19. mars, 2025

Forskere: Svevestøv fra elbiler er farligere enn diesel

En ny studie finner at partikler fra elbiler er mer skadelige enn partikler fra dieselbiler.

Svevestøv fra bremsene til elbiler kan være mer skadelig enn eksosen fra dieselbiler. Dette er konklusjonen til en gruppe forskere fra University of Southampton.

Partikkelforurensning er et alvorlig problem, og selv om elbiler ofte presenteres som et miljøvennlig alternativ til tradisjonelle biler, viser denne studien at de ikke er uten partikkelutslipp.

Ifølge forskerne kan partikler fra bremseslitasje forstyrre celler mer enn partikler fra dieseleksos.

Forskerne understreker at det er viktig å huske at selv om elbiler ikke slipper ut avgasser, er de ikke utslippsfrie. De produserer fortsatt partikler fra friksjon og slitasje på vei, dekk og bremser.

Professor Matthew Loxham fra University of Southampton mener at resultatene av studien bør få direkte konsekvenser.

– Denne forskningen har viktige implikasjoner for helse og fremtidig politikk. Når vi går over fra diesel- og bensindrevne biler til elbiler, vil ikke utslipp av partikler uten utslipp forsvinne.

– Ikke-eksosutslipp kan øke over tid fordi elbiler er tyngre enn kjøretøy med forbrenningsmotorer og skaper større friksjon på veien.

Studien viser at vanlige asbestfrie bremseklosser, som har høyere konsentrasjon av kobber, i mange tilfeller gir flere giftige partikler enn utslipp fra dieselbiler.

Diesel har lenge vært anerkjent som en viktig kilde til partikkelforurensning som kan forårsake lungeskader når vi inhalerer partiklene. Det gjøres en stor innsats for å redusere partikkelutslipp fra motorer, mens forskrifter for bremser stort sett mangler.

Ifølge forskerne er kjøretøypartikler fra andre kilder enn utslipp nå et større problem enn utslipp.

Bremsene forårsaker mest partikkelutslipp. James Parkin, hovedforfatter av studien, sier det er en feil når sjåfører tror at elbiler ikke er skadelige.

– Folk forbinder generelt forurensning fra biler med eksosrør. De mener at elbiler er helt utslippsfrie.

– Elbiler slipper imidlertid fortsatt ut partikler på grunn av friksjon og slitasje på vei, dekk og bremser.

I studien sammenlignet forskerne dieselutslipp og utslipp fra ulike typer bremseklosser.

De undersøkte effekten på lungeceller av fire forskjellige typer bremseklosser med ulik kjemisk sammensetning. De konsentrerte seg om de minste partiklene, som er på størrelse med PM 2,5 og har en diameter som er 30 ganger mindre enn et hårstrå.

Partiklene passerer gjennom våre øvre luftveier og inn i lungene våre. Ifølge forskere forårsaker de fire millioner for tidlige dødsfall globalt hvert år.

Resultatene viste at asbestfrie belegg med kobber var de mest giftige og inflammatoriske. De var enda mer giftige for lungeceller enn partikler fra dieseleksos. De nest mest giftige var keramiske bremseklosser. Når kobber ble fjernet fra ovnen, ble det mindre giftig.

Forskernes konklusjon er at overgangen til elbiler ikke er nok til å tro at vi har blitt kvitt farlige partikkelutslipp.

I stedet kan utslippene øke etter hvert som flere går over til tyngre elbiler. Forskerne ønsker å se strengere lovverk om hvor mye kjøretøy har lov til å slippe ut fra bremser, dekk og veislitasje.

En annen omstendighet forskerne ikke tar opp, er at mange elbileiere knapt bruker bilens tradisjonelle bremsesystem.

Nesten alle elbiler har bremsekraftregenerering i elmotorene, noe som gjør at en stor del av bremsingen skjer gjennom såkalt gjenvinning. Men det i seg selv er også et problem. I hvert fall på de danske kinoene. Les mer om det her .

Mercedes har på sin side planer om et bremsesystem som sitter inne i elmotoren og ikke avgir bremsestøv i det hele tatt.

Tyskerne hevder at elbileiere kan bruke elmotoren til å bremse i 98 prosent av alle tilfellene. Av samme grunn slites aldri bremseskivene. I hvert fall ikke i teorien.

Latest

Don't miss

Volkswagen taper 13 milliarder på ny konkurs

Volkswagen, som var største aksjonær i Northvolt, tapte 13...

Volkswagen tilbakekaller dødelige biler etter konkurs

Bilbransjens hittil største skandale hjemsøker fortsatt, selv om selskapet...

Bill ville forby politiets kvoter for fartsbøter

I den amerikanske delstaten Ohio har folk fått nok....

Giant lover elbilbatteri som lades «like fort som bensin»

Kinesiske BYD lover nå at de skal utstyre elbiler...

England reverserer forbudet mot hybridbiler fra 2030

De burde vært utestengt på bare fem år. Men...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

iPhone-fabrikken skal bygge biler for to japanske merker

Ifølge et forretningsmedie har Foxconn, mest kjent for å sette sammen Apples iPhones, gått med på å bygge biler for to hittil ukjente japanske...

Teslas salg i første kvartal kan være merkevarens dårligste noensinne

Teslas salg i løpet av første kvartal kan bli merkevarens dårligste på mange år. Samtidig kan aksjen kollapse, det er advarselen fra analytikere nå....

Snudde på motorveien – så tok politiet bilen

En 32 år gammel mann angret trolig dypt på at han gjorde en helomvending på Holbæk-motorveien en lørdag kveld. "Jeg har gjort meg til...

Nye Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark

Mazdas siste satsing kalt Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark. Det opplyser importøren i en pressemelding. Mazda6e kommer til Danmark med en pris...

FDM: Strømnettet i Danmark tåler ikke nye elbiler

BYD er på vei med både kraftigere ladere og elbiler på 1000 volts arkitektur. Men det klarer ikke strømnettet i Danmark, mener FDM. Kinesiske...

Hyundai tilbakekaller 1500 elbiler for bremseslitasje

Hyundai Ioniq 5 N er utstyrt med venstrefots bremseteknologi fra fabrikk. Men nå viser det seg at teknologien dreper bremsene. Bremsing med venstre fot...

Giant lover elbilbatteri som lades «like fort som bensin»

Kinesiske BYD lover nå at de skal utstyre elbiler med 1000 volts arkitektur. Det skal bety at bilene lader like raskt som en bensinbil...

3.300 Fisker Oceans å gå på veien med hjemmelagde deler

Tilbake i juli 2024 kjøpte et leasingselskap 3300 Fisker Oceans. Merket har siden gått konkurs, og nå må bilene på veiene med hjemmelagde deler....

94 prosent av tyskerne gidder ikke kjøpe Tesla lenger

En undersøkelse blant mer enn 100 000 tyskere avslører at 94 prosent av dem ikke kunne drømme om å kjøpe en Tesla i dag....

Drivstoffpumpen til en BMW koster mer enn hele bilen

Å kjøre en 12-sylindret BMW har alltid krevd et solid budsjett. Men når delene til 7-serien forsvinner fra produksjon, går det fryktelig galt. Dette...

Bilmerke saksøker influencer etter kritikk av luksusbil

Huawei krever kompensasjon for negativ publisitet om Maextro S800. Men influenceren benekter anklagene og advarer om mer trøbbel. En bilblogger står overfor et søksmål...

Biler med disse systemene kjører oftere i feil retning

Det burde egentlig vært omvendt. Men nå viser en studie at biler med assistansesystemer kjører oftere enn biler uten. Det viser seg at biler...