai tilbakekaller 1500 elbiler for bremseslitasje

Hyundai Ioniq 5 N er utstyrt med venstrefots bremseteknologi fra fabrikk. Men nå viser det seg at teknologien dreper bremsene. Bremsing med venstre fot...

Giant lover elbilbatteri som lades «like fort som bensin»

Kinesiske BYD lover nå at de skal utstyre elbiler med 1000 volts arkitektur. Det skal bety at bilene lader like raskt som en bensinbil...

3.300 Fisker Oceans å gå på veien med hjemmelagde deler

Tilbake i juli 2024 kjøpte et leasingselskap 3300 Fisker Oceans. Merket har siden gått konkurs, og nå må bilene på veiene med hjemmelagde deler....

94 prosent av tyskerne gidder ikke kjøpe Tesla lenger

En undersøkelse blant mer enn 100 000 tyskere avslører at 94 prosent av dem ikke kunne drømme om å kjøpe en Tesla i dag....

Drivstoffpumpen til en BMW koster mer enn hele bilen

Å kjøre en 12-sylindret BMW har alltid krevd et solid budsjett. Men når delene til 7-serien forsvinner fra produksjon, går det fryktelig galt. Dette...

Bilmerke saksøker influencer etter kritikk av luksusbil

Huawei krever kompensasjon for negativ publisitet om Maextro S800. Men influenceren benekter anklagene og advarer om mer trøbbel. En bilblogger står overfor et søksmål...

Biler med disse systemene kjører oftere i feil retning

Det burde egentlig vært omvendt. Men nå viser en studie at biler med assistansesystemer kjører oftere enn biler uten. Det viser seg at biler...