15. januar, 2025

Forskere krever vektavgift for elbiler

Elbilene må ikke slippe å betale avgift. Tvert imot må de betale etter hvor mye de veier. Det som ble kalt vektskatt i Danmark frem til 1997.

Britiske forskere hevder at en vektavgift basert på kjøretøyets vekt i stedet for CO2-utslipp vil være en mer rettferdig løsning. De mener at vekten er en god indikator på bilens samlede miljøpåvirkning.

Det skriver Bilmagasinet .

I en ny bok, Critical Mass, sier professor Felix Leach og seniorforsker Nick Molden at dagens skattesystemer favoriserer tunge elbiler mens de straffer lettere dieselbiler.

– Bilens vekt er en overraskende god gjennomsnittsindikator på totale utslipp, inkludert klimagasser, luftforurensning, støy, sikkerhet og påvirkning på infrastruktur.

– Forbrukerne kan bruke dette til å velge ny bil uten å bli påvirket av data fra partiske kilder, skriver Leach og Molden.

Forslaget deres består i å multiplisere bilens egenvekt med den årlige korte distansen. Resultatet gjenspeiler bilens totale klimapåvirkning og kan brukes til å beregne en mer nøyaktig vektavgift.

Selv om elbiler ikke slipper ut CO2 i trafikken, er de ikke utslippsfrie. Produksjonen av elbiler, spesielt batteriene, medfører betydelige CO2-utslipp.

I tillegg er elbiler i gjennomsnitt 40 prosent tyngre enn tilsvarende bensin- og dieselbiler. Den økte vekten krever større batterier, mer materiale og gir mer slitasje på veier og dekk.

Forskerne argumenterer for at en vektavgift vil oppmuntre forbrukerne til å velge lettere biler og mindre tunge.

– Ved å kjøpe en bil som veier 150 kilo mindre enn gjennomsnittet kan du spare rundt 800 kroner, skriver de.

En besparelse på 800 DKK kan også oppnås ved å kjøre 1600 kilometer mindre i året. For mange er det imidlertid mer realistisk å velge en lettere bil enn å redusere behovet for trafikk.

En vektavgift kan potensielt skape et mer rettferdig system , der alle biler beskattes i henhold til deres totale miljøpåvirkning.

Dagens system, hvor CO2-utslipp er hovedparameteren, favoriserer elbiler, selv om de også har en betydelig miljøpåvirkning.

En vektavgift vil ta hensyn til både produksjonsrelaterte utslipp og den økte belastningen som tunge godstog påfører infrastruktur og miljø.

Latest

Don't miss

Selvironiske Jaguar gikk berserk – stengt mann inne

I begynnelsen av desember 2024 gikk en selvkjørende Jaguar...

50.000 har bestilt en Tesla som ikke eksisterer ennå

Tesla er klar med en ansiktsløftning for Danmarks mest...

Prisbombe fra MG: MG4 Electric Luxury synker i pris

Er du på jakt etter en MG4 Electric er...

Dette krysset er ulovlig selv om veien er tom

Du må alltid trekke til høyre. Selv om det...

Kina finner 2800 kilometer lang lagring av litium

Det er en avgjørende komponent i batterier for elbiler....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Snakker ut om Richard Hammond – "Han er en idiot"

Richard Hammonds datter, Isabelle «Izzy» Hammond, har fulgt i farens fotspor og inn i motorjournalistikken. Likevel kaller hun ham en idiot. Den berømte tidligere...

Renault nekter å levere bil til verdenskjent biltest

En av de tøffeste biltestene gjennomføres to ganger i året av et team av norske journalister. Renualt har vunnet testen. Men vil ikke bli...

Få 1,2 millioner kroner – gateløp blir lovlig i 2025

Det lovlige gateløpet i Horsens er nærmere enn noen gang før. Kommunen har satt av 1,2 millioner kroner til etablering. Området bak emballasjeselskapet Amcor...

Tesla har gått forbi Audis salg for første gang noensinne

For første gang noensinne har Tesla hatt et år hvor bilmerket har solgt flere biler enn Audi. Tyskerne på sin side mangler nesten en...

EU-typegodkjent motor som brenner hydrogen

Midt i debatten om forbud mot forbrenningsmotoren får britiske JCB en forbrenningsmotor som går på hydrogen godkjent i Nederland. Fredag i forrige uke kunne...

Stor Youtube-kanal om biler gjenoppstår etter overtakelse

Den amerikanske YouTube-kanalen Petrolicious, som på mange måter var den første med innhold om klassiske biler, har gjenoppstått etter år med inaktivitet. Petrolicious har...

50 prosent flere bilselskaper vil gå konkurs innen 2025

2024 ble et blodbad for og i bilindustrien. Ingenting tyder på at det har stoppet opp. Tvert imot fryktes antallet konkurser å øke med...

Tesla bygger den nye Model Y i Berlin allerede i dag

Ifølge det tyske mediet Handelsblatt skal ledelsen ved Teslas tyske fabrikk i utkanten av Berlin ha informert de ansatte om at de allerede fra...

Formel 1-profil suger Elon Musk: "Han er en pikk"

Tidligere Formel 1-fører og nåværende kommentator Martin Brundle kutter ikke ordene når det kommer til synet på Elon Musk, som han kaller en «pikk...

Tomrer ble milliardær på Tesla – Christopher har mistet alt

Tomrer Christopher DeVocht ble en milliardær som handlet Tesla-aksjer til akkurat rett tid. I dag har han tapt alt og vil saksøke banken sin....

Statsråd avviser – vil ikke gjøre elbiler dyrere

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) vil ikke legge høyere avgifter på elbiler, selv om en miljøøkonomisk vismann mener det er på høy tid. De siste...

Spar opptil 20 % på Billetter til Bilshow 2025 – Kjøp Early Bird-billetter nå!

Er du klar for årets ultimate bilopplevelse? Danmarks største bilmesse, Auto Show Denmark , kommer tilbake 6.-7 september 2025 i Odense kongressenter . Og...