Første bilder av den nye XPENG P7 – sportssedan i toppform

XPENG avduker den nye generasjonen av den elektriske P7-modellen, som kombinerer skarpt design, avansert teknologi og en digital cockpit i en sporty pakke.

XPENG har i dag avduket neste generasjon XPENG P7 – en helelektrisk sportssedan som markerer et nytt kapittel for det kinesiske bilmerket.

De første offisielle bildene viser en produksjonsklar modell, som vil bli levert til de første kundene i Kina allerede i september.

XPENG P7 ble opprinnelig introdusert i 2020 og fikk raskt oppmerksomhet med sine skarpe linjer og høye sikkerhet. Den nye modellen er imidlertid mye mer enn bare en oppdatering. Ifølge XPENG selv er bilen et resultat av fem års utvikling med ambisjon om å forene teknologi og design i en ny æra.

Designet ble laget av Rafik Ferrag, XPENGs franske sjefsdesigner, som også sto bak den originale P7.

Han kaller den nye versjonen en «fullverdig sportssedan» og fremhever hvordan den er designet for å se skarp ut fra alle vinkler.

XPENG P7 får nytt design og intelligent teknologi

Den nye XPENG P7 er en romslig femseters elbil som kombinerer merkets designarv med neste generasjons teknologi. I tillegg til det aerodynamiske eksteriøret kommer bilen med avanserte førerassistansesystemer og XPENGs eget intelligente kjøresystem kalt Turing Smart Driving.

Innvendig er bilen utstyrt med en digital kupé og et moderne brukergrensesnitt, som er ment å gjøre samspillet mellom fører og bil mer intuitivt.

Ifølge XPENG-sjef He Xiaopeng handler det ikke lenger bare om å bygge elbiler:

«P7 er mer enn en bil – det er XPENGs tolkning av hvordan form og funksjon smelter sammen i AI-alderen», sier han.

Med den nye generasjonen forsøker XPENG å tøye grensene for hva en moderne elektrisk sedan skal være i stand til – både når det gjelder komfort, teknologi og kjøreopplevelse.

Forste billeder af ny XPENG P7 – sportslimousine i topform
Kreditt: Xpeng

XPENG P7 vil være viktig for merkets fremtid

Siden debuten i Europa har XPENG etablert seg som en seriøs utfordrer til både etablerte elbilprodusenter og nye merker.

P7 har vært en sentral modell i den strategien, og den nye versjonen er ment å sementere merkets ambisjoner i både det kinesiske og det europeiske markedet.

Designdirektør Rafik Ferrag legger heller ikke skjul på at bilen betyr mye for ham personlig: «Den første P7 var en milepæl. Den nye er resultatet av en visjon som vi nå har gjort til virkelighet», sier han.

Flere spesifikasjoner og detaljer om den nye XPENG P7 forventes å bli annonsert senere i 2025. Så langt er det bekreftet at bilen først vil lande i Kina – og XPENG vurderer for tiden når og hvordan den vil bli lansert i Europa – inkludert Danmark og Norge.

Les mer om den nåværende P7 her!

Forste billeder af ny XPENG P7 – sportslimousine i topform
Krediteringer:


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Nye tall: Øresundsbroen er verdens dyreste bro

Øresundsbroen er verdens dyreste broforbindelse å krysse. Og selv...

BMW er ikke i tvil: Hydrogen er det rette valget

Mens andre nøler, satser BMW på hydrogenteknologi. En ny...

Kriserammet bilmerke slutter å bygge elbiler i 2028

Etter 100-årsjubileet endrer Chrysler og Stellantis kurs. Den opprinnelige...

Par arrestert – stjal biler verdt 395 000 000 kroner

Et par fra Las Vegas er siktet for en...

Toyota-sjef: Én elbil er mer skitten enn tre hybridbiler

Toyotas styreleder Akio Toyoda stiller spørsmål ved elbilen. Med...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Jaguar-bilsalget kollapser med 97 prosent etter «våknet»-video

Jaguars salgstall i EU og Storbritannia har kollapset. Bare 49 biler ble solgt i april, en nedgang på 97,5 prosent, mens biler med forbrenningsmotorer...

Lasteskip med 800 elbiler om bord brenner ikke lenger

Det er ingen tegn til at brannen lenger brenner om bord på lasteskipet Morning Midas, som tidligere denne måneden var på vei fra Kina...

Frankrike forbyr 440 000 Citroën-eiere å kjøre bil

I Frankrike har en defekt Takata-airbag krevd en kvinnes liv, noe som har fått myndighetene til å innføre et midlertidig forbud mot 440000 Citroën...

Bugatti tar 100.000 kroner for VW-del til 8 kroner

En engelsk Bugatti Veyron-eier ble sjokkert da en reservedel som koster under 8 kroner hos Volkswagen ble priset til 100000 kroner hos Bugatti. En...

45-åring uten førerkort siktet for å kjøre rundt og stjele fotobokser

En 45 år gammel mann uten førerkort er arrestert for å ha kjørt rundt med stjålne fotobokser. Han står nå tiltalt for totalt 17...

Bilgigant forbyr 17 000 biler i Danmark

Bilgiganten Stellantis har innført et hastekjøreforbud for Citroën C3 og DS3 på grunn av farlige Takata-kollisjonsputer. 17000 danske eiere må slutte å kjøre nå....

Forskere: Elbiler bør høres ut som bensinbiler

En ny svensk studie viser at elbiler er vanskelige å høre i trafikken – og enda vanskeligere å finne når flere står parkert på...

Storbank advarer: Salget av Tesla Model Y stuper

Tirsdag førte den amerikanske banken Wells Fargo til at Tesla-aksjene falt med 3,9 prosent etter å ha advart om at negativ kontantstrøm ville komme...

Ford: Folk bryr seg ikke om bilmotorer i dag

Ifølge Fords finansdirektør, John Lawler, er forbrenningsmotorens æra over. Hestekrefter og dreiemoment er ikke lenger det som definerer en bil for den moderne sjåføren....

72 prosent av bilimporten er borte – Trump vil ha mer toll

Donald Trump sier han vil beskytte amerikanske biljobber med flere tollsatser. Trusselen kommer samtidig med et oppgjør om Californias forbud mot bensindrevne biler. En...

28 000 elbiler med typisk «BMW-feil» tilbakekalt

En produksjonsfeil hos en underleverandør tvinger det amerikanske elbilmerket til å tilbakekalle 28000 versjoner av bilene R1T og R1S. Det sies at det mest...

BMW skal erstatte karbonfiber i nye biler med horfro

Den tyske bilprodusenten BMW har inngått en avtale med det sveitsiske selskapet Bcomp om å transformere karbonfiberdeler til materialer laget av horfro. Ja, horfro....